Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 13:53   #121
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Mex: Full forståelse for at du ikke orker lage avtaler og krangle, men jeg er bare nysgjerrig på hva du "sier til deg selv" for at dette skal være en greie du klarer å ikke bruke for mye energi på.

Hmm.. Det jeg sier til meg selv er stort sett at han ser ut til å kose seg, dette er noe han ønsker og da bør jeg la være å "nagge" om det. Han får en kjip dag dagen derpå, det er hans problem.
Jeg går hjem, legger meg til å sove, og er uthvilt og i god form dagen etterpå.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 13:54   #122
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Hmm.. Det jeg sier til meg selv er stort sett at han ser ut til å kose seg, dette er noe han ønsker og da bør jeg la være å "nagge" om det. Han får en kjip dag dagen derpå, det er hans problem.
Jeg går hjem, legger meg til å sove, og er uthvilt og i god form dagen etterpå.

.. og så er det noen ganger at jeg ser at nå er det på vei til å gå for langt. Og jeg syns det er litt pinlig. Og da tenker jeg som så at jeg har hatt det gøy frem til nå, nå har jeg det ikke gøy lenger, da er det på tide for meg å dra.

Gammel 12-10-12, 13:55   #123
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Falle ned fra et bord i et forsøk på å underholde en fest som kylling i skotsk kilt er også "finne på", og jeg tenker at det er himla ubehagelig om jeg ikke er tilstede når slike ting skjer. Fordi at da tenker alle andre "stakkars dama hans" "hun vet sikkert ikke..." "Gud, dette må ingen si til Snipa".

Jeg vil i grunn helst ikke være til stede når slike stunt utøves.

Gammel 12-10-12, 14:03   #124
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi har et moderat alkoholkonsum mener jeg. Vi drikker ikke hver helg, eller hver uke.
Det kan like gjerne være en øl tirsdagskveld, som to glass vin lørdag.

Vi kan godt ta et glass vin eller en øl med barna tilstede. Men det begrenser seg til det. Jeg vil ikke at ungene skal se oss påvirket. Jeg hadde noen ubehagelige opplevelser som barn selv, og har bestemt meg for at ungene skal få slippe det samme.

Og er vi på fest uten barn, så er det som oftest jeg som har et for høyt inntak. Ikke mannen. Jeg kan like gjerne bli gladbrisen som overstadig snublefull. Det kommer an på stemningen og formen. Er jeg sliten tåler jeg mindre. Og det er sjelden jeg oppdager det før det er for sent.

Mannen har villet være igjen på fest lenger enn meg èn gang. Jeg har aldri sett han sånn før. Ikke ufin på noen måte, men han har alltid stålkontroll. Den gangen ble det litt vel mye akevitt. Jeg gikk hjem, og han kom snublendes utpå morgenkvisten. Jeg var i fin form dagen derpå, han var ikke i fullt så fin form.

Gammel 12-10-12, 14:19   #125
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker relativt sjelden, og da gjerne kun ett glass vin, sjelden mer enn 1/2 flaske vin. Jeg går gjerne ut, på fest, på middag både i jobb og privat.

Det som er "normalt" er sterkt preget av de som ønsker at deres drikkemønster skal framstå som "normalt" og "noe alle gjør", tenker jeg. Til sammenligning vil de som røyker hasj eller har prøvd hasj gjerne ha det til at det er noe "alle" gjør, mens forskning viser at ungdom flest aldri har prøvd hasj. Sånn tenker jeg det er naturlig at det blir hvis man "liker å ta seg et glass", man vil gjerne overbevise seg selv og andre om at det er helt dagligdags.

Jeg har venner som jeg har inntrykk av drikker vin hver dag, men det er IKKE "normalt" hvis man tenker at det er noe som det er vanlig å gjøre. De vil sikkert gjerne ha det til det selv, og de føler seg veldig "middelhavske". Men mens et europeisk ektepar deler en liten "flyflaske" til et måltid eller tar et glass og setter korken på, tar vel norske ektepar gjennomgående og drikker opp buteljen.. (der fikk jeg endelig bruk for den smileyen... )

Jeg synes det er upassende å drikke sammen med barn, jeg unngår å drikke i lag hvor andre har med barn og jeg syns det er ubehagelig også at andre drikker sammen med barna sine. Jeg syns det er uvesentlig om de tar "skade" av det, det er sikkert andre voksenting de ikke hadde tatt "skade" av å være vitne til, det er bare unødvendig. Og upassende. Syns jeg. Nå har jeg en litt høyere grense for barna min enn hva de tar "skade" av, da. Jeg er mer der - hva er "bra" for dem.

Jeg syns det er helt greit å la være å drikke alkohol uansett. Men det hender det er ubehagelig å være sammen med folk som drikker alkohol, og som kanskje drikke litt i overkant av hva situasjonen tilsier. For min del er f.eks. julebord et jobbarrangement, jeg ville aldri drikke så mye at jeg jodla i gangene, leide rundt på den gifte sjefen osv (jeg har vært vitne til mye verre. Men personvern osv...) Rett og slett fordi det er veldig forstyrrende når jeg senere skal gjøre noe med dem i jobbsammenheng, da er det noen bilder på netthinnen jeg fint kunne klar meg uten. Nå vet jeg ikke om det er tilfeldig at endel av de mest utagerende så skiftet jobb, det er ihvertfall en viss skjevhet i turnover ut fra alkoholutslag...

Jeg har nylig også vært i en prat hvor det kom fram at det er alkohol i skolesammenheng en del steder - på foreldrearrangementer i klassen (og også med foreldre barn). Jeg har blitt invitert til klassearrangement hvor alkohol var involvert (men uten barn), jeg syns det var litt snodig. I og md at vi sånn stort sett ikke kjente hverandre, og at det som skulle binde oss sammen var barnas skolehverdag ble det litt rart. Det som var verre, var at det kom opp at foreldre hadde latt være å komme fordi det ble ugreit for dem at det var alkohol (det kan det jo være mange grunner til, sosialt, livssyn osv.) Det syns jeg er veldig ugreit - at alkohol virker ekskluderende. Så det er noe jeg skal tenke en hel del mer på, og være obs på i sånne sammenhenger. Vi har jo vært veldig opptatt av at elever skal inkluderes i klassen, da kan vi ikke sette vinen foran samværet med foreldre.

Endel snakker om å la ungodmmen more seg og tenker på sin egen ungdomstid. Men russen i dag drikker tre ganger så mye som vi gjorde. Det er vel også en økning i kvinnelige alkoholikere, bla. fordi det blir mer uoversiktlig hvor stort forbruk man egentlig har når endel går og tapper av pappkartongen sin (har du drukket en flaske er det mer naturlig å tenke over om man virkelig skal åpne en til.)

Nå jobber jeg av og til med saker hvor folk mister jobben og litt av hvert gr. rus, og det er helt gjennomgående at de i mange år før det skled ut har vært glad i å ta seg noen glass, først til fest og siden oftere. Mange rundt dem har sett det over lang tid, men man unnskylder og forsvarer i det lengste. Den det gjelder og de rundt vil i det lengste ha det til at det er "normalt", de "koser seg" og har "kontroll".

Derfor tenker jeg det er veldig viktig å snakke om dette, det er noe vi burde gjøre mye oftere. sånn for å være litt bevisst på det. Så takk til hovedinnlegger - viktig tråd.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 14:31   #126
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ferdig med de voldsomme mengdene alkohol vi kunne drikke da vi var yngre. Jeg orker ikke prisen som må betales dagen etter.

Jeg er nok avhengig av kaffe, for jeg gleder meg til første kaffekopp om morgenen. Jeg kan også blir sur hvis det er tomt for kaffe på jobb. Jeg kan planlegge ting rundt tilgangen til kaffe. Hvis jeg begynte å ha samme forhold til alkohol ville jeg tenke at det var problematisk.

Gammel 12-10-12, 14:35   #127
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Charlie, du sier mye fornuftig. Men jeg sliter litt med at det skulle være rett og slett upassende og ikke bra for barna at foreldre tar et glass vin til maten eller at familie tar konjakk til kaffen. Mener du virkelig det? For i min verden utvikler sånt seg aldri til fyll og jeg kan heller ikke se hva som ikke er bra. Jeg er vel også der at jeg synes det ikke er riktig å skjerme barna fra absolutt alt her i verden. Folk drikker vin til maten jevnt over, tante Olga røyker som en skorstein, fetteren til Hans er narkoman og onkel Kåre er alkoholiker. Det er bra å prate om forskjellige problemstillinger og for meg er det viktig at barna mine faktisk ikke reagerer på om jeg har solo eller rødvin i glasset på fredagskvelden. At det ikke er en big deal eller utrygt for dem. At de faktisk kan le og se på med litt store øyne hvis vi skulle møte på fulle folk i byen en lørdag, ikke bli redde. Verden er jo ikke alkohol-og narkotikafri og folk er fulle av laster og uvaner.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 16:32   #128
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er ikke at folk som sier de tar et glass på en hverdag, egentlig drikker en hel flaske.

Og jeg har også ambisjoner om at barna skal ha det bra, ikke bare være uskadet. Forskjellen er at jeg tror barn kan ha det bra selv om jeg drikker et glass vin på hytta foran dem. Jeg mener at min familie har det best når vi tar hensyn til alle, og det handler selvsagt først og fremst om helt andre ting enn alkohol, men det innebærer også at foreldre skal hygge seg med voksenting sammen med barna. Og, som Lykken sier, tror jeg at det er bra for barna mine å få et avslappet forhold til voksnes alkoholbruk.

Jeg kjenner at jeg får litt pigger av det jeg synes du insinuerer, Charlie, nemlig at du legger listen høyere for dine barns velferd enn det jeg gjør.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 16:36   #129
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Drikker meg så å si aldri full (lenger). 2 glass vin fredag og lørdag kveld er nok gjennomsnittet. Litt mer i ferier.

Gammel 12-10-12, 17:16   #130
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at jeg i snitt drikker ca en flaske vin i uken. Som regel på fredag og lørdag kveld, av og til midt i uka. På fest kan jeg drikke ganske mye, minst en flaske vin, to av og til. Det er sjelden jeg drikker annet enn vin/sprudlevann.

I ferier drikker jeg mer vin, som regel et glass til lunsj og 2-3 glass til/etter middagen. Som Polyanna pleier begå trene de aller fleste morgensending ferien, så da begrenser alkoholkonsumet seg selv.

Jeg er oppvokst med et ganske avslappet forhold til alkohol(etter at min farfar døde, han var alkoholiker, så mens han levde var det begrenset.). Det blir alltid servert øl/vin tilmiddagsselskap, men det finnes selvsagt også alkoholfrie alternativ.

Jeg drikker både på grunn av smak og den gode følelsen. Grøftefull er det heldigvis lenge siden jeg har vært, men godt beruset forekommer på fest.

Jeg tar gjerne et glass vin eller to med barn til stede, men ikke mer. Det spares til voksenfester.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 17:22   #131
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Min erfaring er ikke at folk som sier de tar et glass på en hverdag, egentlig drikker en hel flaske.

Og jeg har også ambisjoner om at barna skal ha det bra, ikke bare være uskadet. Forskjellen er at jeg tror barn kan ha det bra selv om jeg drikker et glass vin på hytta foran dem. Jeg mener at min familie har det best når vi tar hensyn til alle, og det handler selvsagt først og fremst om helt andre ting enn alkohol, men det innebærer også at foreldre skal hygge seg med voksenting sammen med barna. Og, som Lykken sier, tror jeg at det er bra for barna mine å få et avslappet forhold til voksnes alkoholbruk.

Jeg kjenner at jeg får litt pigger av det jeg synes du insinuerer, Charlie, nemlig at du legger listen høyere for dine barns velferd enn det jeg gjør.

Eg piggar sammen med Candy! (Forøvrig innlosjert på hotellrommet i Geiranger med et glass vin på sengekanten )

Gammel 12-10-12, 17:26   #132
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå drikker jeg øl alene på en pub. Det er koselig.
Jeg leser avisen og tar meg en røyk. Smiler litt til folk som går forbi. Tenker at jeg håper han jeg skal møte ikke kommer helt enda, fordi det er godt med litt alenetid.
Jeg ser litt på han kjekke på nabobordet, hører litt på filosofisamtalen til de bak meg, og lurer litt på om noen hadde en kortere arbeidsdag enn meg og har rukket endel flere øl.

For meg er pub og øl ganske viktig, selv om det for tiden er svært sjelden jeg går på pub.

Gammel 12-10-12, 17:30   #133
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle gjerne drukket øl med Cherry på pub. Når hun var ferdig med å være alene, så klart.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 17:33   #134
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ikkje vin med meg i senga? Ser den, ser den.

Gammel 12-10-12, 17:35   #135
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Gjerne et annet sted, da.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 17:40   #136
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men ikkje vin med meg i senga? Ser den, ser den.

Jeg tenkte at det virket som om du var opptatt med andre.

Gammel 12-10-12, 17:41   #137
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Candy, du og jeg har utestående mojitoer!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 17:41   #138
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tenkte at det virket som om du var opptatt med andre.

Han har sovna!

Gammel 12-10-12, 17:41   #139
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og så fikk jeg de samme piggene ut som Candy, på det ellers fine innlegget til Charlie. Du skulle delt det i to innlegg, Charlie, så kunne du fått en grønn prikk for det ene, og en rød for det andre.

Gammel 12-10-12, 17:42   #140
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Han har sovna!

Så da byr du deg frem på internettet i stedet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.