Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 14:35   #221
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Menneh, er det et utbredt fenomen at folk svitsjer over til navneinnehavers dialekt om den avviker fra deres egen?

Metadiskusjoner på FP er fascinerende av og til altså. 40 innlegg om at man ikke begynner å skarre på r'en eller snakke en helt fremmed dialekt for å uttale navn på samme måte som den eier navnet. Som om det skulle være en helt vanlig ting å gjøre.

Eg klarer i alle fall ikkje seie "Ælj-jakt i hælja" uansett kor hardt eg prøver. Og eg foretrekker at folk som ruller på r-en uttaler namnet mitt med rulle-r, framføre å forsøke å kremte fram ein skarre-r.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:40   #222
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid morsomt å diskutere tonem skriftlig. Jeg er vestlending og dermed naturlig tonem-deficit (som på kjønn og objektsformer). Jeg uttaler Morten og Martin med helt samme tonem, og har sittet og lekt indre nordlending for å skjønne hva Skilpadda mente.

Jeg sier også bønder og bønner med samme tonem (men uttaler d-en, så ingen tror at jeg tar dem med i mine bønder, noe som antagelig ville blitt tatt som en fornærmelse her østpå).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:43   #223
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg klarer i alle fall ikkje seie "Ælj-jakt i hælja" uansett kor hardt eg prøver. Og eg foretrekker at folk som ruller på r-en uttaler namnet mitt med rulle-r, framføre å forsøke å kremte fram ein skarre-r.

Ingen problemer med det her.

Gammel 10-08-12, 14:43   #224
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Blunk

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

♪♫ Vi prikker i øst, og vi prikker i vest, hei fadderi og fadderullandei! ♪♫

Hehe, det er ikke noe veldig spesielt, altså. Jeg skjønner egentlig ikke at SÅ mange bommer på det, men...

Prikker du meg også, nå ble jeg nyskjerrig gitt.

Jeg heter Birgitte, bor på vestlandet og er så heldig å bli kalt: Bagitte, Bærgitte, Bergitte..........skikkelig herlig.
Sier de Bagitte klarer jeg ikke annet enn å si: "Jeg heter Biiirgitte (ja, legger trykke på i`en da), ikke Bagitte."

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:43   #225
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Vi har sågar gjort en bevisst feil og droppet bindestreken i et dobbeltnavn, enda vi bruker begge. Dette er for å markere at det er to navn (oppkalling) og for at poden skal kunne droppe det ene i uttale om han vil det selv når han blir eldre.

Det er da vel ikke en feil å ikke ha bindestrek, alle dobbeltnavn må da ikke ha bindesterk for at man skal bruke de begge? Jeg kan se at om der er bindestrek er sannynligheten større for at man skal bruke begge. Eller at man enklere bare kan bruke det første om man ikke har bindestrek, dersom man ønsker det senere, men feil var å dra det litt langt vel. Vi har to fornavn alle i min familie, ingen har bindestrek, alle dobbeltnavnene er i bruk.

Gammel 10-08-12, 14:49   #226
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det med dialekt og uttale på navn er fasinerende. Som for meg som er vestlending bosatt på sørlandet; har vel bodd her i ti år nå og først nå klarer jeg å si den lyden de fleste sier rundt navn som "Signe". Jeg sier rett ut "SiGne" mens her høres det ut som alle sier "Sing-ne", akkurat som de puttes inn en ekstra n foran g-en. Det går igjen i en del andre navn og ord også har jeg skjønt. Jeg sier navnene slik det er naturlig for meg å si de inntil jeg eventuelt blir korrigert på det. Finnes ikke naturlig for meg å si "Anners" eller "Sjeetil".

Gammel 10-08-12, 14:56   #227
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Finnes ikke naturlig for meg å si "Anners" eller "Sjeetil".

Interessant og aktuell problemstilling: Hvis man vanligvis går for å uttale navn slik bæreren selv gjør det, gjelder det også dersom bæreren ikke kan si kj-lyden? Jeg hadde hatt problemer med å si Skjell og Skjetil må jeg innrømme, selv om Kjell og Kjetil selv skulle uttale navnene sine slik.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:01   #228
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Jeg hadde hatt problemer med å si Skjell og Skjetil må jeg innrømme, selv om Kjell og Kjetil selv skulle uttale navnene sine slik.

Men det er jo en "talefeil", og det kunne ikke falt meg inn å herme etter talefeil.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:01   #229
star
bits and pieces

star sin avatar

star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sjeetil heter det nå ikke uansett vel?
Sch- og kj-lyder er fansesak hos meg.

Gammel 10-08-12, 15:02   #230
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men det er jo en "talefeil", og det kunne ikke falt meg inn å herme etter talefeil.

Gammel 10-08-12, 15:06   #231
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjetil.

Jeg ble en gang møtt av en selger, på HTH, som møtte meg med spørsmålet: "Hei, hei! Er du her for å se på et sjøkken, kanskje?"
"Det kan du være veldig sikker på at jeg ikke er", svarte jeg, og gikk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:06   #232
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Min erfaring er at folk ikke retter seg etter navnebærerens preferanser. Broren min har for eksempel et navn med alternative uttaler a la Oslo og Oshlo. Moren min har alltid vært veldig bestemt på at han heter "Oslo" og rettet på alle som sier "Oshlo". Men selv innen nær familie deler folk seg ca 50/50 i Oslo/Oshlo. Broren min ga opp tidlig og lar folk velge uttale selv.

Gammel 10-08-12, 15:07   #233
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

♪♫ Vi prikker i øst, og vi prikker i vest, hei fadderi og fadderullandei! ♪♫

Hehe, det er ikke noe veldig spesielt, altså. Jeg skjønner egentlig ikke at SÅ mange bommer på det, men...

Jeg ble også nysgjerrig.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:07   #234
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Apropos talefeil, ene jenta mi har Serine som andre fornavn. Med en storesøster som ikke hadde lært seg å uttale r enda, trodde min svigermor en god stund at hun het Seline. For hun kunne selvfølgelig ikke høre på det vi foreldrene sa ...

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:09   #235
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Vet ikke hvor på vestlandet de er fra, jeg er fra Stavanger og hadde ikke sagt Albårt (jeg sier Albert og det tror jeg de fleste her gjør om jeg ikke tar helt feil). Men Pettår sier man her, ja.

Men Robårt hadde du vel sagt?

Gammel 10-08-12, 15:12   #236
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Nyx: burde ikke være vanskelig nei. Sier du det i "to ord" eller i ett?

Gammel 10-08-12, 15:24   #237
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Nyx: burde ikke være vanskelig nei. Sier du det i "to ord" eller i ett?

Det var kanskje feilen jeg kunne gjort, litt avhengig av hvordan du sier det, altså å dele det opp i to fornavn.

Avsporing 1:For øvrig så leste jeg om monstrene på Dunderly for Størsten i sommer, eller var det i vår(?). Så kom svigermor på besøk og leste et kapittel for han, mens jeg hørte på. Jeg ble utrolig fasinert over hvor ulikt vi sier forskjellige navn, som da var litt spesielle og vi tydelig uttaler med forskjellig tonem. Navn eksempler: Modika, Buster, Moi, Bulder.

Avsporing 2: Min bror har et navn som vi uttaler med o, men mange andre uttaler med å, det var hans kjepphest hele oppveksten å rette på uttalen av navnet, nå har han giftet seg med ei som sier det med å og det er ikke mulig for henne å endre på det.

Gammel 10-08-12, 15:37   #238
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner også en Xander. Eller, han er amerikansk, døpt Alexander, og da er Xander (uttalt Sander) en veldig vanlig forkortelse, og foreldrene skriver det sånn når de skriver om ham. Hvis de hadde skrevet "Sander" så hadde det blitt uttalt helt feil på engelsk - Sæænder.

Jeg vil tro at det norske Sander er en norsk variant av den amerikanske kortformen Xander?

Gammel 10-08-12, 15:40   #239
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner ei som heter Xandra. Hun bor i California og navnet hennes uttales Ksæændræh.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 16:16   #240
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å få til mer enn en måte å uttale August på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.