|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilDet var sterk lesning, og jeg er enig med artikkelforfatteren. Straffeforfølgelse av disse foreldrene har neppe noen som helst preventiv virkning, det eneste som kan forhindre at slikt skjer er effektive varslingssystemer i biler. Og det er veldig trist dersom bilindustrien jobber mot det. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Shake it out!
|
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bil
Det kommer kanskje av at i mange deler i USA så skinner solen selv om det ikke er så varmt ute. I motsetning til her i Norge, hvor det ofte er kaldt og overskyet.
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Jeg sier jo ikke at det ikke er livsfarlig å sette igjen en baby i en bil når det er 20 grader. Jeg sier at det er enda farligere når det er 30 grader, og at det da går enda raskere å bli dehydrert, slik at man har enda kortere tid på seg før det blir virkelig farlig. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#25 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilKanskje det at det er forbudt å sette igjen barn i bilen gjør at man ikke tar den ekstra sjekken på "hva skjedde egentlig i morges". Jeg ville blitt arrestert i Texas for å si det sånn. Da vi bodde på et mindre sted var vi mer avhengig av bilen, og jeg har flere ganger gått fra barn i bilen for små-ærender. Fortrinnsvis vinterstid, eller lynkjapt med åpne vinduer om det er litt varmere. Jeg gjør det, og gjør en vurdering hver gang det skjer.
|
|
|
#26 |
|
Bedreviter
|
Et forbud ville hatt akkurat 0 effekt på min tendens til å sette igjen et barn i bilen over tid, for det ville ikke falle meg inn å gjøre, om det var aldri så lovlig. Det ville hindre meg i å sette igjen ungene på bensinstasjonen, når jeg skulle inn og betale for bensinen, dog. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Huff, blir lei meg av å lese sånt som dette også. Synes det er så trist når man ikke har andre muligheter. Og jeg blir så takknemlig.
|
|
|
#28 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilMen hvorfor skjer dette bare når det er varmt? Jeg kan ikke huske å ha lest om en eneste baby som har fryst ihjel i biler alene? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Bedreviter
|
Man tåler å fryse mye lenger enn man tåler å koke, tror jeg. Og det er ikke veldig mange (befolkede, siviliserte) steder i verden der det ofte blir så kaldt at det er aktuelt. Statistisk sett er det altså langt, langt mindre sjanse for at det skal skje, rett og slett. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg tror også dette kunne skjedd alle. Jeg har flere ganger kjørt av gårde til jobb med et barn i bilen som jeg glemte at jeg skulle levere. Jeg har heldigvis oppdaget det raskt, men jeg kan se for meg at det er mulig å havne i en slikt grusom situasjon hvis noe forstyrret vanlig morgenrutine, man var spesielt stressa eller hadde mye å tenke på og barnet satt slik i bilen at det ikke syntes og for eksempel hadde sovnet. Det er sikkert umulig å fatte hvis man ikke selv kjører bil hver morgen, men når man gjør det, er det så mye som går på automatikken, og har man svingt bilen mot jobb og blir stillt inn på at det er dit man skal, kan jeg godt se for meg at det er kjøre til jobben-rutinen man automatisk følger - ikke levere i barnehagen-rutinen.
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilVirker som en interesant artikkel, men jeg vet at den vil ødelegge dagen og jeg har enda ellve dager igjen før jeg må begynne å lese om allverdens elendighet og tristesse som har med barn å gjøre så denne hopper jeg rett og slett over.
|
|
|
#33 |
|
saftig
|
Selvsagt! For all del, jeg sier ikke at temperaturforskjeller i de to landene ikke har betydning, for det har det nok. Poenget mitt var bare at det faktisk ikke trenger å være så veldig varmt ute før det blir farlig varmt inne i bilen.
|
|
|
#34 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilUff, vrenger seg i magen bare å tenke på sånt.
|
|
|
#35 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg leste bare deler av den, så gadd jeg ikke mer. Det jeg fikk med meg var at det ble påstått mulig sammenheng med at barn nå sitter i baksetet og bakovervendt og dermed ikke er så lett å få øye på. Dårlig unnskyldning, spør du meg.
|
|
|
#36 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilMoia: Jeg la også merke til mobiltelefonbruken. Jeg tror egentlig ikke at et forbud ville løst så veldig mye all den tid dette tydeligvis også skjer på et sted der det er forbudt å forlate barn i bilen.
|
|
|
#37 |
|
Shake it out!
|
I mange stater i USA er det kun forbudt å snakke i mobil når man kjører forbi skoler... Og det er klart at om man er midt i en telefonsamtale mens man parkerer så er det lettere å glemme enn om man ikke er det.
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg ser da sannelig mine selv om de sitter bakovervendt.
|
|
|
#39 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg legger veska mi ved siden av setet til minstejenta, sånn at jeg må bak i baksetet uansett.
|
|
|
#40 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg tror heller ikke dette er dårlige foreldre som bør straffes. Det er vel derfor artikkelen gjør sånn inntrykk. At jeg ikke med 100% sikkerhet kan si at det aldri kunne skjedd meg. Nå er sjansen liten, siden vi ikke kjører bil til bhg, men i rette situasjon kunne det jo skjedd. Milfrid kommer med eksempler jeg tror er av betydning. Lange strekninger gjør jo også at babyene ofte faller i søvn og er tilnærmet lydløse.
|
![]() |
|
|