|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
My point exactly. Og dette er vel ganske illustrerende for dårlige inntrykk man får av mange religioner. Det er ikke læresetningene i seg selv som er problemet, (som oftest), men ufullkomne menneskers feiloppfattelse. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Skrekkøgle
|
Jeg traff mange slike muslimer før jeg kom til islam, men traff også mange andre som ikke var sånn. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men hvem definerer hva som er et bevisst og reflektert valg? Dersom man sier at tro er noe personlig og privat, må man likevel bygge opp en argumentasjonsrekke for sitt eget valg?
|
|
|
#85 |
|
Absolut ateist
|
Du har nå virkelig fortalt meg tidligere at det er en av de greiene som ikke er i Islam slik "vi" ser på det her.
|
|
|
#86 |
|
Skrekkøgle
|
Ja, det er ikke det samme som i kristendommen, på mange måter. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Nei, jeg mener bestemt at du har fortalt meg noe om dette angående Islam.
|
|
|
#89 |
|
Skrekkøgle
|
Helvete i Islam er ikke som i kristendommen. I og med at mange kristne sekter velger bort Helvete og troen på straff i det hele tatt. Muslimer velger det ikke vekk. Eller, dvs, ahmadiya-sekten (som pr definisjon ikke kan ansees som muslimer) velger det bort. Forskjellen ligger i hvem som går dit, og hvordan, og hvorfor. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes f.eks. det vitner om et bevisst og reflektert valg hvis man velger kristelig konfirmasjon, kirkebryllup og dåp. Jeg synes det ikke vitner om et bevisst og reflektert valg hvis man konfirmerer seg i kirken fordi alle vennene gjør det, hvis man gifter seg i kirken fordi det er tradisjon og fordi kirken er så fin og hvis man døper barnet uten forståelse og oppfølging av hva dåp innebærer kun fordi det er tradisjon. Jeg har respekt for mennesker som helt åpenbart demonstrerer at de har klart å tenke selv selv om jeg overhode ikke deler denne overbevisningen.
|
|
|
#91 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg liker å tro at jeg er tolerant - og det ser jeg mange andre som påstår at de er også. Men når jeg går i meg selv, så ser jo at jeg ikke er SÅ tolerant når alt kommer til alt... Jeg er faktisk full av fordommer, i likhet med de fleste vil jeg påstå. Toleransen strekker seg bare inntil et visst punkt. Jeg bare ramset opp noen ting som jeg ser at jeg har fordommer mot - og det var bare eksempler jeg kom på i farten. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Skrekkøgle
|
Det der blir jo, for meg, som sitter på insiden av islam, bare svada. Islam er IKKE kultur. Islam har ikke noe med kultur å gjøre. Islam kom for å få arabere til å fokusere vekk fra kulturen, og fokusere på Den Ene Gud, igjen, istedetfor å tenke kultur. Islam forbød drap på småjenter blandt annet, det var kultur blandt arabere den gang. Islam ga kvinner rett til å ha egne penger. Kulturen der var motsatt. Khadija, den første konen til Profeten, sloss mot fordommer hele livet, som handelskvinne, etter at hun tok over sin døde manns "bedrift". |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Jeg er tolerant overfor andres tro, men fundamentalisme irriterer meg og skremmer meg uansett i hvilken religion den fremkommer. Det at mange tolker skriftens bokstav og ikke innhold er også noe som delvis irriterer meg, delvis fascinerer meg. For meg er det en form for fundamentalisme, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
saftig
|
Du er nok ikke alene. Jeg mener religion er menneskeskapt for å styre massene, for å gi en forståelig forklaring på livet. For meg blir det noe meningsløst å tro på en gud skapt på en slik måte. Jeg har mange ganger undret meg over veldig intelligente mennesker som bekjenner seg til kristendommen, men har vel kommet frem til at de trenger den basisen i bunnen. De jeg har erfaring med har fått denne basisen med seg fra barndommen, den ligger altså integrert i deres oppdragelse - de har fått den bakt inn helt fra livets begynnelse. Hvis de har opplevd dette som trygt og godt kan jeg jo forstå at de vil holde fast ved dette gode og gjerne videreføre dette til egne barn. Jeg opplevde aldri noe godt ved kristendommen, den ble bare brukt som trusler og straff. Min far brukte bibelsitater som skremselspropaganda.
|
|
|
#95 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Jeg er veldig på linje med deg her. Eneste forskjellen er at det var min bestefar som gjorde som din far. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Getting in tune
Jah..her har du selvsagt helt rett. Respekten forsvinner i dette øyeblikket.
|
|
|
#97 |
|
flisespikker
|
Jeg skjønner hva du sier. Men de fleste jeg kjenner som er religiøse (eller det som på engelsk kalles "spiritual"), oppfatter seg ikke primært som medlemmer av et kirkesamfunn eller en bevegelse. De er ikke dogmatiske (eller for den del misjonerende), det er mer snakk om en personlig/filosofisk overbevisning, om hvordan man forholder seg til verden, om menneskesyn og syn på seg selv.
|
|
|
#98 |
|
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
Signerer denne. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Mother of Dragons
|
Om ikke islam er en ensartet kultur, så er det jo i høyeste grad en religion som styrer levesett. Og islam er i større grad forankret i den arabiske kulturen enn hva f.eks. kristendom er i forhold til den jødiske kulturen. Det arabiske språket er jo også tettere knyttet til Koranen enn hva arameisk er til Bibelen. En oversatt Koran er vel ikke autoritativ på samme måte som en oversatt Bibel er det.
|
|
|
#100 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Islam er forankret i arabisk språk, men ikke kultur, på mange måter. Jeg har vært i to diametralsk forskjellige arabiske land, feks, som Algerie og Sudan. Vanvittig forskjell. |
|
|
|
![]() |
|
|