Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 17:22   #121
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo ikke sikkert alle som sier at de ikke liker å bli påprakket andres tro faktisk opplever det så ofte - kanskje de sier det for å fortelle hva de mener, ikke for å klage over noe som er et stort problem for dem personlig i praksis.

Jeg liker f.eks. ikke når folk bruker religion som en begrunnelse for å forsvare undertrykkelse og menneskefiendtlighet, men dette er ikke akkurat noe jeg opplever mye i det daglige.

Nei, det er jo sant da.

Gammel 08-04-07, 17:28   #122
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, å "prakke på" betyr ikke det samme som å "si".

Jeg lurer på hva alle religiøse hadde sagt om jeg bare gikk rundt og "sa" at det ikke eksisterer noen gud. Det gjør det jo ikke i min realitet, ikke julenisser og tannfeer heller, men jeg går da ikke rundt og sier det til enhver. Ergo vil jeg påstå at å "si" kan være ganske likt prakke på i enkelte tilfeller.

Gammel 08-04-07, 17:30   #123
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg ser liten grunn til å ha respekt for religioner eller hellige bøker. Jeg ser forbudet mot blasfemi som et motbydelig gufs fra fortiden, og jeg har nær ingen respekt for folkelig islam, folkelig kristendom (eller homeopatisk medisin for den del). Men jeg kan faktisk ha respekt for menneskene i disse sammenhengene for det. De gjør ofte så godt de kan innenfor sine rammer og begrensninger.

For å svare esme og Benmurphy: Ja, jeg har lest hele innlegget som jeg her har quotet deler av. Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men det var uttalelsen i det siste avsnittet jeg reagerte på. Slik jeg leser det så virker det nedlatende overfor mennesker som tror. Mulig jeg misoppfatter

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 17:32   #124
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg forsøker alltid å være den som svarer på spørsmål, men ikke starter en samtale. Ja sånn med ukjente, ikke med Sitron og sånn. Jeg forsøker også ordlegge meg sånn at "jeg tror" eller "vi muslimer tror" eller "i Koranen står det at...", men lykkes vel ikke alltid, vil jeg tro.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 17:35   #125
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er hvertfall ikke fanatisk.

Gammel 08-04-07, 17:39   #126
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

For å svare esme og Benmurphy: Ja, jeg har lest hele innlegget som jeg her har quotet deler av. Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men det var uttalelsen i det siste avsnittet jeg reagerte på. Slik jeg leser det så virker det nedlatende overfor mennesker som tror. Mulig jeg misoppfatter

Problemet er at du antar. Du vet ikke om Benmurphy er troende selv eller ei.

Dessuten så var det avsnittet ikke nedlatende overfor mennesker som tror, heller det motsatte.

Sist redigert av Esme : 08-04-07 kl 17:40. Årsak: Måtte skrive litt til.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 17:44   #127
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Nei, det gjør ikke det, men jeg tror ikke det er så mange som opplever å bli prakket på en annen tro som det virker som. Jeg har hvertfall aldri opplevd det, og de gangene jeg har pratet med folk som har sagt de har blitt prakket på, har det etterhvert vist seg å ikke være så ille likevel.

Jeg har opplevd det flere ganger. Både i oppveksten og i voksen alder. Stort sett fra mer eller mindre perifer familie. Jeg har flere ganger fått direkte spørsmål om hvorfor jeg IKKE tror, og må dermed forklare meg. Jeg blir såpass paff hver gang at jeg ikke kommer på å heller stille motspørsmålet - "Hvorfor tror du?" Svigermor fortalte barna at oldemor nå var i himmelen (etter at hun døde). Jeg syns det blir å prakke på noen ens egen tro, for jeg tror ikke at det finnes noen himmel. Jeg påpekte for henne at jeg helst så at hun ikke formidlet slike eventyr til barna mine, og hun skjønte faktisk ikke at det gikk an å ikke tro på himmelen, for "det er jo sånn det er". Vi diskuterte det nemlig etterpå. Dette er langt fra den eneste opplevelsen jeg har om sånt.

Jeg liker f.eks. ikke når folk bruker religion som en begrunnelse for å forsvare undertrykkelse og menneskefiendtlighet, men dette er ikke akkurat noe jeg opplever mye i det daglige.

Dette misliker jeg også sterkt. Og møter det oftere enn jeg liker.

Gammel 08-04-07, 17:45   #128
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Problemet er at du antar. Du vet ikke om Benmurphy er troende selv eller ei.

Dessuten så var det avsnittet ikke nedlatende overfor mennesker som tror, heller det motsatte.

Ja ha...

Jeg kjenner ikke Benmurphy nei, men jeg tolker jo det jeg leser. Som sagt så er det mulig jeg har tolket feil.

Gammel 08-04-07, 17:45   #129
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen kaller meg fundamentalist, shia'er kaller meg Wahabi, ikke-praktiserende muslimer kaller meg Salafiya... Jaja... Jeg er nå bare meg, jeg.

Gammel 08-04-07, 17:48   #130
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har opplevd det flere ganger. Både i oppveksten og i voksen alder. Stort sett fra mer eller mindre perifer familie. Jeg har flere ganger fått direkte spørsmål om hvorfor jeg IKKE tror, og må dermed forklare meg. Jeg blir såpass paff hver gang at jeg ikke kommer på å heller stille motspørsmålet - "Hvorfor tror du?" Svigermor fortalte barna at oldemor nå var i himmelen (etter at hun døde). Jeg syns det blir å prakke på noen ens egen tro, for jeg tror ikke at det finnes noen himmel. Jeg påpekte for henne at jeg helst så at hun ikke formidlet slike eventyr til barna mine, og hun skjønte faktisk ikke at det gikk an å ikke tro på himmelen, for "det er jo sånn det er". Vi diskuterte det nemlig etterpå. Dette er langt fra den eneste opplevelsen jeg har om sånt.

Dette misliker jeg også sterkt. Og møter det oftere enn jeg liker.

Jeg skjønner godt at du reagerer på at du skal stå til rette for at du ikke tror. Like mye som man må stå til rette for at man tror.

Ang. å tro på en himmel eller ikke så viser forskning at barn som tror på noe kommer lettere gjennom kriser og sorg. For barn er himmel veldig konkret og forståelig. For dem er det vanskeligere og mer skummelt å tenke at det ikke finns noe mer...

Gammel 08-04-07, 17:56   #131
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja ha...

Jeg kjenner ikke Benmurphy nei, men jeg tolker jo det jeg leser. Som sagt så er det mulig jeg har tolket feil.

Han sa jo at religioner inneholdt rammer og begrensninger, men at menneskene innenfor gjorde sitt beste.

Så: ble du sint over at han mente at religioner inneholder rammer og begrensninger? Eller trodde du at han skrev at menneskene var begrenset?

I det første tilfellet er det faktisk det som er hele poenget med religioner. I det andre tilfellet så tar du feil, han skrev ikke at menneskene var begrenset.

Gammel 08-04-07, 17:59   #132
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Men jeg kan faktisk ha respekt for menneskene i disse sammenhengene for det. De gjør ofte så godt de kan innenfor sine rammer og begrensninger.

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men det var uttalelsen i det siste avsnittet jeg reagerte på. Slik jeg leser det så virker det nedlatende overfor mennesker som tror. Mulig jeg misoppfatter

Alle mennesker har jo rammer og begrensninger. Mange troende har rammer og begrensninger knyttet til religionen sin. Jeg ser ikke at det er spesielt nedlatende i å si om en gruppe mennesker at de gjør så godt de kan innenfor sine rammer og begrensninger - dessuten var det ikke "troende" som helhet han snakket om her, men folk som tilhørte diverse trosretninger han sa han ikke hadde særlig respekt for.

Gammel 08-04-07, 18:07   #133
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Han sa jo at religioner inneholdt rammer og begrensninger, men at menneskene innenfor gjorde sitt beste.

Så: ble du sint over at han mente at religioner inneholder rammer og begrensninger? Eller trodde du at han skrev at menneskene var begrenset?

I det første tilfellet er det faktisk det som er hele poenget med religioner. I det andre tilfellet så tar du feil, han skrev ikke at menneskene var begrenset.

He he he....... jeg ble ikke sint. Jeg ble usikker på hva han mente og spurte derfor noen spørsmål. Jeg ser nå at jeg formulerte meg litt skarpere i tonen enn hva jeg egentlig mente, men det får nå være så.

Gammel 08-04-07, 18:10   #134
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. å tro på en himmel eller ikke så viser forskning at barn som tror på noe kommer lettere gjennom kriser og sorg. For barn er himmel veldig konkret og forståelig. For dem er det vanskeligere og mer skummelt å tenke at det ikke finns noe mer...

Her gir du meg jo bevis for at religion er menneskeskapt; man trenger noe som forklarer ting en selv ikke fatter. Forøvrig - barn som får hjelp av psykologer og annet utdannet personell kommer lettere gjennom kriser og sorg.

Gammel 08-04-07, 18:12   #135
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi så nettopp i går den episoden av House der dr. House svarer følgende på om han virkelig opplever det som mer fortrøstningsfullt å tro at det ikke finnes noe liv etter døden: I find it more comforting to believe that this simply isn’t a test. Jeg har veldig sans for den tanken. Men da er vi egentlig i startgropen for enda en parallell diskusjon (ikke at det er noe galt i det).

Gammel 08-04-07, 18:15   #136
Jessica
Pauset

Standard

Her gir du meg jo bevis for at religion er menneskeskapt; man trenger noe som forklarer ting en selv ikke fatter. Forøvrig - barn som får hjelp av psykologer og annet utdannet personell kommer lettere gjennom kriser og sorg.

Vil ikke si at det er noe bevis ut i fra det jeg sier.... Det jeg nevner er forskning i forhold til sorg og krise hos barn. Det er jo godt at de ved å tro på en himmel eller noe annet får en hjelp i det, uten at alle må til psykologer og andre fagpersoner for å komme gjennom sorg. Noen trenger selvfølgelig det også, men jeg syns det er viktig, der det er mulig, at de nærmeste er ressurspersonene. Når man tilkaller psykologer kan man fort få en oppfatning av "sykeliggjøring" av normale reaksjoner. Men noen trenger den hjelpen, helt klart.

Gammel 08-04-07, 18:15   #137
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Forøvrig - barn som får hjelp av psykologer og annet utdannet personell kommer lettere gjennom kriser og sorg.

Lettere enn... de som tror på en himmel?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:21   #138
Jessica
Pauset

Standard

Vi så nettopp i går den episoden av House der dr. House svarer følgende på om han virkelig opplever det som mer fortrøstningsfullt å tro at det ikke finnes noe liv etter døden: I find it more comforting to believe that this simply isn’t a test. Jeg har veldig sans for den tanken. Men da er vi egentlig i startgropen for enda en parallell diskusjon (ikke at det er noe galt i det).

Ja, det er mange måter å tenke på. Det må hver enkelt finne ut av for de som føler for det. Jeg vet ikke hva "House" er for noe, ei heller dr. House men en interessant tanke han kommer med der. Påstanden jeg kommer med er ikke noe tull. Det finner dere i faglitteratur om "Barn i sorg og krise". Atle Dyregrov har skrevet mye om "Barn i sorg og krise".

Gammel 08-04-07, 18:24   #139
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Vi så nettopp i går den episoden av House der dr. House svarer følgende på om han virkelig opplever det som mer fortrøstningsfullt å tro at det ikke finnes noe liv etter døden: I find it more comforting to believe that this simply isn’t a test. Jeg har veldig sans for den tanken.

Jeg også.

Vil ikke si at det er noe bevis ut i fra det jeg sier.... Det jeg nevner er forskning i forhold til sorg og krise hos barn. Det er jo godt at de ved å tro på en himmel eller noe annet får en hjelp i det, uten at alle må til psykologer og andre fagpersoner for å komme gjennom sorg. Noen trenger selvfølgelig det også, men jeg syns det er viktig, der det er mulig, at de nærmeste er ressurspersonene. Når man tilkaller psykologer kan man fort få en oppfatning av "sykeliggjøring" av normale reaksjoner. Men noen trenger den hjelpen, helt klart.

Hvem kan fort få oppfatninger av sykeliggjøring? Barn som opplever kriser bør så absolutt få tilbud om mer omfattende hjelp istedet for å bli presentert en "himmel" som erstatning. At de som allerede tror på dette finner trøst i det, blir noe annet. Jeg skal ha meg frabedt at mine barn blir indoktrinert med slikt. Det kaller jeg "prakking" og er grov overtramp. De nærmeste ressurspersonene blir selvsagt ikke borte selv om man får hjelp av kvalifisert personell. Og mener du at jeg ikke kan være en ressursperson fordi jeg mangler en kristen tro?

Gammel 08-04-07, 18:37   #140
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Det er vel ikke snakk om at barna skal bli presentert for en "Himmel" i det noen dør, det er vel snakk om de barna som hadde den troen fra før, får jeg håpe...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.