Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pølsebrød uten gluten eller melk

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-13, 23:29   #21
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pølsebrød uten gluten eller melk

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg må si at jeg får mer og mer respekt for dere som har begrensninger i matveien, uansett hva det er. Det krever jaggu en del for å legge om kostholdet. Det burde vært MYE lettere og større utvalg av mat uten melk/gluten/egg/whatever.

Ja, jeg vet! Har heller ikke noen begrensninger sånn sett, men har jobbet i 3,5 år på Voksentoppen senter for astma og allergi, og fikk jo med meg en del der. MEN, som du ser av svarene mine her, så er det en del jeg har glemt.

Men for sånn bursdagshjelp ved allergiproblematikk anbefaler jeg sterkt NAAFs lille brosjyre med oversikt over lett tilgjengelige matvarer uten egg, melk og gluten som fås kjøpt i helt vanlige matvarebutikker. Der står det om alt fra kakemikser, godterier og pølser/pølsebrød som kan spises av alle barna i en slik bursdag, slik at "allergibarnet" ikke trenger å føle seg utenfor heller. Slikt liker jeg kjenner jeg.
http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og...-bursdagsmeny/

Gammel 24-01-13, 23:31   #22
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Nei, nei... Jeg tenkte med den posen med frosne poteter, og så lage den med vann og smør? Men det går kanskje ikke?

Ah...det spørs vel det. Men jeg KUNNE jo satt mannen her til å skrelle poteter da.
Eller så kan jeg se om de har pasta uten hvetestivelse og melk i butikken. :grubler videre:

Gammel 24-01-13, 23:33   #23
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Det er jo faktisk en god ide også! Det er jeg helt sikker på at du skal kunne få tak i enkelt altså. Og pølser og pasta er en god kombo!

Gammel 24-01-13, 23:34   #24
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg vet! Har heller ikke noen begrensninger sånn sett, men har jobbet i 3,5 år på Voksentoppen senter for astma og allergi, og fikk jo med meg en del der. MEN, som du ser av svarene mine her, så er det en del jeg har glemt.

Men for sånn bursdagshjelp ved allergiproblematikk anbefaler jeg sterkt NAAFs lille brosjyre med oversikt over lett tilgjengelige matvarer uten egg, melk og gluten som fås kjøpt i helt vanlige matvarebutikker. Der står det om alt fra kakemikser, godterier og pølser/pølsebrød som kan spises av alle barna i en slik bursdag, slik at "allergibarnet" ikke trenger å føle seg utenfor heller. Slikt liker jeg kjenner jeg.
http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og...-bursdagsmeny/

Å ja, det er definitivt det jeg hadde trengt.
Jeg er veldig oppsatt på å lage mest mulig felles, så han skal slippe å føle seg helt utenfor. Han er så liten også. (Han bli 3 i mars.)
Men hovedkaka blir desverre i guttas ånd. Det blir en Kaptein Sabeltann-kake. Og der er det melk og mel i store mengder desverre. Men jeg har funnet en sjokoladekake (Hildes allergikokk, eller noe sånt het det) og sjokoladekjeks. Så med det, pølsene og evnt muffins som han kan spise så blir det nok å velge mellom for han også.

Gammel 24-01-13, 23:36   #25
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Å ja, det er definitivt det jeg hadde trengt.
Jeg er veldig oppsatt på å lage mest mulig felles, så han skal slippe å føle seg helt utenfor. Han er så liten også. (Han bli 3 i mars.)
Men hovedkaka blir desverre i guttas ånd. Det blir en Kaptein Sabeltann-kake. Og der er det melk og mel i store mengder desverre. Men jeg har funnet en sjokoladekake (Hildes allergikokk, eller noe sånt het det) og sjokoladekjeks. Så med det, pølsene og evnt muffins som han kan spise så blir det nok å velge mellom for han også.

Det høres veldig bra ut. Ikke rart mammaen hans er rørt over innsatsen din må jeg si. Dette er veldig bra altså.

Gammel 24-01-13, 23:39   #26
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Det høres veldig bra ut. Ikke rart mammaen hans er rørt over innsatsen din må jeg si. Dette er veldig bra altså.

Takk for det, men jeg hadde ønsket at andre gjorde det samme om det var MINE barn som var allergiske.
Jeg kikket på linken din og fikk idè til is: Kaptein Sabeltann-is. Passer temaet perfekt! Og kan spises av alle!

Gammel 24-01-13, 23:41   #27
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg lagde potetmos med havremelk nyleg, og melkefritt smør. Det blei veldig godt Dersom den frosne blandingen med poteter er utan melk, så hadde eg gått for den. Det er litt jobb å lage potetmos til så mange, midt oppi ein bursdag tenker eg.

Gammel 24-01-13, 23:43   #28
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Takk for det, men jeg hadde ønsket at andre gjorde det samme om det var MINE barn som var allergiske.
Jeg kikket på linken din og fikk idè til is: Kaptein Sabeltann-is. Passer temaet perfekt! Og kan spises av alle!

Så bra! Og rimelig perfekt med Kaptein Sabeltann-is når det jo tross alt har vært Kaptein Sabeltann-kake først.

Gammel 24-01-13, 23:46   #29
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg lagde potetmos med havremelk nyleg, og melkefritt smør. Det blei veldig godt Dersom den frosne blandingen med poteter er utan melk, så hadde eg gått for den. Det er litt jobb å lage potetmos til så mange, midt oppi ein bursdag tenker eg.

Ja det er det det er. Lagde du posemos eller mos fra bunnen av? Jeg skal ta en titt på den frosne og se der ja.

Gammel 25-01-13, 00:05   #30
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Du bør sjekke om han tåler havremelk forresten...

Gammel 25-01-13, 00:11   #31
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amic@, her.

Du bør sjekke om han tåler havremelk forresten...

Ja, jeg sendte akkurat en mld til dem og fikk vite at det tåler han ikke.
Men jeg fikk tips om en annen melkesort de brukte. Men hvis jeg kan finne pasta, så tror jeg at jeg går for det evnt.

Gammel 25-01-13, 11:50   #32
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rema 1000 har

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.