|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorter
Skulle ønske det funket her, for han er gladelig med og lager - men smake?! God forbid
|
|
|
|
#42 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterJeg har en slektning på 20 år som KUN spiser pizza og pommes frites, og det er ikke å overdrive en gang. Jeg ser jo helt klart utfordringen.
|
|
|
#43 |
|
maler
|
Det var vel ca da jeg endret fokus fra å fokusere på å få han til å smake til å fokusere på hvordan man skal overleve et måltid borte hos andre uten å virke uhøflig.
|
|
|
#44 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterJeg høyner med en bekjent i 40-årene, som på restaurant plukker ut blant annet løk, paprika, og alt som er grønt fra maten sin. Og som velger McDonalds om hun får velge spisested. Og hun kastet en pakke fullkornsspaghetti som ble feilkjøpt, for det ville hun ikke smake på.
|
|
|
|
#45 |
|
maler
|
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterJeg greier ikke selleri. Det er nok med litt selleri i mat, så er hele maten ødelagt. Jeg sluttet å spise på mr hong i oslo fordi de begynte å putte selleri i yndlingsmaten min.
|
|
|
#46 |
|
#IsItOctoberYet?!
Vi er helt åpen om at han er superkresen, og sier det litt flåsete at de ikke må ta det personlig at han ikke vil ha maten. Han har opplevd en gang at han har blitt tvunget til å smake på besøk, og han har besøkt mange forskjellige. Det går helt fint
|
|
|
|
#47 |
|
#IsItOctoberYet?!
Jepp, å takke høflig nei er viktig.
|
|
|
|
#48 |
|
Epikur
|
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterIkke tvinge, aldri tvinge, det kan det umulig komme noe godt ut av.
|
|
|
#49 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er egentlig et godt tips. For han får tidvis fullstendig meltdown, og det vil jeg ha slutt på.
|
|
|
|
#50 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterJeg var et sånt barn som Knerten, og jeg husker måltidene da jeg voks opp var preget av misstemning og suring. Mamma ble sint og skuffet hver gang, over den utakknemlige, kresne ungen, og det var en kamp og et spill på samvittigheten (her har jeg vært hele dagen på jobb, laget mat i timesvis også nekter du å smake
|
|
|
#51 |
|
Protonterapeut
|
Jeg spiser ikke paprika og løk med mindre det er så finrevet at jeg ikke ser det. Og plukker det lett vekk, selv på middag hos Kongen.
|
|
|
#52 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterLilleVenn har alltid vært kresen og tynn/undervektig, så mat er noe vi har slitt mye med. Dersom hun ikke fikk mat hun likte, kunne hun gjerne gå i dagesvis uten mat |
|
|
|
|
|
#53 |
|
maler
|
Ja, det var det første vi tok tak i. Jeg tror vi brukte noe belønningsskjemagreier, ikke fordi det er hans greie, men fordi storebror hadde noe sånt gående og det er greit for han her å få muligheten til å tjene seg opp noe greier innimellom også. Etterhvert er han jo blitt så stor at han ser det sosiale handicappet selv, han synes mat borte er vanskelig. Så vi har fokusert på hvordan han kan omgås de vanskelige situasjonene. Samtidig har vi jo snakket om hva kroppen trenger, at man må smake minst 20 ganger for å begynne å like noe og oppmuntret til smaking. Vi har også krevd at han skal spise mat som er akseptabel og ikke favorittmat (han kunne finne på å like gulrøtter hvis vi hadde torsk, men slett ikke hvis vi hadde laks. Han valgte ut den delen av maten han likte best rett og slett). Og så har vi firet på kravene. Vi tilrettelegger innen rimelighetens grenser, vi har ikke pytt i panne spesielt ofte for å si det sånn. Og etter 7 års alder har det bedret seg ganske mye. Han er fortsatt veldig mye mer kresen enn mange jevnaldrende, men det er mye bedre enn det var.
|
|
|
#54 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Hm. Jeg kjenner at akkurat slike utsagt som dette irriterer meg litt.
|
|
|
#55 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterJeg er sikker på at du har ryggrad, men mine foreldre hadde ikke.
|
|
|
|
#56 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterJeg vil heller være ryggradløs enn å være en som truer og skaper dårlig stemning. Ikke for det, her som med det meste annet er det nyanser og jeg håper og tror at jeg har landet på noe i mellom. Jeg oppmuntrer og prøver, og hvis jeg ser at storesøs responderer bra på noe, spinner jeg gjerne videre på det. Matboksen henns består av mat hun liker, og frukten varierer jeg.
|
|
|
#57 |
|
Personlig pessimist
|
Det finnes mye der i mellom, ja.
|
|
|
|
#58 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Jeg ser den altså. Og nei, det funker åpenbart ikke for alle. Dessverre.
|
|
|
#59 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterKan han få smake og spytte ut? Ikke hos andre, da, åpenbart, men hjemme? Kanskje ikke til måltidene en gang, men en grønnsakssort om gangen, 20 dager etter hverandre med å ta en liten bit, suge litt på, tygge litt og spytte ut. Og at han selv velger hvilken sort han vil ta først. Og så, når dere er gjennom for eksempel fem sorter, så kan han velge den han misliker minst, og prøve å svelge også?
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 04-01-13 kl 14:48. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
#IsItOctoberYet?!
Sv: Brekker seg ved prøving av nye matsorterEn annen ting som ikke løser problemet, men som er viktig for helheten er at poden her ikke får si at "ååå, jeg er så lei av karbonade. Det vil jeg ikke ha". Eller han får si det, men da er svaret "det kan jeg forstå, men du kan ikke velge bort de få tingene du faktisk liker. Det er viktig at kroppen får det - selv om du er lei". Og det aksepterer han. Han forstår at han ikke kan få favorittmaten til enhver tid, og det synes vi er viktig lærdom når han er kresen.
|
|
![]() |
|
|