Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnesikring i bil

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Hvordan sikrer du barna i bilen
Aller aller strengeste krav (bakovervendt til barnet har vokst ut av alle de bakovervendte setene) 43 38,39%
Bakovervendt til 18 kg og bilstol til 36 kg 64 57,14%
Bakovervendt til 9 kg og bilpute til 135 cm 3 2,68%
Bilens belter 2 1,79%
Bilsikring?? 0 0%
Deltakere: 112. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-12, 11:33   #21
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnesikring i bil

De to yngste satt bakovervendt til de var 4 år, og kommer til å sitte i beltestol så lenge som mulig - nå er de 4,5 og 7,5.
Eldste ble født på 90-tallet, så hun satt bakovervendt til hun vokste ut av babysetet, ca 1,5 år gammel, og deretter forovervendt. Tror ikke det fantes bakovervendte seter utover babysetene da.

Gammel 04-09-12, 11:36   #22
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det er på vei til å bli bedre, fordi europa er på vei etter. For noen dager siden kom et nytt europeisk bakovervendt sete på markedet med en god reklamefilm.

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 11:36   #23
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svarte alternativ 2, men snuppa kommer nok til å få nytt bakovervendt sete som går til 25 kg, så det stemmer ikke helt. Minstemann kommer også til å sitte så lenge som mulig bakover.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 11:39   #24
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Jeg tror ikke et forum er representativt for den generelle befolkningen når det gjelder barnesikrig. Hadde ikke jeg vært på forum, så hadde jeg rett og slett visst veldig lite om bilsikring. Har jo ikke hørt et kvekk eller fått en eneste brosjyre om det på helsestasjonen e.l.

Her sitter både fire- og 1,5-åringen bakovervendt.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 11:39   #25
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm, tror vi at Cybex Sirona kommer til Norge?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 11:45   #26
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Alternativene er ikke helt dekkende for min del, så jeg valgte bakovervendt til 18 kg og beltestol til 36 kg. Når det gjelder hvor lenge ungene sitter bakovervendt, spiller alder mer inn enn vekt for mine unger, men jeg setter dem selvfølgelig ikke i beltestol før det er tillatt, dvs de er minst 15 kg. Nest yngste ble snudd da hun så vidt var passert 15 kg, men da var hun til gjengjeld 6 år og 4 måneder og sto rett foran skolestart. Å skulle la henne sitte bakovervendt til hun passerte 25 kg-grensa ville nærmest vært et overtramp, jeg tipper hun blir 9 år før det skjer.

Beltestol til 35 kg er dog udiskutabelt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 11:46   #27
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I den ene bilen satt poden bakovervendt til han var 5 år og 4 mnd, i den andre som ble brukt svært sjelden satt han bakovervendt til han var 4, nå sitter han i beltestol.

Sist redigert av Chablis : 04-09-12 kl 11:57.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 11:49   #28
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Storesøster satt bakovervendt til ca 2,5. Lillebror til ca 3,5.

Storesøster er nå 8 år, og ca 136 cm. Hun sitter uten sikring i min bil (en gang i uka til og fra trening typisk) I familiebilen har hun sin egen beltestol hun alltid sitter i. Den blir nok værende så lenge den passer til henne, et par år til eller noe.

Gammel 04-09-12, 11:51   #29
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Aller strengeste krav. Bakovervendt så lenge som mulig, og aller helst minst 5 år. Da poden vokste ut av sitt bakovervendte til 18 kg rett før han var 4 år, så kjøpte vi nytt bakovervendt sete opp til 25 kg. Snuppa sitter fortsatt i beltestol, og håper hun kan det ca et år til. Hun blir 10 år i desember, og er ca. 143 cm lang og 30 kg.

Det er virkelig trist å se hvor mange som snur for tidlig samt slutter med beltestol bare fordi barnet ikke lenger vil sitte i stol...

Gammel 04-09-12, 11:52   #30
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Snoopy er 5 år og satt bakovervent til hun var nesten 4,da begynnte hun å bli bilsyk så vi måtte snu henne.15-36 sete Å ikke kjøre bil er litt vanskelig her vi bor og med 3 busser i døgnet så :/
Turbo er 9 år 149 lang og 38 kg nå Ble av den lange tynne gutten?
Han satt i tol til det ble trangt oppe i skuldehøyde så gikk vi over til pute, men fant aldri noe pute som var god for han å sitte på, så i vår sluttet han å sitte på pute. Puten var for kort i fohold til bilsete,så ble ondt under lårene,og den var for trang i hoftepartiet.Har vært innom alle plasser,de som ikke er for trang i hofta/rompa har ikke beltehorn.Så da var man like langt.
I mann sin bil så er setet perfekt og selene for den kommer ut oppe på sete ryggen,men på min bil så kommer selene ut oppe over seteryggen så han har hatt pute i min bil lengre en i pappaen sin bil,pga selene.

Gammel 04-09-12, 11:55   #31
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Litt vanskelig å svare når det enda bare er i tankene, men jeg er rimelig sikker på at alt.2 passer for oss.
Gutta er 2,5 (3 i januar) og er 15 og 16 kg, og de er lange. De kommer til å sitte bakovervendt til neste sommer regner jeg med, men da blir det nok forover beltestol.

Gammel 04-09-12, 11:56   #32
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ett sted midt mellom strengest og 18 kg, kanskje.
Med eldste sleit vi med at hun kastet opp et par hundre meter etter at vi hadde begynt å kjøre, og hun ble til slutt snudd da hun var ca 3 år mener jeg å huske.
Mulig hun var 3,5. Hun har forresten alltid vært tyngre enn gjennomsnittet, og nå er hun 9 år og sitter uten noe, da hun er 141 cm høy og veier 38 kg.
De to yngste håper jeg skal sitte bakovervendt lengre, krysser alt jeg har for at de ikke viser seg å bli like bilsyke som eldste.
Nå sitter de side om side, yngste i britax maxway som går til 25 kg, og mellomste i besafe som går til 18 kg. Men de veier snart like mye ( ) så vi får se hvem som skal sitte hvor fremover.
Men jeg er veldig fornøyd med at det er god plass til to såpass store bakovervendte stoler samtidig som en voksen kan sitte veldig komfortabelt ved siden av dem. Det vil forhåpentligvis gjøre det enklere å holde ut dersom de blir bilsyke også.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:02   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Om de sitter bakovervendt til de er 5 år så synes jeg det er bra jeg

Jepp. Jeg er helt enig i at det er lenge, men det er virkelig unntaket. Svært mange i barnehagen snur svært tidlig (mellom ett og to år).

Gammel 04-09-12, 12:04   #34
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det samme i vår barnehage. Så vidt jeg har sett, er sønnen min og datteren til naboen vår, de eneste småbarna som sitter bakovervendt, med unntak av noen få som fremdeles sitter i babysete.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:07   #35
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Bakovervendt lillesøster på 3,5. Hun blir sittende slik enda noen år.
Søster på 6 og bror på 10 sitter begge i beltestol.

Gammel 04-09-12, 12:11   #36
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hmm, tror vi at Cybex Sirona kommer til Norge?

http://www.tinyshop.no/forsideproduk...ack-black.html

Den er her allerede. Men den er litt dyr, men ligger jo på samme prisnivå som Besafe.
Men det er positivt at de Europeiske produsentene kommer etter, selv om jeg ikke liker beinplass argumentet i videoen så er det et stort steg i riktig rettning.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:11   #37
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stemte etter beste evne.
Siden vi bor nært svenskegrensa var det vel nesten litt tilfeldig at jeg ble interessert i bilsikring da eldste var baby, født i 00. Jeg leste svenske foreldreblader og leste om det der, og da det var på tide å bytte ut babybilstolen repeterte dama i butikken det jeg hadde lest. Dermed ble en Britax Two Way med hjem. Den gang var det 3 år som var anbefalt, og han ble snudd da han var litt over 2,5 år. Han var veldig stor for alderen, og lillebroren skulle overta setet. De tre neste barna satt bakovervendt til drøye tre år.
Eldste brukte beltestol til han var 8-9 år, og han klaget på komforten pluss at han var høy (rundt 135 da vi sluttet med sete) og satt godt og riktig uten sete.
De tre yngste sitter i seter/på puter enda. Men jeg innrømmer at det hender de kjører uten noe. Stort sett sitter 8-åringene i beltestol, og 10 åringen på pute. Han foretrekker å sitte med pute fremfor ingenting.

Vesla sitetr bakovervendt (15 mnd) og planen er at hun skal gjøre det lenge ennå. Får jeg til fire år er jeg fornøyd, jeg. Tiden vil vise. Kanskje er hun liten og lett, og er storfornøyd med bakovervendt enda lenger.

Gammel 04-09-12, 12:23   #38
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Ser noen referer til "gamledager".
Eldste er 12.5 år og jeg husker at bilstolene var et mareritt. Vi inngikk bilstolavtale med If Forsikring og trodde dette var av det tryggeste man kunne få. Setene var jo helt håpløse, omtrent 90 grader i ryggen. Så jeg byttet de inn og endte med å leie babystol på Esso Et gammelt HTS sete med en merkelig utforming. Beholdt ikke det veldig lenge heller, men kom over et maxi cosi sete. I nærheten her var det ikke mange utstyrsbutikker, tror det bare var et par ca 5 mil unna jeg, så vi endte opp med HTS Kid fra Esso, som også solgt seter. Men vi snudde han da han var 2.5 år og kjøpte da Maxi cosi priori. Heldigvis lærer man av sine feil og tiden gir ny kunnskap.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:33   #39
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Ser noen referer til "gamledager".
Eldste er 12.5 år og jeg husker at bilstolene var et mareritt.

Eldste vår er også 12 år. Hun har ligget i både boxett og vognbagen med nett over, før vi gikk over til sete. Hun satt derimot bakovervendt til hun var 4 år og 7 måneder, og på den tid var det helt uhørt. Jeg tror knapt vi så barn utover babystadiet bakovervendt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:57   #40
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke du skal gå utfra at du får en god oversikt over valgene med en så snever poll.
Fire unger, fire forskjellige valg. Får ikke stemt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.