|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
Jeg føler ikke et personlig drikkepress og jeg klarer fint å stå imot det som evt. kommer. Men man er unormal når man ikke drikker, man må aktivt takke nei, hver gang det serveres en runde. Det forventes også at man ikke bare svarer nei takk. Man skal helst svare: nei takk, jeg skal ikke ha i dag fordi jeg ... Er gravid/kjører bil/skal tidlig opp i morgen. Jeg har ikke lyst på følges veldig ofte opp med spørsmålet: hvorfor ikke?
På fest tror jeg mange finner det ubehagelig at det er noen er edrue og tilregnelige til stede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja! Jeg har heldigvis bare fått et par dumme kommentarer som jeg ikke har tatt meg det spor nær av, men flere venner av meg har opplevd ubehagelige "konfrontasjoner" i forbindelse med at de ikke drikker. Ei venninne skulle på julebord med jobben en gang og ble møtt med "skal du ikke drikke??" og "hva gjør du her da?" da hun kom. Folk var såpass sjokkerte over at hun ikke drakk på julebordet at hun faktisk gikk hjem tidlig fordi hun følte det ble ubehagelig å være der.
![]() |
#103 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?I ikke-gravid tilstand tar jeg gjerne et glass vin eller to i uken også - altså ikke hver dag da, men jeg kan fint drikke vin på en mandag hvis jeg føler for det. I helgen blir det som oftest også et glass eller to, men mer enn det tar ingen av oss så sant vi og vesla er hjemme, hun er såpass liten enda og våkner en del på natten osv., så det er greit å være opplagt neste dag. Når jeg er på konferanser e.l. tar jeg gjerne et ekstra glass, men jeg er nok såpass til småbarnsmor at sengen frister mer enn fester nå for tiden. Det er jo litt livsfaseavhengig det der. Jeg har hatt faser i livet der jeg har drukket betydelig mer, og kanskje litt mye i korte perioder, men aldri på et nivå der jeg har mistet kontrollen. Jeg trives med det mer moderate forbruket, og drikker aldri sprit lenger, bare vin og en sjelden gang Corona (tåler ikke annet øl).
![]() |
#104 |
Pen. Så det så.
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Skriver på iPhone så det blir kort, men jeg drikker kun på fest og tar meg svært sjelden bare ett glass, og foretrekker cola på fredagskveldene hjemme.
![]() |
#105 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?For å svare Myrsnipa så er vi ganske på bølgelengde. Mannen kan nok drikke litt mer enn meg, men det er fordi han tåler mer uten å bli dårlig og han er heller ikke så opptatt av kaloriinntaket som jeg er. Men vi mener stort sett det samme om når vi drikker og ikke drikker. Og det er jeg veldig glad for. Jeg ser at dette godt kan være et område det ellers kunne blitt diskusjon på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Tidsklemma
|
Meg og mannen sitter på hver vår planet der. Han har i alle år vi har vært sammen hatt et mye større konsum enn meg. Og det har tildels ført til uenigheter. Nå heldigvis begynner han selv å innse at det kan bli for mye noen ganger.
![]() |
#107 |
Passiv
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg innbiller meg at jeg drikker ganske lite, i hvert fall i forhold til mange av vennene mine. |
![]() |
![]() |
#108 |
Pen. Så det så.
Men er det egentlig OK for deg? Er du ikke redd for han eller hva han kan finne på f.eks? Vil du egentlig dra hjem alene?
![]() |
#109 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker mer enn min mann, og er også mer glad i "en kveld med venner og en del vin". Han koser seg mer med å treffe kompisene til en fotballkamp. Bortsett fra at han er utrolig sympatiløs og hardhudet hvis jeg skulle være litt fyllesyk en gang i skuddåret
![]() |
#110 |
intro
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Vi er veldig like når det gjelder alkohol, bortsett fra at det nok er litt mindre viktig for ham, slik at han tilbyr seg å kjøre hvis det er konglete å komme seg til festen.
![]() |
![]() |
#111 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ja, der er jeg enig.
Sist redigert av Enhjørning : 12-10-12 kl 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Min kjære og jeg er forholdsvis samkjørt. Han har til tider ment at jeg har drukket for mye, (hvis jeg har vært ute uten ham... |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Tidsklemma
|
Det har vært noen ganger jeg har syns det har vært utrolig kjipt, men nå har vi vært sammen såpass lenge at jeg orker ikke å legge så mye i det lenger. Han drikker til tider til han stuper, det får være hans problem. Han har sett det i etterkant, og han sier selv at han ikke liker seg selv når han blir så full. Vi har et par ganger prøvd å gjøre avtaler om at vi kommer sammen og drar sammen, men det har endt i krangel, så jeg gidder ikke lenger gjøre slike avtaler.
![]() |
#114 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Vi er også samkjørte. Jeg tar nok i litt større grad initiativ til to glass vin en fredag.
![]() |
#115 |
Guardian of the galaxy
|
Jeg svarer bare for meg da:
![]() |
#116 |
Pen. Så det så.
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Mex: Full forståelse for at du ikke orker lage avtaler og krangle, men jeg er bare nysgjerrig på hva du "sier til deg selv" for at dette skal være en greie du klarer å ikke bruke for mye energi på.
![]() |
#117 |
intro
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?For å svare på spørsmål fra hovedinnlegget: Jeg regner ikke mitt alkoholforbruk som problematisk, i alle fall ikke til hverdags. (I ferier tar jeg meg iblant sammen og begrenser meg fordi jeg trives litt for godt med å drikke hver dag, men det er jo ikke noe problem å styre det.) Jeg legger ikke skjul på at jeg tar 2-3 glass vin på fredags- og lørdagskvelden fordi jeg liker effekten det gir, men det bekymrer meg ikke.
Sist redigert av Bluen : 12-10-12 kl 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Pen. Så det så.
Når jeg skrev "finne på", så mente jeg ikke nødvendigvis utroskap om dere leste det slik.
![]() |
#119 |
Guardian of the galaxy
|
![]() |
|
|