Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Krimlesere - hvorfor leser vi krim?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-12, 12:44   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krimlesere - hvorfor leser vi krim?

Spenning, tankeeksperimenter, prøve å sette sammen bitene til en løsning. Det er jo også en trygg form for "redsel".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 13:05   #22
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Spenning, tankeeksperimenter, prøve å sette sammen bitene til en løsning. Det er jo også en trygg form for "redsel".

Ja, katarsisfunksjonen får faktisk et eget avsnitt. Gøy at du nevner det.

Gammel 05-12-12, 13:19   #23
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Virkelighetsflukt, voksen drømmeverden, tankeflukt og avslapping.

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Avslapning, spenning, underholdning

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Fordi det alltid er gøy å finne ut hvor lang tid det tar før jeg tror jeg skjønner plottet, og så finne ut av om jeg hadde rett.

:miss marple:

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 13:37   #24
Tinkerbell
Fullverdig medlem

Tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Tinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Fordi det alltid er gøy å finne ut hvor lang tid det tar før jeg tror jeg skjønner plottet, og så finne ut av om jeg hadde rett.

:miss marple:

Signerer disse innleggene!

Må jo også legge til at jeg elsker engelsk krim, særlig Agatha Christie. Der ligger noe av gleden også i karakteristikker og beskrivelse av fordums tider

Nei, ingenting slår en god krimbok :bitenegler:

Gammel 05-12-12, 13:39   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Ja, katarsisfunksjonen får faktisk et eget avsnitt. Gøy at du nevner det.

Jeg og en venninne fikk nemlig Marekors av Jo Nesbø til jul et år, og vi begge bodde ganske nærme to av åstedene i boka. I romjulen var vi begge alene hjemme en kveld, og måtte ringe hverandre fordi vi var så redde. Ikke turte vi å gå ut og bort til hverandre heller, for da måtte vi gå forbi åstedene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 13:40   #26
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg og en venninne fikk nemlig Marekors av Jo Nesbø til jul et år, og vi begge bodde ganske nærme to av åstedene i boka. I romjulen var vi begge alene hjemme en kveld, og måtte ringe hverandre fordi vi var så redde. Ikke turte vi å gå ut og bort til hverandre heller, for da måtte vi gå forbi åstedene.

Høres kjent ut.

Gammel 05-12-12, 13:59   #27
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg leser masse krim, opptil flere bøker i måneden. Det er for å slappe av, tankeflukt, og kunne ikke falt meg inn å lese noe tyngre. Det handler om spenningen og grusomheten. Deilig at ikke alt er rosenrødt..... Jeg leser nemlig også Bag of Fun bøkene, men de går jeg fortere lei.....

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 14:02   #28
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Krimbøker er spennende og underholdende. Det er grunn god nok for meg (men de må være skrevet på en fengende måte).

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 15:41   #29
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er stas å lese bøker hvor du MÅ til slutten for å få med deg hvem som har gjort hva med hvem. Jeg er veldig periodisert når det kommer til type krim, og har gjerne en lengre runde med samme forfatter, 4-5 bøker i slengen. Nå er jeg i en periode med nordisk krim, og har nylig lest Jo Nesbø, Jussi Adler-Olsen og en kjempeskummel thriller fra et Islandsk fiskevær av en islandsk forfatterinne; Yrsa Sigurdardottir.

Gammel 05-12-12, 17:14   #30
David
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jul 2012
David har et hav av muligheter foran seg
Standard

De fleste grunnene er vel ramset opp allerede. Så jeg vil vel bare poengtere at det muligens også er et motefenomen. 30-40 år siden f.eks. var det western for menn og romantikk for kvinner som gjaldt. I tillegg har vel krimsjangeren blitt mer akseptert av "eliten" og flere dyktige forfattere tyr til krim.

Dessuten finnes det krim for alle typer mennesker, fra "snill" til "grotesk".

David er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 17:15   #31
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av David, her.

Så jeg vil vel bare poengtere at det muligens også er et motefenomen

Nemlig, og det er nettopp det som gjør det hele så fascinerende at jeg kommer til å skrive bachelor om det også.

Gammel 05-12-12, 17:16   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste grunnene er vel ramset opp allerede. Så jeg vil vel bare poengtere at det muligens også er et motefenomen. 30-40 år siden f.eks. var det western for menn og romantikk for kvinner som gjaldt. I tillegg har vel krimsjangeren blitt mer akseptert av "eliten" og flere dyktige forfattere tyr til krim.

Du mener for 30, 40 år siden, da Agatha Christie allerede var en anerkjent krimdronning?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 17:20   #33
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Du mener for 30, 40 år siden, da Agatha Christie allerede var en anerkjent krimdronning?

Men det er ikke til å stikke under en stol at krimlesningen, og ikke minst -skrivningen, har fått et stort oppsving de siste 10 årene eller så. Og det kommer til å bli veldig interessant å fordype seg i hvorfor det har blitt sånn.

Gammel 05-12-12, 17:37   #34
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Så slipper jeg å kverke noen selv.

Så du skal få butleren til å gjøre det?

Gammel 05-12-12, 17:55   #35
David
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jul 2012
David har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hehe - nei. Selv om Agatha Christie har vært krimdronning i 70-80 år, betyr ikke det at krim var populær lesning. For 30-40 år siden leste vi mye mindre krim enn vi gjør i dag.

David er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 17:56   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe - nei. Selv om Agatha Christie har vært krimdronning i 70-80 år, betyr ikke det at krim var populær lesning. For 30-40 år siden leste vi mye mindre krim enn vi gjør i dag.

Det var mer en kommentar til "kvinner leste romantikk, menn leste western"-utsagnet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 22:33   #37
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Akkurat dette lå jeg å tenkte på før jeg sloknet i går kveld, så det var nesten litt merkelig å lese dette innlegget akkurat i dag.

Det finnes mange gode grunner til å like å lese krim, de fleste har jo allerede blitt nevnt her. Skal jeg nevne en ting så må det være at i bøkenes verden blir sakene stort sett alltid blir løst, i motsetning til den virkelige verden. Jeg vil tro de som skriver krim har meget høy oppklaringsprosent på sine saker

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 23:01   #38
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Akkurat dette lå jeg å tenkte på før jeg sloknet i går kveld, så det var nesten litt merkelig å lese dette innlegget akkurat i dag.

Det finnes mange gode grunner til å like å lese krim, de fleste har jo allerede blitt nevnt her. Skal jeg nevne en ting så må det være at i bøkenes verden blir sakene stort sett alltid blir løst, i motsetning til den virkelige verden. Jeg vil tro de som skriver krim har meget høy oppklaringsprosent på sine saker

Ja, men kanskje spesielt i Sverige er det helt utrolig at de får oppklart noe som helst. Det finnes jo kun én, i høyden to, kompetente etterforskere i hvert politiavsnitt.

Gammel 05-12-12, 23:43   #39
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Akkurat dette lå jeg å tenkte på før jeg sloknet i går kveld,

Og når vi snakker om slokning (slokning - rart ord); jeg synes krim er passe lesning å slokne til. Litt spennende, smågodt språk (om man er litt kresen på valg av bok) og litt kjedelig i lengden. Akkurat slik lektyre skal være om man ikke har tid til å lese annet enn på senga like før man sovner om kvelden. Eller slokner.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.