Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 14:35   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Charlie, du sier mye fornuftig. Men jeg sliter litt med at det skulle være rett og slett upassende og ikke bra for barna at foreldre tar et glass vin til maten eller at familie tar konjakk til kaffen. Mener du virkelig det? For i min verden utvikler sånt seg aldri til fyll og jeg kan heller ikke se hva som ikke er bra. Jeg er vel også der at jeg synes det ikke er riktig å skjerme barna fra absolutt alt her i verden. Folk drikker vin til maten jevnt over, tante Olga røyker som en skorstein, fetteren til Hans er narkoman og onkel Kåre er alkoholiker. Det er bra å prate om forskjellige problemstillinger og for meg er det viktig at barna mine faktisk ikke reagerer på om jeg har solo eller rødvin i glasset på fredagskvelden. At det ikke er en big deal eller utrygt for dem. At de faktisk kan le og se på med litt store øyne hvis vi skulle møte på fulle folk i byen en lørdag, ikke bli redde. Verden er jo ikke alkohol-og narkotikafri og folk er fulle av laster og uvaner.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 21:53   #2
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Charlie, du sier mye fornuftig. Men jeg sliter litt med at det skulle være rett og slett upassende og ikke bra for barna at foreldre tar et glass vin til maten eller at familie tar konjakk til kaffen. Mener du virkelig det? For i min verden utvikler sånt seg aldri til fyll og jeg kan heller ikke se hva som ikke er bra. Jeg er vel også der at jeg synes det ikke er riktig å skjerme barna fra absolutt alt her i verden. Folk drikker vin til maten jevnt over, tante Olga røyker som en skorstein, fetteren til Hans er narkoman og onkel Kåre er alkoholiker. Det er bra å prate om forskjellige problemstillinger og for meg er det viktig at barna mine faktisk ikke reagerer på om jeg har solo eller rødvin i glasset på fredagskvelden. At det ikke er en big deal eller utrygt for dem. At de faktisk kan le og se på med litt store øyne hvis vi skulle møte på fulle folk i byen en lørdag, ikke bli redde. Verden er jo ikke alkohol-og narkotikafri og folk er fulle av laster og uvaner.

Jeg sier at jeg syns det er upassende å blande barn og rus. Mange vil være uenige i det. Jeg syns det er unødvendig. Jeg sa ikke at det ikke er bra for barn å se foreldre drikke, jeg sier det er unødvendig. At det ikke er nok for meg at de ikke tar skade av å se meg drikke. Jeg tror ikke de tar skade av det. Men de trenger det heller ikke. Det er ikke viktig for meg som forelder å "lære" dem å bruke rusmidler, akkurat som det er andre voksenting jeg ikke gjør foran barna eller viser dem i praksis for at de skal lære hva som er "normalt". De kan jo le av fulle folk selv om jeg ikke drikker når de ser på. Jeg trenger ikke røyke hasj for at de ikke skal være redde for narkomane. Men prate om det gjør vi. De vet at jeg av og til drikker med voksne (men jeg synes ikke det hadde gjort noen forskjell om jeg ikke hadde det, jeg hadde vært en minst like god forelder som avholds), de vet om å bli full, de vet at noen voksne liker kaffe og øl og... Og at andre ikke liker det. Måtehold snakker vi om i mange sammenhenger, men oftest ifbm. dagligdagse ting (litt kaviar er godt, mye blir man kvalm av o.l.)

I ungdomstiden regner jeg med at de sikkert vil prøve ut. Da tester man ut grensene til foreldrene og ifht de grenser foreldrene har. Legger de på 30 % vil jeg heller at de legger det på forbruket jeg har nå enn et høyere forbruk. Forskning viser at ungdom som får alkohol hjemme drikker mer i ungdomstida enn de som ikke får noe hjemme - og de drikker fremdeles mer enn sine jevnaldrende når de er 40. Så det er klart at hvor liberale foreldrene er har mye å si.

Men som sagt over - det er veldig viktig at man prater om sånt, uansett hva slags standpunkt man har. Fin tråd.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 21:59   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Mener du vin til maten er rus? En øl i sommervarmen? En baileys til kaffen? Jeg synes rett og slett du er rigid og mener man fint kan lære ungdom gode holdninger uten å være totalavholds foran dem. Jeg sa heller ikke at man må røyke hasj eller lære dem å drikke eller servere alkohol til ungdommen hjemme. Ser du ikke nyansene mellom?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-10-12, 22:41   #4
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Mener du vin til maten er rus? En øl i sommervarmen? En baileys til kaffen? Jeg synes rett og slett du er rigid og mener man fint kan lære ungdom gode holdninger uten å være totalavholds foran dem. Jeg sa heller ikke at man må røyke hasj eller lære dem å drikke eller servere alkohol til ungdommen hjemme. Ser du ikke nyansene mellom?

Alkohol er et rusmiddel. Også om det er til mat, i sol eller med kaffe. Jeg syns ikke rusmidler hører sammen med barn uansett mengde. Akkurat som jeg heller ikke ville røyke sammen med barn den gangen jeg røkte.

Det er helt ok å mene at det er "rigid" å ikke drikke med barn tilstede. Jeg kan godt se at noen synes det er nyanser mellom. Noen setter grensen ved full, noen ved gladbrisen. Vi er forskjellige.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 23:05   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Alkohol er et rusmiddel. Også om det er til mat, i sol eller med kaffe. Jeg syns ikke rusmidler hører sammen med barn uansett mengde. Akkurat som jeg heller ikke ville røyke sammen med barn den gangen jeg røkte.

Det er helt ok å mene at det er "rigid" å ikke drikke med barn tilstede. Jeg kan godt se at noen synes det er nyanser mellom. Noen setter grensen ved full, noen ved gladbrisen. Vi er forskjellige.

Å nyte rusmiddel er ikke det samme som bli beruset. Det er mengden det kommer an på. Et glass eller to er sjelden nok for de fleste. Men man har forskjellige grenser ja, og for meg er det en overdrivelse å ha totalavhold sammen barn, uten at det betyr at jeg ikke ser problemstillinger eller faresignaler.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 14-10-12, 09:18   #6
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Charlie, du skriver jo som om formålet med å ta seg et glass vin kun er å ruse seg? Og at vin kun er et rusmiddel?

Gammel 14-10-12, 09:53   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Å nyte rusmiddel er ikke det samme som bli beruset. Det er mengden det kommer an på. Et glass eller to er sjelden nok for de fleste. Men man har forskjellige grenser ja, og for meg er det en overdrivelse å ha totalavhold sammen barn, uten at det betyr at jeg ikke ser problemstillinger eller faresignaler.

En overdrivelse? Så du mener jeg(og mange andre) overdriver når vi av forskjellige årsaker ikke drikker når barna er tilstede? Det syns jeg er et merkelig utsagn rett og slett. Det er et valg man tar.

Gammel 14-10-12, 10:33   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker lite, kanskje 2 ganger i halvåret. Mannen tar seg en øl 1-2 ganger i uka. Overstadig beruset blir ingen av oss lenger.
Poden har sett at både jeg og mannen drikker alkohol og det synes jeg er helt greit,jeg tror ikke barn tar skade av det akkurat,men mannen som er barn av en alkoholiker er veldig nøye på at det ikke blir mer enn max 2 øl da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 10:34   #9
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

En overdrivelse? Så du mener jeg(og mange andre) overdriver når vi av forskjellige årsaker ikke drikker når barna er tilstede? Det syns jeg er et merkelig utsagn rett og slett. Det er et valg man tar.

Hun skriver "for meg".. Hva som er riktig for deg er det vel ingen som har rett til å stille spørsmål ved.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.