|
|
#221 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Navn og forventninger til uttale
|
|
|
|
|
|
#222 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleDet er alltid morsomt å diskutere tonem skriftlig. Jeg er vestlending og dermed naturlig tonem-deficit (som på kjønn og objektsformer). Jeg uttaler Morten og Martin med helt samme tonem, og har sittet og lekt indre nordlending for å skjønne hva Skilpadda mente.
|
|
|
#223 |
|
bits and pieces
|
|
|
|
|
#224 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Prikker du meg også, nå ble jeg nyskjerrig gitt. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
er her
|
Det er da vel ikke en feil å ikke ha bindestrek, alle dobbeltnavn må da ikke ha bindesterk for at man skal bruke de begge? Jeg kan se at om der er bindestrek er sannynligheten større for at man skal bruke begge. Eller at man enklere bare kan bruke det første om man ikke har bindestrek, dersom man ønsker det senere, men feil var å dra det litt langt vel. Vi har to fornavn alle i min familie, ingen har bindestrek, alle dobbeltnavnene er i bruk.
|
|
|
|
#226 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventninger til uttaleDet med dialekt og uttale på navn er fasinerende. Som for meg som er vestlending bosatt på sørlandet; har vel bodd her i ti år nå og først nå klarer jeg å si den lyden de fleste sier rundt navn som "Signe". Jeg sier rett ut "SiGne" mens her høres det ut som alle sier "Sing-ne", akkurat som de puttes inn en ekstra n foran g-en. Det går igjen i en del andre navn og ord også har jeg skjønt. Jeg sier navnene slik det er naturlig for meg å si de inntil jeg eventuelt blir korrigert på det. Finnes ikke naturlig for meg å si "Anners" eller "Sjeetil".
|
|
|
#227 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Interessant og aktuell problemstilling: Hvis man vanligvis går for å uttale navn slik bæreren selv gjør det, gjelder det også dersom bæreren ikke kan si kj-lyden? Jeg hadde hatt problemer med å si Skjell og Skjetil må jeg innrømme, selv om Kjell og Kjetil selv skulle uttale navnene sine slik. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Men det er jo en "talefeil", og det kunne ikke falt meg inn å herme etter talefeil. |
|
|
|
|
|
#230 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#231 |
|
Bedreviter
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleSjetil. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventninger til uttaleMin erfaring er at folk ikke retter seg etter navnebærerens preferanser. Broren min har for eksempel et navn med alternative uttaler a la Oslo og Oshlo. Moren min har alltid vært veldig bestemt på at han heter "Oslo" og rettet på alle som sier "Oshlo". Men selv innen nær familie deler folk seg ca 50/50 i Oslo/Oshlo. Broren min ga opp tidlig og lar folk velge uttale selv.
|
|
|
#233 |
|
Eklektisk
|
Jeg ble også nysgjerrig. |
|
|
|
|
|
#234 |
|
På vei
Sv: Navn og forventninger til uttaleApropos talefeil, ene jenta mi har Serine som andre fornavn. Med en storesøster som ikke hadde lært seg å uttale r enda, trodde min svigermor en god stund at hun het Seline. For hun kunne selvfølgelig ikke høre på det vi foreldrene sa ... |
|
|
|
|
|
#235 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Navn og forventinger til uttale
Men Robårt hadde du vel sagt?
|
|
|
#237 |
|
er her
|
Det var kanskje feilen jeg kunne gjort, litt avhengig av hvordan du sier det, altså å dele det opp i to fornavn.
|
|
|
|
#238 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg kjenner også en Xander. Eller, han er amerikansk, døpt Alexander, og da er Xander (uttalt Sander) en veldig vanlig forkortelse, og foreldrene skriver det sånn når de skriver om ham. Hvis de hadde skrevet "Sander" så hadde det blitt uttalt helt feil på engelsk - Sæænder.
|
|
|
#240 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg klarer ikke å få til mer enn en måte å uttale August på. |
|
|
|
![]() |
|
|