|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bedreviter
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerOg leksehjelp har for øvrig vært aldeles utelukket for Frøkna. De har ikke i nærheten av slike ressurser som et barn med behov for tilrettelagt undervisning trenger. Det er en kjennsgjerning og noe vi bare må ta konsekvensen av. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner
Ja, det der har forundret meg litt også. Ikke i min jobb, her har jo de fleste, med mer eller mindre suksess, ansvar for egne lekser og læring, men på skolen til ungene mine. Vi får nesten hver uke melding på ukeplanen til 7.klassingen om at "alle må huske å prioritere leksene og se etter at de er gjort" osv og jeg må innrømme at jeg har tenkt at det er litt unødvendig å skrive det hver gang fordi det umulig kan gjelde mer enn et par elever, (minoritetsspråklige de fleste av dem) og det ville vært mer fruktbart å ta det direkte med de elevene og foreldrene det gjelder. Hvis de ikke ser etter at leksene er gjort, er det vel ikke så sannsynlig at de leser ukeplanen heller? Vel, da det sto på ukeplanen for femte uke på rad i år (og etter x antall uke i vår) spurte jeg tolvåringen om hva som egentlig foregikk i klassen siden "ingen" gjorde lekser, og han kunne fortelle at verken Per, Ole, Kristian eller Lise pleide å gjøre lekser, og her snakker vi om ressursterke foreldre, iallfall når man tenker på jobb og utdannelse. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Glamorøs
|
jeg skjønner at det er et sårt tema, men syns du leser med vrangbriller. Dere jobber jo faktisk med leksene, i motsetning til foreldre som lar det seile sin egen sjø.
Jeg leste det som at skole og lekser skulle høyere opp på prioriteringstigen, generelt sett, ikke at man ble skoletapere om man gjorde barneteater og lekser i motsatt rekkefølge.
|
|
|
#44 |
|
Halloen!
Ja, det gjorde jeg også. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerTja Rine. Jeg var et sånt barn selv, på 80-tallet. Ressursterk pappa, som kjeftet på meg med jevne mellomrom fordi leksene ikke ble gjort. Og noen veldig pinlige og ugreie konferansetimer der vi snakket om det samme. Gjør lekser, øv til prøvene og skriv litt penere! Jeg lovet forbedring hver gang.
|
|
|
#46 |
|
Halloen!
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerTink:For all del, jeg har aldri hatt gode rutiner for lekser selv. De som ble gjort, ble gjort etter skippertaksmetoden, og det på tross av at mitt barndomshjem vel ble ansett som midt på treet ressursterkt etter datidens forhold, men ville kanskje ikke blitt ansett som det i dag i og med at ingen av foreldrene mine har særlig lang utdannelse. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bedreviter
|
Det gjorde jeg også. Vi har faste dager i uka som er øremerket lekser og dager i uka der det ikke er tid til å gjøre lekser. Jeg ser på det som fullgod prioritering. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg har også tenkt på å ta han ut av leksehjelpen. For en ufaglært vikar som skal ha oppsyn med 25-30 elever, da blir det bare å passe på at de ikke bråker. Og gutten min forstyrrer ikke noen, men han kan sitte som i sin egen verden og leke med et viskelær en halv time eller mer. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Introvert optimist
|
Man sitter med dem hvis de trenger det for å konsentrere seg og fullføre leksene uten å bruke hele kvelden. Hvis de greier å være disiplinerte nok til å gjøre dette selv er det jo ingen vits i å gjete dem. Da holder det i massevis å se over.
|
|
|
#50 |
|
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerDagbladet fornekter seg ikke, for en latterlig overskrift. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerOverskriften ja.
|
|
|
#52 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerReagerte på overskriften jeg også. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Stadig underveis
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerListen er sikkert basic for mange FP-foreldre, men den er god. Dersom alle foreldre legger inn den innsatsen artikkelen beskriver, vil mange flere elever komme bedre ut av skolen.
|
|
|
#54 |
|
weird
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerHadde jeg ikke klart å tenke at "dette er det generelle" og "det finnes unntak" tror jeg nesten jeg ville ha følt meg ganske elendig av en del utsagn rundt dette. Mange følger opp ungene mye, men må finne andre måter å gjøre det på.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 17-09-12 kl 15:20. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerDette er på ingen måte selvfølgeligheter for en del foreldre. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, du og de andre som påpeker dette har dessverre rett. Men tror du at de foreldre som ikke gjør noen disse tingene har selvinnsikt nok til å skjønne at de bør forandre seg? At man kan ha en eller to punkter hvor man ikke er helt enig i denne lista betyr ikke så mye som at man gir f... i alt. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#58 |
|
oppbevares tørt
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerGrei liste. Jeg er spesielt streng på nr 3 som har med at lekser må komme foran fritidsaktiviteter osv. Kjenner mange som sender ungene sine på aktiviteter nesten hver dag rett etter skolen og jeg skjønner ikke når de får tid til å sette seg ned med leksene.. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bedreviter
|
Det har du sikkert rett i, men utover det er det en ekstra utfordring å skulle hjelpe barn som ikke lærer etter normal kurve. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
weird
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg tenker at det er viktig å huske på at barn er forskjellige, jeg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
![]() |
|
|