|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Frukt i matboksenVet du hva Rine, i denne tråden er det du som fordømmer, spytter ut av deg fornærmelser, trekker ting ut av sammenheng og den som først dro fram "eksklusiv frukt" og at man burde unngå å måtte forklare "urettferdig" til ungene. Det er altså du som graderer matpakkene og som snakker mest nedsettende om andres matpakkevaner. Nek kan du virkelig være sjæl.
![]() |
#142 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frukt i matboksen
![]() |
#143 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Frukt i matboksenHva er det som gjør det så provoserende at noen har lyst til å stikke ut brød i delfinfasong eller sende med frukt som du dessverre ikke kan navnet på? Jeg syns da ikke det er provoserende at andre drar på skogsturer med skattejakt, framfor våre "gå-vanlig-på-sti"-turer? Eller at andre i det hele tatt kommer seg mer ut i skog og mark enn oss. Jeg finner det faktisk ikke provoserende om de omtaler det som "bra for barn" å gå mer tur i skogen enn oss.
![]() |
#144 |
Drømmer
|
Tallulah sa det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, hva er det egentlig som provoserer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Frukt i matboksenJeg kan være enig med det i at et slikt fokus er provoserende, men jeg syns du bommer fullstendig på målet her. Her er det ikke snakk om det beste, dyreste, statusymboler eller drit-i-alle-andre.
![]() |
#148 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Hva i all verden er så snobbete med physalis? Jeg beskrev bare hva han pleide ha med. Og ja, jeg skrev: "ikke de vanlige fruktene som epler og pærer" for fruktkurven er sørgelig full av disse fruktene når det er så mye annet godt, som IKKE koster mer. Men det sier seg selv at frukt som physalis (som koster 10-13kr pr kurv) ikke helt egner seg som frukt å dele ut til 18 barn, om man da ikke kjøper flere kurver og legger oppi, det samme med blåbær forsåvdit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
I mål
|
Sorry, men de ungene mine barn går med i barnehagen har foreldre som utmerket godt kan kjøpe blåbær til dem eller skjære opp eplebiter eller koke et egg, hvis de og barnet ønsker det. Jeg gidder ikke tenke at jeg skal holde en hel gjeng med dyr frukt og pene biter når det kun er snakk om vilje hos de andre til å gjøre det samme. Mange gjør det også. Jeg stikker ikke ut fine figurer og matpakkene har alltid brød som basis, noen gjør mer enn meg, noen gjør mindre, men at det er snobbete å supplere en matboks med noe variert frukt og bær virker helt på jordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
maler
|
![]() Sv: Frukt i matboksenMange unger foretrekker epler, pærer, gulrot og banan fremfor eksotisk frukt. De er ofte ikke så utforskende i matveien. Så om det ligger mye epler i fruktkurven synes jeg ikke det er sørgelig egentlig, det er mer vi voksne som synes det er kjedelig med samme maten dag ut og dag inn.
![]() |
#152 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Frukt i matboksenKneipp er faktisk et veldig sunt brød sammenliknet med mye annet. Jeg syns heller ikke matpakker som kun består av brød, eller fruktkurv med overvekt av epler og bananer som kjedelig. 70 % av matpakkene til Hiawata er temmelig ordinære og består av kaviar, brunost og leverpostei. Innimellom er det havrefras, egg, tomater og middagsrester. Jeg syns ikke det er spesielt snobbete, selv om eggene av og til er formet som en bil, eplebåtene har kaninører eller brødskiva form som en elefant.
![]() |
#153 |
maler
|
![]() Sv: Frukt i matboksenSånn på sidelinjen utreder vi ganske mange barn for kronisk diare (dvs mer løs avføring) der årsaken viser seg å være for høy fruktinntak. Småbarn har begrenset toleranse for fruktsukker, og siden mange barnehager og foreldre er opptatt av at barna skal få frukt og juice blir det for mye for endel barn. Frukt i store mengder er ikke veldig sunt selv om litt er bra.
![]() |
#154 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Akkurat det er det svært delte meninger om. Jeg er ikke enig, men er ingen fagperson så jeg skal ikke påstå noe. Jeg har ingen restriksjoner på frukt her i huset. Så har ikke ungene mine diaré eller noe sånt heller.
![]() |
#155 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Frukt i matboksenDet er da bare kjekt med varierte matpakker, ofte eller innimellom. Det gjelder like mye oss voksne som barna, uten at noen er avguder!
![]() |
#156 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Frukt i matboksenÅ sende med den siste fiskekaken eller pannekaken etter middagen, framfor å kaste det (som nok mange gjør), er vel omtrent så fjernt fra "best og dyrest" som det er mulig å komme. Tvert i mot er det vel både ganske økonomisk, praktisk og usnobbete å bruke opp rester på den måten. Og det er ikke nødvendigvis dyrere å sende med en boks med f.eks. pastaskruer, egg, skinkebiter, oliven, osteterninger, paprika og agurk framfor fire brødskiver med ost og salami.
![]() |
#157 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Dette forstår jeg rett og slett ikke? Er foreldre som sender med barna noe annet enn kneipp og "vanlig" pålegg navlebeskuende, har dårlige holdninger og behandler barna som avguder? Er du seriøs?
![]() |
#158 |
Off the map.
|
Jeg tror ikke det er sånn ment, men når man så møter argumenter om at man er 'matsnobb' så er dette med dårlig matlyst en grei tilleggsforklaring. Og en helt nødvendig forklaring med tanke på at HI opplever at barnehagen deler ut frukten til alle. Dette er jo næring som barnet selv skal ha.
![]() |
#159 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Frukt i matboksenHaha, og så kom denne: http://www.dagbladet.no/2012/08/18/n...llen/23017788/
![]() |
#160 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frukt i matboksenElise så den tidligere i dag og lo godt da! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|