|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Pauset
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
Ja, det er riktig, men samtidig så må man se tiden tekstene ble skrevet for å kunne forstå. Først da kan man se relevansen for oss nå. Nå tar jeg et eksempel ut av luften, men det står i Bibelen at man ikke skal spise svinekjøtt: 5. Mosebok kap. 14: 8 Likedan svinet, for det har klover, men tygger ikke drøv; det skal dere holde for urent. Kjøttet av disse dyr skal dere ikke spise, og når de er døde, må dere ikke røre ved dem. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Hvis man virkelig skal følge bibelen til punkt og prikke, bør man også vær klar over at Jesus opphevde Moseloven. En eller annen gang. Teflonhjernen min har dessverre ikke skriftsted og sånn på rede hånd. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Pauset
|
Stemmer. Det visste jeg jo egentlig |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Skrekkøgle
|
Ehh, har ikke du fordypet deg i KRL? Skal du lære mine barn KRL? Altså, om vi bodde på samme sted? |
|
|
|
|
|
#166 |
|
saftig
|
|
|
|
#167 |
|
Pauset
|
Jeg har ikke fordypet meg i KRL. Har kun det vi må ha i grunnutdanningen. Kan om pedagogikken i KRL-faget, men innholdet var ganske så overfladisk. Vi lærte helt overfladisk om de forskjellige religionene og gudssynet. Tolket noen bibelvers gjorde vi. Skal man undervise i KRL i ungdomsskolen så bør en ha mer enn bare grunnutdanningen. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Skrekkøgle
|
Åja, jeg trodde du tok fordypningen. Så feil kan man ta. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Pauset
|
Jo, i barneskolen har jeg ikke noe problem med å undervise i KRL. Jeg tror du heller skal frykte de som er veldig kristne, har tatt fordypning og stadig mener at muslimer er terrorister.... Jeg er kristen men heler nok mer mot gudsbildet i islam osv. Tror ikke du skal frykte meg. Uansett så er det ikke interessant hva jeg mener. KRL-faget skal være et informativt fag. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?KRL-faget er de kristnes måte å fortsatt kunne indoktrinere våre barn. Det er en skam for utviklingen.
|
|
|
#171 |
|
Skrekkøgle
|
Jeg har dyskalkuli. Og kan en person som ikke vet hvorfor jødene ikke tror på Nye Testamente være lærer i KRL, er det jaggu håp om at jeg kan bli mattelærer... |
|
|
|
|
|
#172 |
|
saftig
|
Men da er det kanskje litt rart at du ikke vet at jødene ennå venter på sin messias?
|
|
|
#173 |
|
Pauset
|
Hvis du har bevis for det så bør du lage bråk. KRL-faget skal informere elevene om ulik tro. Naturlig nok er kristendommen viet størst oppmerksomhet, fordi vi stadig regner oss for å være et kristent land. 87 % (siste jeg hørte) av nordmenn er medlemmer av statskirken. Men læreren skal IKKE ha et vi/dem perspektiv. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Sånn perspektiv har tanta mi... |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Pauset
|
Mulig det er rart. Jeg har hørt om det, men det er ikke noe jeg går og husker. Jeg kan nok mer om islam enn om jødedommen. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Pauset
|
Det er overhodet ikke legitimt. Det er å fremmedgjøre elever med annen bakgrunn og tro. Jeg håper ikke hun er lærer |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det beste og første den mannen burde gjøre for norsk skole er å overlate posten til en mer kompetent utdanningspolitiker |
|
|
|
|
|
#178 |
|
saftig
|
Det kan være et poeng, ja. Og en som skal være lærer i KRL burde så absolutt kjenne det grunnleggende i de ulike religionene.
|
|
|
#179 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Jeg vil også ha slutt på allmenlærerne! Det er tull fra ende til annen. Folk bør få fordype seg i det som interesserer dem.
|
|
|
#180 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, jeg kan være enig i dette. Saken er vel den at jeg ikke kjenner så mange religiøse mennesker, og da spesiellt ikke noen som prøver å overføre dette på andre - slik at det blir noe problem for meg å være tolerant. Jeg skjønner at det handler om livet for veldig mange, men det er ikke nødvendig for mange også.
|
![]() |
|
|