Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smokkefrie barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-12, 12:14   #61
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Helt enig med Appelsin. Det er skummelt å gjøre seg opp en mening om følelser og reaksjoner barn har ved såpass store endringer i hverdagen som oppstart i barnehage og knytte det til smokkebruk. Å presentere det som et faktum er ganske hårreisende i mine øyne.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:22   #62
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Kvinner er kvinner (og ja, jeg regner med at det er flest av dere her inne), når det kommer til å tolke en uttalelse ihjel.

Jeg holdt på å blåse meg skikkelig opp over det du skrev over her, men så så jeg denne og ble litt mildere stemt:

Beklager hvis jeg oppførte meg dårlig. Jeg har nå fått kaffen min, og lover å oppføre meg som folk heretter.

Gammel 25-09-12, 12:31   #63
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg holdt på å blåse meg skikkelig opp over det du skrev over her, men så så jeg denne og ble litt mildere stemt:

Legger denne diskusjonen død, det bærer ingensteder hen

Gammel 25-09-12, 12:35   #64
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eller så kan du jo lage en poll!

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:35   #65
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Eller så kan du jo lage en poll!

Haha

Gammel 25-09-12, 12:51   #66
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Neinei, vi diskuterer jo.

Selv har jeg så langt tatt utgangspunkt i en statistikk på mine egne to barn som motbeviser dine påstander. Dersom jeg ser rundt meg på andre barn i mogangskretsen ser jeg fortsatt ikke sammenhengen mellom trygge smokkefrie barn og utrygge smokkebrukere.

Dersom man ser på fireåringer generelt kan det være at de som bruker smokk fortsatt som fireåringer har en usikkerhet eller omveltninger i livet sitt som gjør at de holder litt ekstra lenge på smokken. Eller de kan ha litt mindre sta foreldre enn de som sluttet med smokken som 2-åring. Det er ganske mange faktorer som teller inn her, men man kan sikkert ta mastergrad eller doktorgrad i førskolelærer hvor man tar utgangspunkt i smokkebruk, usikkerhet og tilknytning.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:52   #67
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan ikke skjønne hvor du egentlig ville det skulle bære, men OK.

Gammel 25-09-12, 13:13   #68
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den ene brukte smokk, den den andre gjør ikke.
Det ene barnet var et tryggere og noe mer selvsikkert barn.

Er det barnet på 10 mnd du beskriver som et tryggere og mer selvsikkert barn? 4-åringen har levd lenger, hatt tid til å sutre og utvikle seg mer, så det blir litt søkt å sammenligne et så "stort" barn med en baby. Mange babyer går gjennom en litt urolig fase som starter rundt ettårsalderen og varer noen måneder. Så er det ny fase i toårsalderen. Hvordan barna oppfører seg er selvfølgelig individuelt.

Når det er sagt tror jeg ikke at smokken gjør noe som helst med personligheten til barna, jeg tror derimot at barn som vil ha/trenger smokk tar den, og bruker den slik de ønsker og føler og at barn som ikke tar smokk bruker andre ting å trøste seg med. Som puppen til mor.

Jente nr. 1 og gutt nr. 1 har vært smokkeelskere av rang. Jente nr 2. har tatt den og likt den, men det gikk helt greit og avvenne også. Gutt nr. 2 er min eneste smokkenekter og han bruker som sagt puppen til det formålet i stedet. Alle har derimot sovet like dårlig og usammenhengende.

Gammel 25-09-12, 13:14   #69
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det som er litt skummelt med slike bastande meninger, er at det kan påvirke din måte å møte barn som kommer på tilvenning i barnehagen (og evt. i andre situasjoner, selvfølgelig).
Hvis du er skråsikker på at barn som bruker smokk er usikre, utrygge, vanskelige å integrere i barnehagen og gråter mye, så er det ikke usannsynlig at det påvirker deg på jobb. Og i verste fall er det du og dine forventninger som gjør at barnet føler seg utrygt og gråter mye.

Det er jo sikkert ikke hyggelig å høre, men fordommer er farlige og mektige. Jeg hadde ikke giddet å skrive dette hadde du ikke vært så bastant altså.

Veldig enig.

Gammel 25-09-12, 13:18   #70
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det barnet på 10 mnd du beskriver som et tryggere og mer selvsikkert barn? 4-åringen har levd lenger, hatt tid til å sutre og utvikle seg mer, så det blir litt søkt å sammenligne et så "stort" barn med en baby.

Jeg sammenlikner selvfølgelig ikke en på 10 mnd med en på fire. Naturligvis snakker jeg om barn rundt min datters alder.

Gammel 25-09-12, 13:22   #71
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Men selvfølgelig er jeg enig i at det er en million faktorer som gjør at et barn er sånn og sånn, det virker som dere tror jeg mener at det ene og alene er smokkingen som gjør det?
I så fall er det en stor misforståelse.

Dette er en av den nevnte millionen, jeg ville bare høre andres erfaringer med smokkebruk, og jeg fortalte om min.

Gammel 25-09-12, 13:22   #72
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men selvfølgelig er jeg enig i at det er en million faktorer som gjør at et barn er sånn og sånn, det virker som dere tror jeg mener at det ene og alene er smokkingen som gjør det?

Ut i fra hovedinnlegget, så er det jo ikke så rart om man sitter igjen med det inntrykket?

Gammel 25-09-12, 13:24   #73
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Begge mine har brukt smokk og vært veldig trygge i barnehagetilvenningen så da er det et faktum at smokkebruk gir trygge barn.

edit: pluss en million andre ting så klart.

Sist redigert av Røverdatter : 25-09-12 kl 13:24. Årsak: måtte legge til mer så ingen skulle ta meg på noe
Gammel 25-09-12, 13:25   #74
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ut i fra hovedinnlegget, så er det jo ikke så rart om man sitter igjen med det inntrykket?

Trodde virkelig at det sa seg selv. Men skjønner jo da at folk reagerer.

Gammel 25-09-12, 13:25   #75
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, jeg får ikke prikket Røverdatter.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 13:26   #76
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk fra barnehage er at mange av smokkebarna "maser" på smokken sin nå de er trøtte. De vet hvor vi oppbevarer de, og står gjerne og peker. De peker gjerne også når de slår seg. Dette antar jeg er fordi de er vant til at foreldrene gir de smokk når de er lei seg, men det kan jeg jo ikke vite. Om det er slik sutring RB mener, skjønner jeg han litt, kanskje? Men jeg mener ikke at smokkeunger er mer utrygg enn de andre barna.

Ang HI så synes jeg et datagrunnlag på 2 stk er så lite at det er ren tilfeldighet.

Jeg har to gutter og begge brukte smokk, men ble ikke veldig glad i den før de var nesten året. Begge er trygge barn, men veldig forskjellige personligheter.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 13:27   #77
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Trodde virkelig at det sa seg selv. Men skjønner jo da at folk reagerer.

Det er vel sånn at de fleste her trodde det sa seg selv, ja, og det er jo derfor de reagerer på argumentasjonen i innlegget ditt!

Gammel 25-09-12, 13:28   #78
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er vel sånn at de fleste her trodde det sa seg selv, ja, og det er jo derfor de reagerer på argumentasjonen i innlegget ditt!

Gammel 25-09-12, 13:33   #79
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to barn som begge har brukt smokk (mye og lenge) og som begge regnes som svært sosialt tilpasningsdyktige. Men der slutter også likhetene når det kommer til ungene mine. De har svært forskjellig personlighet.

Gammel 25-09-12, 13:44   #80
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det barnet på 10 mnd du beskriver som et tryggere og mer selvsikkert barn? 4-åringen har levd lenger, hatt tid til å sutre og utvikle seg mer, så det blir litt søkt å sammenligne et så "stort" barn med en baby. Mange babyer går gjennom en litt urolig fase som starter rundt ettårsalderen og varer noen måneder. Så er det ny fase i toårsalderen. Hvordan barna oppfører seg er selvfølgelig individuelt.

Når det er sagt tror jeg ikke at smokken gjør noe som helst med personligheten til barna, jeg tror derimot at barn som vil ha/trenger smokk tar den, og bruker den slik de ønsker og føler og at barn som ikke tar smokk bruker andre ting å trøste seg med. Som puppen til mor.

Veldig enig.

Jeg sammenlikner selvfølgelig ikke en på 10 mnd med en på fire. Naturligvis snakker jeg om barn rundt min datters alder.

Du sammenlignet jo hun på 4 med hun på 10mnd.
For du sa jo det at den på 10mnd var jo tryggere enn hun på 4.

Selv har jeg 2 smokkebarn, eldste er den skeptiske og forsiktige, mens yngste som jeg trodde kom til og gifte seg med smokken når hun ble gammel nok er den som tar livet med ro og tar det som det faller seg.

Så at smokkebarn skriker mest og er vanskeligst og ha med å gjøre, vel den kjøper jeg ikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.