Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Harry Potter - noe for gamle damer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-07, 11:43   #141
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Liker du eventyr, er Harry Potter kjempebra.

Gammel 11-04-07, 22:43   #142
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg syntes regissørskiftet definitivt var til det gode. De første to filmene var skikkelig skuffende, særlig den andre, selv om jeg da hadde veldig lave forventninger. Men de ser stilige ut, da.

Ja, film nr. 2 er skikkelig piss dårlig. Grudde meg til nr 3, men den er jo megabra. Nr 4 (og sikkert nr 5 når den kommer nå) blir for korte ift. boka, selv om jeg skjønner at flertallet ikke ville orke å sitte i fem timer på kino...

Gammel 11-04-07, 22:59   #143
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gruer meg litt til den femte filmen, for jeg ble skuffet av den fjerde pga. alt som var tatt bort og forandret på, og den femte må jo bli ENDA verre.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 23:01   #144
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg gruer meg litt til den femte filmen, for jeg ble skuffet av den fjerde pga. alt som var tatt bort og forandret på, og den femte må jo bli ENDA verre.

Jeg husker det.

Men prøv å se filmene for det de er. FILMER... En egen "historie" på en måte...

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 00:09   #145
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg husker det.

Men prøv å se filmene for det de er. FILMER... En egen "historie" på en måte...

Det er ikke noen egen historie, vel! Det er boka for de som er for late eller dumme til å lese den sjøl. Filmene burde i grunnen vært forbudt, og det burde i hvert fall ikke vært lov å se filmene uten å ha lest bøkene først !!!

Gammel 12-04-07, 00:13   #146
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig burde man ikke filme bøker. Det blir nesten aldri bra, og når det blir bra, kommer det alltid masse purister og klager fordi det ikke er sånn som i boken.

Et veldig sjeldent og briljant unntak er The Remains of the Day, forresten. Nydelig bok og nydelig film, og såvidt jeg husker, er "alt" fra boken også med i filmen. (Dette kan se ut som en skikkelig avsporing, men siden Emma Thompson er med i både denne og de par siste Harry Potter-filmene, så synes jeg det må være greit.)

Gammel 12-04-07, 09:20   #147
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Det er ikke noen egen historie, vel! Det er boka for de som er for late eller dumme til å lese den sjøl. Filmene burde i grunnen vært forbudt, og det burde i hvert fall ikke vært lov å se filmene uten å ha lest bøkene først !!!

Nei, det er ikke en egen historie sånn eeeegentlig. Men siden de har utelatt endel ting i filmene, så kjører jo de et eget løp. Men jeg syns det er utrolig gøy å se ting "i hvirkeligheten". Triwizard-turneringen, ministry of magic, Rita Skeeter osv. Og han som spiller Hagrid er jo et geni!

Gammel 12-04-07, 10:57   #148
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Egentlig burde man ikke filme bøker. Det blir nesten aldri bra, og når det blir bra, kommer det alltid masse purister og klager fordi det ikke er sånn som i boken.

Et veldig sjeldent og briljant unntak er The Remains of the Day, forresten. Nydelig bok og nydelig film, og såvidt jeg husker, er "alt" fra boken også med i filmen. (Dette kan se ut som en skikkelig avsporing, men siden Emma Thompson er med i både denne og de par siste Harry Potter-filmene, så synes jeg det må være greit.)

Avsporinger er da lov her på FP! :joiner: En annen film som virkelig overgår boka er The Beach. Jeg syntes boken var middelmodig, men likte filmen utrolig godt. Til og med med Leonardo di Caprio.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 11:05   #149
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Avsporinger er da lov her på FP! :joiner:

Og kanskje spesielt på dette underforumet, kjenner jeg innehaversken rett.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

En annen film som virkelig overgår boka er The Beach. Jeg syntes boken var middelmodig, men likte filmen utrolig godt. Til og med med Leonardo di Caprio.

Jeg syntes ikke filmen var kjempebra, men den var helt OK. Og så synes jeg DiCaprio er ganske briljant, selv om dette ikke akkurat var hans beste rolle.

Det er forresten mange filmer som er bedre enn boken; hvis man tar en halvdårlig bok, går det ofte an å lage en bra film av den. Det jeg egentlig mente, var at The Remains of the Day er et sjeldent tilfelle av at både boken og filmen er skikkelig bra, i tillegg til at filmen er tro mot boken.

Gammel 12-04-07, 11:10   #150
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det irriterer meg egentlig litt at jeg har sett HP filmene. Nå ser jeg nemlig alltid for meg at HP ser ut som Daniel Radcliffe når jeg leser, og det plager meg litt. Jeg likte faktisk bedre mine egne bilder og forestillinger om hvordan alt så ut, og det får jeg ikke tilbake mer nå.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 16:19   #151
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke en egen historie sånn eeeegentlig. Men siden de har utelatt endel ting i filmene, så kjører jo de et eget løp. Men jeg syns det er utrolig gøy å se ting "i hvirkeligheten". Triwizard-turneringen, ministry of magic, Rita Skeeter osv. Og han som spiller Hagrid er jo et geni!

Tretrollmann-turneringen, Magi-departementet, Rita Slita og Gygrid?

Gammel 12-04-07, 16:29   #152
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tretrollmann-turneringen, Magi-departementet, Rita Slita og Gygrid?

Rita Slita! :skratt: Det er den "beste" navneoversettelsen i alle bøkene.

Hva var det Luna Lovegood het på norsk nå igjen? Og Muggles?

Gammel 12-04-07, 16:37   #153
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Rita Slita! :skratt: Det er den "beste" navneoversettelsen i alle bøkene.

Hva var det Luna Lovegood het på norsk nå igjen? Og Muggles?

Luna Lunekjær og gomper.

Hva med "Venke Dolorosa Uffert" (Dolores Umbridge)?

Gammel 12-04-07, 18:29   #154
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Med de navneoversettelsene der, kan jeg vurdere å lese HP

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 18:41   #155
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Den aller beste er jo "smørterøl" for butterbeer, da. Den er virkelig så bra at det nesten er utrolig. Skulle nesten tro det var jeg selv som hadde kommet på den

Gammel 12-04-07, 21:30   #156
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Den aller beste er jo "smørterøl" for butterbeer, da. Den er virkelig så bra at det nesten er utrolig. Skulle nesten tro det var jeg selv som hadde kommet på den

Smørterøl? *smake på ordet*

Sitat:

Luna Lunekjær og gomper.

Hva med "Venke Dolorosa Uffert" (Dolores Umbridge)?

Uffert. Du er meg en uffert.

Gammel 12-04-07, 21:34   #157
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å komme tilbake til hovedspørsmålet.

Ja. Jeg synes at Harry Potter er noe for voksne (nekter å anerkjenne deg som "gammel dame" ettersom jeg er eldre :in_denial.

Jeg ville ha lest dem på engelsk. Men nå er jeg vant til å lese engelsk og foretrekker å lese på originalspråk der jeg kan. Såvidt jeg har forstått er oversettelsene veldig gode og jeg ville ikke ha nølt med å lese dem dersom du synes at det er tungvint å lese engelsk.

For å ta "sidespørsmålet" om å se filmer uten dubbing. Mine barn er tospråklige med engelsk, men foretrekker likevel å se tegnefilmer dubbet til norsk. Sannsynligvis av lathet, men ettersom også barn må ha lov til å være late, så får de velge det språket de vil.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 21:45   #158
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

For å ta "sidespørsmålet" om å se filmer uten dubbing. Mine barn er tospråklige med engelsk, men foretrekker likevel å se tegnefilmer dubbet til norsk. Sannsynligvis av lathet, men ettersom også barn må ha lov til å være late, så får de velge det språket de vil.

Helt enig. Min datter bryr seg ikke, så da blir det som regel på engelsk siden jeg laster det meste ned (og da er jo alt på engelsk). Hun elsker det. Jeg hadde aldri TVUNGET henne til å se en film på et annet språk, og det tviler jeg på at noen andre gjør heller.

Gammel 13-04-07, 10:45   #159
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Harry Potter er strålende! den første fikk jeg i bokklubben ved en ren feiltagelse, jeg hadde egentlig tenkt å avbestille den, men så kom den allikevel og vi tilbrakte påsken 2000 på stabburstrappa hjemme med høytlesning for vennegjengen og søsken! (Og påskepils )

De neste bøkene har jeg lest på engelsk, ettersom jeg liker å lese bøker på originalspråket så sant jeg kan.

Gammel 13-04-07, 11:44   #160
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:avsporer også:

Gudfarenfilmene er mye bedre enn boka. Og ikke minst enn oversettelsen av boka. Vito ble jo kalt "gammer'n"!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.