|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Tankefull
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Nei, det trenger vi virkelig ikke.
|
|
|
#82 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 35-timersuke for barnefamilierDette er rett og slett litt "smørkrise" i mine øyne.
|
|
|
#83 |
|
Ringskrømt
|
Hvor mange barn bør man minimum ha for at det skal være ok, eller tillatt, å ha noen tanker og meninger om samfunnet man lever i, da? Hvis man ikke får barnehageplass i umiddelbar nærhet, men må pendle og bruke store deler av morgenen samt ettmiddagen på dette, og man har kanskje bare denne ene ungen, burde man ikke fått barn, da? Man har jo ingen garantier for hvor knirkefri fremtiden vil bli, om man i det hele tatt vil ha jobben man har nå om fem år, og alt er i det hele tatt ganske usikkert, så man burde strengt tatt avstå fra å reprodusere i det hele tatt skal man følge den tankegangen. Skal man planlegge Livet må det ikke være særlig mange fartsdumper på veien, ikke hvis man skal ha rett til å si eller mene noe, hvert fall.
|
|
|
#84 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Deg om det. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
etterpåklokest
|
Jeg er fullstendig enig med deg, rine, i hva som er er et statlig ansvar og ikke i denne diskusjonen, men jeg synes det er ganske usjarmerende og si at noen "kanskje har for mange barn". |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Usedvanlig begavet
Samfunnet trenger barn, så strengt tatt bør vi bare applaudere de som trekker opp snittet. Men, det sagt, så er det jo faktisk et foreldreansvar å klare å ta seg av egne barn, og noen av oss setter grensen ved det antallet vi selv mener vi klarer å følge opp. Også utenfor de rammene som legges av det offentlige i form av barnehage, SFO og eventuelle velferdsordninger.
|
|
|
#87 |
|
Usedvanlig begavet
Du kan ikke mene, at unge arbeidstakere som har vært i jobb, i tja si 10 år, fortjener en ekstra ferieuke fordi de har barn? Herregud, når ble det å ha barn en så stor byrde?
|
|
|
#88 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg syns det er et unødvendig, og samfunnsøkonomisk kanondyrt, forslag. Jeg kjenner meg ikke det minste interessert i å finansiere at småbarnsforeldre skal henge hjemme på det offentliges regning i større grad enn de allerede gjør. Og den sjette ferieuka til sekstiåringene, den syns jeg de fortjener. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
maler
|
For det første: dette er enkelteksempler. Du finner garantert familier med ett eller to barn som heller ikke hadde gjentatt det om de fikk velge om igjen. Jeg er enig med deg i at man ikke kan tvinge andre eller forvente at andre stiller opp. Men enkelte deler av livet velger vi, andre velger vi ikke, men må leve med likevel. Og noen ganger velger vi, men så tar livet en vending slik at man ikke hadde valgt det samme igjen gitt de nye kortene man har å forholde seg til. Og man kan ha valgt det man ønsker, men likevel synes at livet er litt slitsomt og tidsmarginene litt knappe.
|
|
|
#90 |
|
maler
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierFortjener sekstiåringene en ekstra ferieuke altså? Det er jeg mer i tvil om. Dagens sekstiåringer har skummet fløten av velstandsutviklingen i dette landet og trukket stigen opp etter seg. Er det noen som kunne hatt råd til å betale den uka selv så er det dem. Kanskje den burde vært behovsprøvd? Neida, det er helt greit at de har dette godet, men jeg har vel mer sansen for å fordele goder ut fra behov enn ut fra hvem som fortjener dem.
|
|
|
#91 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilier[quote=Katta;3468348 |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg ser ikke på barn som problemer. Vi har vært så heldig at vi har fått de to barna vi ville ha. Flere hadde ikke vært noe for oss, for da hadde ting blitt mye mer hektisk enn vi har lyst til å ha det. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
maler
|
Må de reise bort for å planlegge? Jeg tenker at i helgen er det stort sett en forelder til. Det blir som når jeg jobber helgevakt, den andre forelderen må ta unger og hus de timene jeg er på jobb. Ikke så kult som helgetur, men jobbing får man da til.
|
|
|
#94 |
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierI den kommunen jeg jobbet i før fikk man verferdspermisjon når man trengte fri pga planleggingsdager i barnehagen. Det synes jeg var et fint tiltak. Sånn er det ikke der jeg jobber nå. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Siden jeg jobber 80% kan jeg godt si at jeg betaler en ekstra uke selv. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
maler
|
Det varierer vel fra familie til familie og sekstiåring til sekstiåring. Men fakta er at sekstiåringene har en slik ekstra uke, barnefamilier har det ikke. Og mange barnefamilier sliter med mengden fridager i løpet av året. Staten skal ikke nødvendigvis fikse dette for småbarnsfamiliene, man må også sørge for å organisere livet sitt best mulig med de forutsetningene man har. Likevel kan man jo tenke litt rundt hvordan fellesgodene fordeles.
|
|
|
#97 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg er veldig enig med Katta; det handler ikke om hva man fortjener, men hva man har behov for. Jeg har ikke behov for 35-timers uke, veldig mange 60-åringer jeg kjenner har ikke behov for ekstra ferieuke. Men spørsmålet er hvordan vi som samfunn skal løse situasjonen for de som HAR behovet. For de finnes i begge grupper, og tiltak som reduserer arbeidspresset kan hjelpe dem med å stå lengre i arbeid og unngå sykmeldinger/uførhet. Mange av dem med størst behov for mer fritid har også så lav lønn at de ikke kan gå ned i stilling.
|
|
|
#98 |
|
|
Det er jo det dette handler om. Det er en pott penger og den skal fordeles. Vi kommer til å slite med å holde på de velferdsordningene vi har som det er. Jeg synes da f.eks at opprettholdelse av sykelønnsordning og reell barnehagedekning er viktigere enn kortere arbeidsdager. Bare for å ta et eksempel. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg har mang en gang vært misunnelige på seniorene på jobb som ikke bare har en ekstra ferieuke, men i tillegg 12 seniordager i året som de kan ta ut når de vil. Dette ville ha kommet godt med til f.eks. planleggingsdager og når SFO er stengt i hele juli måned. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Tidsklemma
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg har normaltid med 40 timers uke. (37,5 + ubetalt lunsj)
|
|
![]() |
|
|