Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Krimlesere - hvorfor leser vi krim?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-12, 22:59   #1
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Spørsmål

Krimlesere - hvorfor leser vi krim?

Jeg, bibliotekarstudenten, er i gang med juleeksamen. Jeg skal se på hvorfor krim har en så stor andel av både salgs- og utlånsstatistikken og skrive en artikkel om det. Jeg skal selvfølgelig ha med en hel masse teori og henvise til seriøse leserundersøkelser, men jeg tenkte at for eksempel i et avsluttende avsnitt kunne det vært moro å si noe om hva "folk flest" tenker om saken i dag, jeg skal blant annet nevne kommentarer i noen blogger som omhandler akkurat dette.

Derfor tenkte jeg å høre litt uhøytidelig her inne hos alle bokelskerne: Hva er det som fenger akkurat deg med krimbøker?

Bill.mrk: "3000 ord innen 18. desember" ...

Gammel 04-12-12, 23:02   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krimlesere - hvorfor leser vi krim?

De fleste krimbøker er lettleste, man slipper å tenke så mye. (Leser mye krim om sommeren, f.eks) Litt vil jeg tenke, altså, må jo gruble litt på hvem morderen er. Er de godt skrevet, er de også spennende, skikkelige page-turnere liker jeg!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 23:07   #3
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Krimbøker er lettleste, har en gjenkjennelig oppbygging og er for meg avslapping. Leser krim inni mellom tyngre bøker.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 23:08   #4
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Så slipper jeg å kverke noen selv.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 23:13   #5
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Så slipper jeg å kverke noen selv.

Supert, svarene over her reflekterer det jeg ellers ser og hører rundt meg. Det kan bli en fin motvekt til teoriene jeg skal jobbe ut fra. Kanskje blir dette et poeng i seg selv: Vi kan mene og analysere alt vi vil, men det er ikke sikkert leserne selv har så mye analytisk tankegang og teoretisk tilnærming når de velger seg en krimbok til sofakosen.

keep it coming!

Gammel 04-12-12, 23:25   #6
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Noen ganger vil man slappe av med ren underholdning.

Men jeg leser nesten ikke krim da, jeg er lei. Det blir som regel for oppskriftsmessig, og jeg glemmer bøkene med en gang de er lukket.

Gammel 04-12-12, 23:43   #7
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

De er som regel lettlest, man kan gruble litt på hvem morderen er og man trenger ikke tenke så mye på en "dypere mening".

Gammel 05-12-12, 00:01   #8
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alle liker vel litt spenning i hverdagen. Ikke så mye at man sitter neglebitende igjen under teppe med full blære og skjelvende knær, men akkurat passe lettelest spenning?

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 00:16   #9
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Spenningen, enkelt og greit. Elsker hårreisende spenning.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 01:19   #10
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Det er spennende, det er nå en ting.

Men jeg har en ganske morbid hjerne og livlig fantasi som liker å meske seg med bestialske mord og sånn. Jeg ler av dead baby-jokes, ok?!

Gammel 05-12-12, 01:22   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Det er spennende, det er nå en ting.

Men jeg har en ganske morbid hjerne og livlig fantasi som liker å meske seg med bestialske mord og sånn. Jeg ler av dead baby-jokes, ok?!

Ja, det også

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 07:49   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Virkelighetsflukt, voksen drømmeverden, tankeflukt og avslapping.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 08:00   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser stort sett bare krim. Liker at det er spennende uten at det må være så dypt at jeg detter av. Liker at det er lettlest.

Og så liker jeg å lese hele serier, glede meg til neste bok kommer, sånn som Harry Hole og Varg Veum.

Gammel 05-12-12, 08:13   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For mitt vedkommende er det kombinasjonen av underholdning, spenning og en liten flukt i en virkelighet som langt fra min egen.
Jeg har likt bøkene til Jan Guillou om Carl Hamilton spesielt godt, og tror det er noe med det politiske aspektet og detaljrikdommen i disse bøkene som har fenget meg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 08:55   #15
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsker krim. Mye fordi det ikke krever all verden av meg som leser, slik at jeg kan slappe godt av med en god bok i sofakroken, etter en stressende dag der jeg har brukt hodet mye. Det handler også selvfølgelig mye om spenning, plottet, oppbygging, og tidvis gode personskildringer. Det er jo store spenn i krim-sjangeren, og jeg liker godt det aller meste, men til påske skal det helst være klassisk engelsk - Agatha Christie, P.D. James eller liknende.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 09:26   #16
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Avslapning, spenning, underholdning

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 09:26   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Spenningen, enkelt og greit. Elsker hårreisende spenning.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Virkelighetsflukt, voksen drømmeverden, tankeflukt og avslapping.

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg leser stort sett bare krim. Liker at det er spennende uten at det må være så dypt at jeg detter av. Liker at det er lettlest.

Og så liker jeg å lese hele serier, glede meg til neste bok kommer, sånn som Harry Hole og Varg Veum.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 10:16   #18
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Mye god krim tar opp samfunnsaktuelle saker på en god måte, og mer spennende og populærframstilt enn mye annet man kunne lest. Krimbøker bekrefter dessuten normalt "orden i verden", hvor de onde får sin straff, og rettferdigheten gjenopprettes. En bekreftelse som er god å ha, særlig siden det ikke nødvendigvis er slik i virkeligheten...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 10:45   #19
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker krim fordi ting oppklares, jeg blir sint når jeg leser krimbøker der jeg ikke får løsningen servert med to streker under. I tider der jeg synes livet har vært for "spennende"/ustabilt/stressende så har jeg gjenlest (for n'te gang) Agatha Christie, nettopp fordi jeg allerede kjenner bøkene og fordi jeg vet at der oppklares alle mysterier uten at det er noen tvil om hva som har foregått.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:43   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det alltid er gøy å finne ut hvor lang tid det tar før jeg tror jeg skjønner plottet, og så finne ut av om jeg hadde rett.

:miss marple:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.