Sv: Pølsebrød uten gluten eller melk
Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.
Ja, jeg vet! Har heller ikke noen begrensninger sånn sett, men har jobbet i 3,5 år på Voksentoppen senter for astma og allergi, og fikk jo med meg en del der. MEN, som du ser av svarene mine her, så er det en del jeg har glemt.
Men for sånn bursdagshjelp ved allergiproblematikk anbefaler jeg sterkt NAAFs lille brosjyre med oversikt over lett tilgjengelige matvarer uten egg, melk og gluten som fås kjøpt i helt vanlige matvarebutikker. Der står det om alt fra kakemikser, godterier og pølser/pølsebrød som kan spises av alle barna i en slik bursdag, slik at "allergibarnet" ikke trenger å føle seg utenfor heller. Slikt liker jeg kjenner jeg.
http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og...-bursdagsmeny/
Å ja, det er definitivt det jeg hadde trengt.
Jeg er veldig oppsatt på å lage mest mulig felles, så han skal slippe å føle seg helt utenfor. Han er så liten også. (Han bli 3 i mars.)
Men hovedkaka blir desverre i guttas ånd. Det blir en Kaptein Sabeltann-kake. Og der er det melk og mel i store mengder desverre. Men jeg har funnet en sjokoladekake (Hildes allergikokk, eller noe sånt het det) og sjokoladekjeks. Så med det, pølsene og evnt muffins som han kan spise så blir det nok å velge mellom for han også.