Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Artikkel om gjenglemte barn i bil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 01:19   #81
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bil

Opprinnelig lagt inn av Ametyst, her.

For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvordan man kan glemme sitt eget barn, uansett årsak. Hvis jeg har barna med meg i bilen, så er jeg 100 % fokusert på dem til enhver tid.

Du kan kanskje fokusere litt på kjøringen også? (Hver gang jeg og mannen min ser på film, og det er slike bil-snakke-senarioer så roper han: "Men se på veien da, mann!" Kom til å tenke på det nå når jeg leste innlegget ditt.)

Gammel 10-08-12, 01:20   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ametyst: er du helt rusk? Påbudt at ikke 14-åringer skal sitte alene i bilen?!? til dagen før de skal begynne å prøvekjøre?

Du er på en egen planet, tror jeg.

Gammel 10-08-12, 01:24   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver også å ha bortimot 100% fokus på kjøringen, ja og ikke på ungene. Kjære vene. Jeg håper du ikke kjører mye, Ametyst.

Og noen ganger er det forresten gode, sikkerhetsmessige grunner til å la barna sitte i bilen, for eksempel for å unngå å dra flere unger enn man har hender til over en uoversiktlig, mørk parkeringsplass for å være to minutter på butikken og så halse alle ungene tilbake igjen.

Gammel 10-08-12, 01:24   #84
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvordan man kan glemme sitt eget barn, uansett årsak. Hvis jeg har barna med meg i bilen, så er jeg 100 % fokusert på dem til enhver tid. Jeg ville heller aldri finne på å forlate dem uansett årsak. Og uansett alder. Selv om mitt barn er 7 år, så må han eller henne være med meg der hvor jeg går! Jeg er muligens litt streng på dette området, men jeg føler det er en god strategi. Jeg ser ned på folk som lar ungene sine sitte i bilen og vente, og verre er det dersom bilen står på tomgang. Mulig det er å forsvare når ungene er 8 år, men jeg ville heller ikke da latt dem sitte igjen alene. Vi har et ansvar som foreldre, og det er å sikre våre barn. Skal vi inn i butikker på ærend, så tar vi med oss barna, dersom de er med oss. Og jeg vil si en slik regel burde gjelde helt til barna er 16 år gamle.

Og jeg kunne ALDRI ha glemt et sovende barn, eller glemt å hente på SFO og barnehage. Det er jo helt horribelt.

La meg gjette: du er førstegangsmor og har ingen barn over tre år ennå?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 01:25   #85
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En 7-åring, tydeligvis. Som aldri slipper hånda til mor.

Gammel 10-08-12, 01:26   #86
Ametyst
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Akershus
Ametyst kan håpe på forbedringer
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

La meg gjette: du er førstegangsmor og har ingen barn over tre år ennå?

Nei -jeg er tobarnsmor for et barn på 5 og et barn på 6

Ametyst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 01:26   #87
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg flyttet for øvrig hjemmefra da jeg var 16 år gammel. Det var jammen like greit at mine foreldre tiltrodde meg å sitte alene i en bil i ti minutter, i månedene før jeg reiste.

Gammel 10-08-12, 01:26   #88
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Nei -jeg er tobarnsmor for et barn på 5 og et barn på 6

I så fall har du ikke en gang en god unnskyldning.

Gammel 10-08-12, 01:29   #89
Ametyst
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I så fall har du ikke en gang en god unnskyldning.

Vet ikke helt hva du mener med det. Men mine prinsipper er der uansett hva dere eller du måtte mene. Og egentlig -uansett hva alle andre mener! Jeg er svært standhaftig på dette med barna, og de har sine grenser. Men samtidig har de sin frihet. Jeg er streng når vi er ute på tur med bilen, og hvor man lett kan komme bort fra hverandre. Men jeg er mindre streng når de skal ut i nabolaget og leke.

Gammel 10-08-12, 01:30   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi inn i butikker på ærend, så tar vi med oss barna, dersom de er med oss. Og jeg vil si en slik regel burde gjelde helt til barna er 16 år gamle.

.

Gammel 10-08-12, 01:31   #91
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvordan man kan glemme sitt eget barn, uansett årsak. Hvis jeg har barna med meg i bilen, så er jeg 100 % fokusert på dem til enhver tid. Jeg ville heller aldri finne på å forlate dem uansett årsak. Og uansett alder. Selv om mitt barn er 7 år, så må han eller henne være med meg der hvor jeg går! Jeg er muligens litt streng på dette området, men jeg føler det er en god strategi. Jeg ser ned på folk som lar ungene sine sitte i bilen og vente, og verre er det dersom bilen står på tomgang. Mulig det er å forsvare når ungene er 8 år, men jeg ville heller ikke da latt dem sitte igjen alene. Vi har et ansvar som foreldre, og det er å sikre våre barn. Skal vi inn i butikker på ærend, så tar vi med oss barna, dersom de er med oss. Og jeg vil si en slik regel burde gjelde helt til barna er 16 år gamle.

Og jeg kunne ALDRI ha glemt et sovende barn, eller glemt å hente på SFO og barnehage. Det er jo helt horribelt.

Neimen.... Min 9-åring insisterer rimelig ofte å få vente i bilen mens jeg/vi er inne på den 6'te butikken på runden. Han ser film eller leser mens han venter. Jeg kan da ikke for mitt bare liv se at det er uansvarlig eller gjør meg til noen dårlig forelder. Jeg synes jeg ser det - ulovlig å la en 15-åring sitte alene i bilen.

Gammel 10-08-12, 01:32   #92
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjørte på jobben et par ganger med poden i baksetet da han var rundt 4 år. Det var ikke jeg som pleide å levere om morgenen i den perioden, og for meg føltes det veldig naturlig å kjøre direkte til jobben. For han føltes det veldig naturlig å sitte i baksetet og holde godt kjeft, for han ville jo ikke i barnehagen... Heldigvis oppdaget jeg han begge gangene.

Så ja, jeg kan se for meg at man kan glemme barn i bilen, jeg er bare sjeleglad for at det aldri har skjedd meg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 01:32   #93
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, både 4- og 8-åringen min klarer fint å gå inn og ut av bilen selv, enten den er låst eller ei. Ser virkelig for meg den 15-åringen som ikke klarte det, ass.

Gammel 10-08-12, 01:36   #94
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Vet ikke helt hva du mener med det. Men mine prinsipper er der uansett hva dere eller du måtte mene. Og egentlig -uansett hva alle andre mener! Jeg er svært standhaftig på dette med barna, og de har sine grenser. Men samtidig har de sin frihet. Jeg er streng når vi er ute på tur med bilen, og hvor man lett kan komme bort fra hverandre. Men jeg er mindre streng når de skal ut i nabolaget og leke.

Jeg mener at din uttalelse om at barn under 16 år ikke bør sitte alene i en bil, er helt på jordet. Men hadde du vært helt fersk mor, med veldig små barn, hadde det vært lettere å skjønne hvorfor du uttalte deg som du gjorde, for veldig mange sliter med å skjønne at ungene deres kommer til å vokse opp til å bli selvstendige, ansvarsbevisste mennesker i fremtiden, så lenge de fortsatt er på baby- eller småbarnsstadiet.

Gammel 10-08-12, 01:39   #95
Ametyst
Fullverdig medlem

Standard

Jeg ser at jeg skaper sjokktilstander ut fra mine innlegg. Vil minne om at jeg har barn på 5 og 6 år, og at min innstilling til om noen kan sitte alene i bilen vil endre seg! Det er helt utrolig hvor fort det går an å hisse på seg folk.

Alder og modenhet må bestemme når barna er klar for å være alene i en bil.

Det er vel derfor jeg oppgav 16 års grense for mine tilfeller. Og jeg kommer til å praktisere dette for mine barn. Og se lyst på det: Barn liker å være med inn og handle! Kanskje de tilogmed får noe nytt! Jeg forstår ikke hvorfor alle foreldre har et behov for å sette barna til side. La de være med på alt av innkjøp. Da kanskje de lærer noe om økonomi også- Spesielt hvis foreldre engasjerer dem i ettertid.

Gammel 10-08-12, 01:40   #96
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 10-08-12, 01:42   #97
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg synes det er langt over grensen til usmakelig å trekke en slik sak inn som argument for sitt eget syn, i en tulledebatt som ikke har noen som helst likhetstrekk med saken du henviser til. Det er rett og slett lavmåls. Fysj!

Dette var altså en kommentar til en del av Amatysts innlegg, som nå heldigvis er redigert bort.

Sist redigert av Teofelia : 10-08-12 kl 01:45. Årsak: Ble plutselig poengløst
Gammel 10-08-12, 01:43   #98
Ametyst
Fullverdig medlem

Standard

[quote=Ametyst;3375412]Jeg ser at jeg skaper sjokktilstander ut fra mine innlegg. Vil minne om at jeg har barn på 5 og 6 år, og at min innstilling til om noen kan sitte alene i bilen vil endre seg! Det er helt utrolig hvor fort det går an å hisse på seg folk.

Alder og modenhet må bestemme når barna er klar for å være alene i en bil.

Det er vel derfor jeg oppgav 16 års grense for mine tilfeller, men i mange tilfeller er mange barn modne før den tiden.

Og se lyst på det: Barn liker å være med inn og handle! Kanskje de tilogmed får noe nytt! Jeg forstår ikke hvorfor alle foreldre har et behov for å sette barna til side. La de være med på alt av innkjøp. Da kanskje de lærer noe om økonomi også- Spesielt hvis foreldre engasjerer dem i ettertid.

Gammel 10-08-12, 01:45   #99
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Når ungene er 15 år er de over den kriminelle lavalder, de har rett til å velge utdanning, de har rett til å ha lønnet arbeid - men å sitte i bilen mens mor handler, der går grensa!

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 01:50   #100
Ametyst
Fullverdig medlem

Standard

Vet dere hva - jeg driter i om dere lager smiley faces som slå med hendene og later som om dette er et utsagn som er totalt fiasko. Det er like helt og fullt min mening. Og dere som er motstandere: Dere får tørke av dere fliret, eller legge ned stridsøksa. For jeg kommer hverken til å la meg affisere av hverken latter eller folk som sier at dette ikke er noe. Jeg er lei av at folk nedverdiger andre! Og jeg står på mitt! UANSETT!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:12.