Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnesikring i bil

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Hvordan sikrer du barna i bilen
Aller aller strengeste krav (bakovervendt til barnet har vokst ut av alle de bakovervendte setene) 43 38,39%
Bakovervendt til 18 kg og bilstol til 36 kg 64 57,14%
Bakovervendt til 9 kg og bilpute til 135 cm 3 2,68%
Bilens belter 2 1,79%
Bilsikring?? 0 0%
Deltakere: 112. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-12, 13:01   #41
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnesikring i bil

Jeg svarte alternativ 2 selv om det ikke stemmer helt. Storebror ble snudd da han var 3 1/2 år av praktiske årsaker. Nå sitter han i beltestol. Lillebror er nå straks 2 år og sitter bakovervendt.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:06   #42
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte bakovervendt til 9 i og pute til 135 cm, som vel var det som stemte mest med hva vi har gjort. 7-åringen sitter enda i stol, 12-åringen satt på pute til hun var 11. Minstemannsatt bakovervendt til han var 2, da ble han snudd fordi han bare ble bilsyk.

Hadde jeg fått flere barn nå, hadde det blitt de strengeste kravene. Mer kunnskap og bedre biler og utstyr gjør sitt.

Gammel 04-09-12, 13:07   #43
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

De to yngste snudde jeg nå for noen uker siden. Lillesøster er 5 1/2 og Lillebror blir 4 til uka. Nå sitter de i beltestoler.
Hadde nok ikke snudd Lillebror ennå hvis ikke søsteren skulle få nytt sete, det var bare altfor fristende å snu begge samtidig.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:11   #44
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Eldste ble snudd når han var 4 år og 4 mnd. Nummer to ble snudd når han var 4 år og 2 mnd. Disse sitter nå i beltestoler. Minste sitter bakovervendt og det kommer han til og gjøre til han er minst 4 år.

Gammel 04-09-12, 13:14   #45
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi sikrer ganske strengt. Junior satt bakover til han var 4,5 år, da snudde vi ham til beltestol pga Lille måtte ha større bakoversete og det ble så dårlig plass for mannen min i førersetet med to bakoverseter. Lille er 2,5 og sitter fremdeles bakover, og det skal hun gjøre lenge enda.

Gammel 04-09-12, 13:35   #46
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Forsøker å gjøre det så strengt vi kan, men snur nok før noen pga store barn. Snart toåringen min veier 16 kilo allerede, og snart sjuåringen er 137 cm høy, så de er litt utenfor normalen ifh til størrelse. Snupsen sitter i beltestol og Rusket i bakovervendt TWE pr nå.

Gammel 04-09-12, 13:50   #47
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi sikrer ganske strengt og er opptatt av at de skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Vi har bevisst valgt bilstoler som er lange i ryggen og kan brukes bakovervendt til 25 kg slik at de kan brukes lenge.
Eldste blir 4 i desember og sitter bakovervendt fremdeles og der skal han sitte så langt det går. Han er høy for alderen, og har i tillegg lang rygg, men jeg regner likevel med han klarer å sitte bakovervendt til han har passert fire år. Lillebror kan nok sitte bakovervendt en del lengre siden han ikke er fullt så høy som broren.

Sist redigert av Myria : 04-09-12 kl 14:00.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:55   #48
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste satt bakovervendt til rett før 6-årsdagen. Jeg hadde nok foretrukket om han satt bakovervendt lenger, men da flyttet minsten ut av babysetet og trengte mer plass, samtidig som jeg ikke lenger kunne sitte så rett i ryggen. Og han var tross alt nesten 6 år.

Minsten skal sitte bakovervendt minst like lenge.

Gammel 04-09-12, 14:18   #49
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg krysset av på alternativ 2 selv om guttene har vært et par kilo under ved snuing (små lette gutter). De har begge vært ca 4-4,5 ved overgang til beltestol. Lillebror satt lenger bakover enn storebror, og lillesøster kommer til å sitte enda litt lenger. Tidene (åpplysning og stolene) har forandret seg på de 8 årene jeg har vært mamma.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 14:54   #50
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte første alternativet, men helt sant er det vel ikke. Jeg har snudd gutta når de har blitt 17,5 kg ca. Det var ved 3,5 års alderen tror jeg, kjøpte ikke nye sete som kunne være bakovervendt til 25 kilo, så her hadde jeg forbedringspotensial. Vesla har derimot fått sete som går til 25 kilo bakovervendt, så hun kan sitte i det til hun vokser ut av det, som jeg da vil tro er lenger enn gutta gjorde i sitt.

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Hadde ikke jeg vært på forum, så hadde jeg rett og slett visst veldig lite om bilsikring. Har jo ikke hørt et kvekk eller fått en eneste brosjyre om det på helsestasjonen e.l.

Jeg fikk bilsikringsbrosyre på helsestasjonen, Både med vesla og Minsten, usikker på om jeg fikk det med Størsten.

Gammel 04-09-12, 15:46   #51
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vår 3,5 åring sitter fortsatt bakovervendt og kommer nok til å gjøre det en stund til enda. Men angrer på at vi kjøpte Besafe, for det er det ikke veldig god plass i når de begynner å nærme seg meteren.

Gammel 04-09-12, 17:01   #52
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi snudde dem rundt 2 årsalderen, om ikke før. Husker ikke helt hva de veide da. Nå sitter niåringen i sete mens tolvåringen bare har bilbelte. De sitter i baksetet,da.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 17:07   #53
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mellomting mellom de to øverste. Bakovervendt så lenge det går rent praktisk (han er 23 kg og 5 år og ble snudd etter ferien selv om han enda passer i Britax TWE) og deretter beltestol til de vokser ut av den.

Størsta som snart fyller 11 var 2 år og 4 mnd. da hun ble snudd og satt i beltestol (grøss), og da kun fordi hun ikke passet i setet lengre (Akta Cosmic). Likevel var det uvanlig lenge den gang.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 17:16   #54
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Ja, det tror vi.

Det er allerede kommet. De har fått det inn på Babycare-butikken her, så da finnes det vel sørpå også.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 17:48   #55
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Junior er 4,5 og sitter i beltestol. Han fikk den da han passerte femten kilo tror jeg. Sittet i beltestol en god stund nå og husker ikke helt når vi snudde. Da han var tre år kanskje?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 17:55   #56
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Eldste ble snudd da han var nesten 3. Han sitter nå i beltestol. Lillebror er i bakovervendt bilstol og det skal han være til vi må snu den. Skal sies at jeg har store barn. Eldste er 18,5kg og 107cm.

Gammel 04-09-12, 18:00   #57
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har store barn også. Minste er 10,5kg og 75cm lang, mens eldste rundet 18kg og 98cm når han var 2år, men han satt bakover til han var nesten 5 like vel. Han kunne forsatt sitte i TWE når vi snudde han men sete måtte kastes og vi kjøpte ikke nytt da.

Men vi kjøper seter som går til 25kg. Eldste hadde isofix sete som måtte byttes ut når han var 2 så den fellen går vi ikke i med yngstemann. Man skal ha ganske store barn for at de skal måtte snues før 4år på grunn av plassen. Min 5åring har lage bein og kort rygg. Han hadde grei beinplass og veldig mye i ryggen på TWE på slutten. Han kan forsatt sitte i broren sin Mobi om han vil.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 18:03   #58
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

Begge satt bakovervendt til de var 4 år.
Storesøster gikk over til beltestol fordi lillebror skulle ha setet, hun var da 15 kg. Lillebror ble snudd fordi han var 18 kg. Nå sitter begge i beltestol og kommer til å gjøre det så lenge som det er mulig.

Gammel 04-09-12, 18:38   #59
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Yngste sitter enda bakovervendt og skal gjøre det lenge enda. Han er 4 om et par uker. Det er lenge til han blir 18 kg.

Gammel 04-09-12, 18:59   #60
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Mellomting mellom alternativ 1 og 2. Bakovervendt så lenge det har vært praktisk mulig. Eldste var 5 år 10 mnd da han ble snudd - ca 20 kg og 116 cm.
Mellomste var akkurat fylt 5 - 18 kg og 111 cm. Jeg håper yngste kan sitte bakovervendt til det nærmer seg skolestart.
Beltestolen brukes så lenge den passer, tenker jeg.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.