Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bil
Opprinnelig lagt inn av tink, her.
Triste greier. Jeg orker ikke gå rundt og tenke på at det kunne vært meg. Men det kunne det sikkert i følge denne artikkelen.
Men hvorfor skjer ikke dette i Norge?
* Er det ikke mange nok varme dager om sommeren?
* Er barna lengre hjemme med mor eller far, sånn at når de skal i barnehagen så lager de for mye lyd til at vi rekker å glemme dem? Vet jo om mødre som glemmer barnevogna inne i butikken de første månedene.
* Er vi mindre stresset på vei til jobb? (neppe)
* Er vi rett og slett færre mennesker, sånn at det nesten aldri skjer? /Det blir dysset ned om det skjer.
Vel, det er definitivt mindre varmt her. Der jeg bodde i USA var stort sett de kaldeste vinterdagene varmere enn en norsk sommerdag. I tillegg er kanskje ofte avstandene større i USA - man kjører mye lengre mellom hus og barnehage, hus og butikken osv. Mange opplever å måtte pendle godt over timen før de er på jobb, og har barnehage i nærheten av jobben. Lengre tid å glemme på. Når mange (i alle fall i staten jeg bodde) kjører rundt i gedigne syvsetere, så er det lettere at barnesetet "forsvinner", enn i de små bilene vi kjører rundt i i Norge.
Dessuten så er det også mange flere mennesker i USA. Bare Houston, som jeg bodde i, hadde flere mennesker enn det som bor i Norge.
Og om vi er mindre stresset? Tja. Vi jobber i alle fall vesentlig mindre. Barnehagene der jeg bodde var åpne fra 07-19. Og svært mange brukte dem hele åpningstiden. Selv for babyer (man har 4 uker permisjon om man føder vanlig, 6 uker ved keisersnitt...).
Jeg kan jo bare fortelle om vennene mine. Deres datter begynte i barnehage da hun var 3 mnd - de var heldige og fikk henne i begynnelsen av sommeren og moren er lærer. Moren hadde 70 minutter reise til jobben, og begynte klokken 07. Faren leverte barnet i barnehagen klokken 07. Moren hentet barnet i barnehagen mellom klokken 18 og 19, etter jobb. Faren var sjelden hjemme før klokka 21 om kvelden. Det er ganske mange steder man ikke går hjem fra jobb før sjefen i USA.
Det er forøvrig forbudt ved lov, i alle fall i Texas, å gå fra barn i bilen. Jeg kjenner rimelig mange norske mødre som har blitt truet med politet fordi de har latt ungene sitte i bilen mens de løper inn kjappe ærend.
Jeg er veldig for å ikke være skråsikker på at man aldri kunne gjort noe selv, jeg har litt for mange ganger opplevd at man ender opp med å gjøre ting man aldri trodde man skulle kunne gjøre.