Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
My point exactly. Og dette er vel ganske illustrerende for dårlige inntrykk man får av mange religioner. Det er ikke læresetningene i seg selv som er problemet, (som oftest), men ufullkomne menneskers feiloppfattelse.
Jeg stiller meg sterkt tvilende til denne påstanden.
Så langt jeg kan se er det noe alvorlig i veien med læresetningene til de fleste tradisjonelle religoner. For meg er dette er mest tydelig for kristendommen, islam og jødedommen siden det er de jeg vet mest om. (Men det er rikelig med grums å finne i religioner som ikke har opphav i Midtøsten også.) Bibelen, Koranen og Thoraen er faktisk fulle av menneskefientlig, ondsinnet og irrasjonelt vrøvl.
Den eneste grunnen til at disse reiligionene faktisk har postive ting å bidra med (fordi det har de åpenbart, til tross for hva Hedningesamfunnet, Richard Dawkins og de mer aktivt kjedelige medlemmene i Humen-Etisk Forbund måtte inbille seg) er jo nettopp at de har mennesker som kan tolke og dra noe relevant, fornuftig og verdifullt ut av alle de sinnsvake idéene grunnleggerne hadde i bronsealderen, oldtiden og middelaldreen. Og det betyr ikke nødvendigvis at grunnleggerne mente dårlige ting da (selv om de gjorde det også), men det de mente er dårlig nå. Vi har kommet lenger. På enkelte områder på grunn av disse religionene, på andre områder på tross av dem.
Jeg ser liten grunn til å ha respekt for religioner eller hellige bøker. Jeg ser forbudet mot blasfemi som et motbydelig gufs fra fortiden, og jeg har nær ingen respekt for folkelig islam, folkelig kristendom (eller homeopatisk medisin for den del). Men jeg kan faktisk ha respekt for menneskene i disse sammenhengene for det. De gjør ofte så godt de kan innenfor sine rammer og begrensninger.
Ben "limited misanthropy today" Murphy
Sist redigert av Benmurphy : 08-04-07 kl 16:17.
Årsak: diverse stavefeil
|