Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 21:52   #161
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

All kunnskap som ikke er ny må tolkes på nytt ut fra situasjonen slik den er nå hvis den skal kunne ha noen relevans nå. Dette er ikke begrenset til religion.

Ja, det er riktig, men samtidig så må man se tiden tekstene ble skrevet for å kunne forstå. Først da kan man se relevansen for oss nå. Nå tar jeg et eksempel ut av luften, men det står i Bibelen at man ikke skal spise svinekjøtt: 5. Mosebok kap. 14: 8 Likedan svinet, for det har klover, men tygger ikke drøv; det skal dere holde for urent. Kjøttet av disse dyr skal dere ikke spise, og når de er døde, må dere ikke røre ved dem.

Så er spørsmålet: Hvorfor får de beskjed om ikke å spise kjøttet? De får også beskjed om masse annet de ikke skal spise. Trikiner var et vanlig problem på den tiden. Kan det være årsaken til at man skulle holde seg unna svinekjøtt?

Mange kristne mener at man ikke skal plukke det som passer seg selv best i religionen, men hvorfor spiser de da svinekjøtt f.eks.? Det er mange såkalt "gode kristne" som gjør ting som ikke er lov om man skal tolke Bibelen slik.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 21:58   #162
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man virkelig skal følge bibelen til punkt og prikke, bør man også vær klar over at Jesus opphevde Moseloven. En eller annen gang. Teflonhjernen min har dessverre ikke skriftsted og sånn på rede hånd.

Det vil si at man følger fortsatt bibelen selv om man ikke følger Moseloven.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 21:59   #163
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hei og hopp, Hattifnatten. Store hjerner tenker likt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 22:10   #164
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Svinekjøttforbudet er det et ganske enkelt svar på..
Det oppheves i det nye testamente.

Stemmer. Det visste jeg jo egentlig Hadde en diskusjon med en venninne som er prest om dette.

Men jødene forholder seg til Det gamle testamentet og spiser ikke svinekjøtt. Skulle vært interessant å vite hvorfor de ikke aksepterer Det nye testamentet.

Gammel 08-04-07, 22:28   #165
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Stemmer. Det visste jeg jo egentlig Hadde en diskusjon med en venninne som er prest om dette.

Men jødene forholder seg til Det gamle testamentet og spiser ikke svinekjøtt. Skulle vært interessant å vite hvorfor de ikke aksepterer Det nye testamentet.

Ehh, har ikke du fordypet deg i KRL? Skal du lære mine barn KRL? Altså, om vi bodde på samme sted?

Er det rart jeg skal begynne å hjemmeskole barna mine i KRL?

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 22:29   #166
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ehh, har ikke du fordypet deg i KRL? Skal du lære mine barn KRL? Altså, om vi bodde på samme sted?

Gammel 08-04-07, 22:59   #167
Jessica
Pauset

Standard

Jeg har ikke fordypet meg i KRL. Har kun det vi må ha i grunnutdanningen. Kan om pedagogikken i KRL-faget, men innholdet var ganske så overfladisk. Vi lærte helt overfladisk om de forskjellige religionene og gudssynet. Tolket noen bibelvers gjorde vi. Skal man undervise i KRL i ungdomsskolen så bør en ha mer enn bare grunnutdanningen.

Gammel 08-04-07, 23:00   #168
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke fordypet meg i KRL. Har kun det vi må ha i grunnutdanningen. Kan mye om pedagogikken i KRL-faget, men innholdet var ganske så overfladisk.

Åja, jeg trodde du tok fordypningen. Så feil kan man ta.

Men du skal ikke undervise i det, da?

Gammel 08-04-07, 23:04   #169
Jessica
Pauset

Standard

Åja, jeg trodde du tok fordypningen. Så feil kan man ta.

Men du skal ikke undervise i det, da?

Jo, i barneskolen har jeg ikke noe problem med å undervise i KRL. Jeg tror du heller skal frykte de som er veldig kristne, har tatt fordypning og stadig mener at muslimer er terrorister.... Jeg er kristen men heler nok mer mot gudsbildet i islam osv. Tror ikke du skal frykte meg. Uansett så er det ikke interessant hva jeg mener. KRL-faget skal være et informativt fag.

Gammel 08-04-07, 23:05   #170
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KRL-faget er de kristnes måte å fortsatt kunne indoktrinere våre barn. Det er en skam for utviklingen.

Gammel 08-04-07, 23:06   #171
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Jo, i barneskolen har jeg ikke noe problem med å undervise i KRL. Jeg tror du heller skal frykte de som er veldig kristne, har tatt fordypning og stadig mener at muslimer er terrorister.... Jeg er kristen men heler nok mer mot gudsbildet i islam osv. Tror ikke du skal frykte meg. Uansett så er det ikke interessant hva jeg mener. KRL-faget skal være et informativt fag.

Jeg har dyskalkuli. Og kan en person som ikke vet hvorfor jødene ikke tror på Nye Testamente være lærer i KRL, er det jaggu håp om at jeg kan bli mattelærer...

Jeg er forsåvidt veldig fornøyd med Malikas lærer i KRL, men Sofiane sin derimot, hun er jeg ikke så fornøyd med, så jeg skal hjemmeskole de i KRL fra neste år. Da vet jeg hva de lærer, og hvordan de lærer det.

Gammel 08-04-07, 23:06   #172
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da er det kanskje litt rart at du ikke vet at jødene ennå venter på sin messias?

Gammel 08-04-07, 23:08   #173
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

KRL-faget er de kristnes måte å fortsatt kunne indoktrinere våre barn. Det er en skam for utviklingen.

Hvis du har bevis for det så bør du lage bråk. KRL-faget skal informere elevene om ulik tro. Naturlig nok er kristendommen viet størst oppmerksomhet, fordi vi stadig regner oss for å være et kristent land. 87 % (siste jeg hørte) av nordmenn er medlemmer av statskirken. Men læreren skal IKKE ha et vi/dem perspektiv.

Gammel 08-04-07, 23:10   #174
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Sånn perspektiv har tanta mi...

Og mener det er helt legitimt for en KRL-lærer å si at "vi tror på Gud her i Norge, og feks muslimer som bor i andre land, tror på Allah som bor i Mekka"

Gammel 08-04-07, 23:13   #175
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men da er det kanskje litt rart at du ikke vet at jødene ennå venter på sin messias?

Mulig det er rart. Jeg har hørt om det, men det er ikke noe jeg går og husker. Jeg kan nok mer om islam enn om jødedommen.

Dere kjenner ikke meg så dere får si hva dere vil. Jeg stoler på at jeg kan være en bra lærer i KRL i barneskolen. Når jeg kommer dit så vil jeg sette meg mer inn i stoffet. Det er mye vi ikke lærer på lærerskolen. Vi skummer gjennom mye. Jeg syns derfor at Øystein Djupedal har et poeng når han vil ha slutt på allmennlærerere.

Gammel 08-04-07, 23:14   #176
Jessica
Pauset

Standard

Sånn perspektiv har tanta mi...

Og mener det er helt legitimt for en KRL-lærer å si at "vi tror på Gud her i Norge, og feks muslimer som bor i andre land, tror på Allah som bor i Mekka"

Det er overhodet ikke legitimt. Det er å fremmedgjøre elever med annen bakgrunn og tro. Jeg håper ikke hun er lærer

Gammel 08-04-07, 23:16   #177
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns derfor at Øystein Djupedal har et poeng når han vil ha slutt på allmennlærerere.

Det beste og første den mannen burde gjøre for norsk skole er å overlate posten til en mer kompetent utdanningspolitiker .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 23:22   #178
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Mulig det er rart. Jeg har hørt om det, men det er ikke noe jeg går og husker. Jeg kan nok mer om islam enn om jødedommen.

Dere kjenner ikke meg så dere får si hva dere vil. Jeg stoler på at jeg kan være en bra lærer i KRL i barneskolen. Når jeg kommer dit så vil jeg sette meg mer inn i stoffet. Det er mye vi ikke lærer på lærerskolen. Vi skummer gjennom mye. Jeg syns derfor at Øystein Djupedal har et poeng når han vil ha slutt på allmennlærerere.

Det kan være et poeng, ja. Og en som skal være lærer i KRL burde så absolutt kjenne det grunnleggende i de ulike religionene.

Gammel 08-04-07, 23:24   #179
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også ha slutt på allmenlærerne! Det er tull fra ende til annen. Folk bør få fordype seg i det som interesserer dem.

Gammel 08-04-07, 23:26   #180
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Magica..Forskjellen for meg ligger i at religion og livssyn ikke kan sektoriseres på samme måte som yrke, musikk osv.
Det er noe som handler om hele livet for veldig mange.
Jeg tror ikke jeg hadde hatt evne til å bli kjent med andre mennesker hvis jeg ikke var interessert i deres livssyn. Dette kan være en sekulært livssyn eller det kan være en religiøs tro.

Joda, jeg kan være enig i dette. Saken er vel den at jeg ikke kjenner så mange religiøse mennesker, og da spesiellt ikke noen som prøver å overføre dette på andre - slik at det blir noe problem for meg å være tolerant. Jeg skjønner at det handler om livet for veldig mange, men det er ikke nødvendig for mange også.

Forresten ble jeg kjent med en gutt i Jehovas Vitne en gang, han var veldig koselig og lærte meg masse om den religionen. Jeg spurte og grov, og det var rett og slett veldig spennende. Han var på en slik måte at han "tålte" mange spørsmål og svarte veldig godt for seg. Jeg har heller aldri problemer med at folk er uenige med meg, så lenge de ikke har problemer med det samme tilbake.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.