|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hva "må" man ha lest?Innen barnelitteratur finner jeg ofte referanser fra Le Petit Prince. En av de få klassikere jeg har lest på originalspråket.
|
|
|
#83 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva "må" man ha lest?
|
|
|
#84 |
|
Leser
|
Når spørsmålet gjelder hvilke bøker som det refereres til, så er svaret i vår kultur, europeisk litteratur. Noe annet ville jo ha vært veldig merkelig?
|
|
|
#85 |
|
Librocubicularist
|
Eg har eigentleg eit prosjekt gåande, kor eg prøver å ha litt fokus på å lese anna litteratur enn det skandinaviske og anglo-amerikanske, for eg ser at ekstremt mykje av det eg les er frå desse to tradisjonane. Nå les eg mykje norsk samtidslitteratur, for å halde meg oppdatert og det vil eg fortsette med. Men eg prøver å lese ei bok i månaden frå ein annan del av verda enn Skandinavia/England/USA. Det eg merker er at det er veldig vanskeleg å finne fram til gode bøker frå land kor eg ikkje er så godt kjend med kulturhistoria. Det blir fort nobelprisvinnarar eller plukking frå "1001 books- lista". Og eg føler kanskje ikkje nødvendigvis at eg utvider horisonten min så veldig med å lese Coetzee og Gordimer. Så eg skulle gjerne likt å funne ein måte å finne fram til smalare litteratur, gjerne eldre litteratur, frå andre kulturar, utover heilage skrifter. Eg prøvde å notere ned litt av den eldre japanske litteraturen Kafka les, i Kafka on the Shore, men eg har ikkje klart å finne det omsett til språk eg klarer lese. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva "må" man ha lest?Det er også viktig å ha fått med seg barnesanger og -dikt. Alt fra Margrethe Munthe til Kniutsen og Ludvigsen.
Hva heter den? Ulysses på 6 minutter høres fristende ut!
|
|
|
#87 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Hva "må" man ha lest?Jeg synes alle skal lese Gilgamesj-eposet, Vergils Aeneiden, Odyseen, minst en gresk tragedie, og en gresk komedie, Shakespeare - nesten hva som helst, Forbrytelse og straff, Ibsen - Villanden og et Dukkehjem, Brecht - Den Kauskasiske krittsirkelen, noe av Samuel Beckett, og ellers er jeg vel enig med Toffsikj - så mye som mulig.
|
|
|
#88 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva "må" man ha lest?Jeg mener ikke at man MÅ ha lest alt mulig, men siden resten av verden er nevnt så er blant annet Oscar Romeros prekener viktige bidrag. Det er sterke tekster om frigjøring. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Når man snakker om hvilke bøker som er fine utgangspunkt for å forstå "verden" så er det jo alltids fint å ha lest litteratur som har utspring i hele verden, ikke bare vårt lille hjørne av verden. Vi leser, lærer og forstår kun fra et perspektiv og det er ikke nødvendigvis bra. Særlig ikke for barn. Problemet er jo at store deler av resten av verden, spesiellt Afrika, også lærer fra dette perspektivet og det har jo store konsekvenser som er en helt annen diskusjon. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Bedreviter
|
Det er sant, men nå var det jo ikke det det ble spurt om i HI da.
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Librocubicularist
|
Achide på Litteraturhuset? |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva "må" man ha lest?Jeg har lest mengder av bøker, men veldig få av de som blir nevnt her. Jeg leser stort sett bare krimbøker, og har alltid gjort det. Har jo vært gjennom noen av de store norske på videregående, lest endel i både bibelen og koranen, men ellers lite av det som blir nevnt. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva "må" man ha lest?Ser mange nevner Bibelen, men "Snorre: Norske kongesagaer" (eventuelt Heimskringla om man vil lese gamle versjoner) er vel en enda større del av vår kulturarv enn noe som skjedde i Palestina for 2000 år siden? :dukker:
|
|
|
#94 |
|
Trøtt
|
Mens for den bittelitt yngre garde pakistanere (de som er 50-60 nå) så er Mot i Brøstet den store hit-en.
|
|
|
#95 |
|
flisespikker
|
Hvorfor dukke? Snorre hører definitivt hjemme i en slik diskusjon når man er norsk. Og jeg tror nok sagalitteraturen har hatt innflytelse på andre lands litteratur også. Men uansett hvordan vi regner, tror jeg nok Bibelen er det verket som har hatt mest innflytelse på det aller meste av vestlig litteratur, også norsk.
|
|
|
#96 |
|
kamerat
|
Man tenker at de er en som bare leser krim og fantasy og sånt?
|
|
|
#97 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva "må" man ha lest?Jeg er så fyllesyk at jeg ikke kan tenke, men ser at jeg i hvert fall har dekket en god del av must-readsene allerede. Puh.
|
|
|
#99 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva "må" man ha lest?Jeg klarer ikke å engasjere meg i de "typiske" klassikerene. Liker ikke dramafilmer heller. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva "må" man ha lest?Jeg synes fremdeles den t-skjorten en eller annen bokklubb hadde var hysterisk. Den sa noe sånt som
|
![]() |
|
|