Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bursdagskake: Kan dette fungere?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-13, 10:40   #21
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Bursdagskake: Kan dette fungere?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er jo det som er genialt med Wiltonfargene. Man bruker så ørlite av dem. Jeg lager denne til barneselskap to ganger i året helt uten noen som helst frykt for at barna skal dø av kreft.

Hehe, litt Brillantcarmoisin E122 går sikkert greit for en veganer også. Uansett, man bruker alltid kun litt av dem og de har vist seg skadelig selv i denne konstetrasjon.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:43   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den røde Wiltonfargen er vegansk. Jeg bruker ikke den uveganske røde vanlige konditorfargen. Det er sikkert ikke helsekost, men vi lager slik kake ca 2 ganger i året. Vi unngår allerede et tonn av andre potensielt skadelige ting i kosten så dette har jeg ingen skrupler med.

Gammel 30-01-13, 10:57   #23
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Den røde Wiltonfargen er vegansk. Jeg bruker ikke den uveganske røde vanlige konditorfargen. Det er sikkert ikke helsekost, men vi lager slik kake ca 2 ganger i året. Vi unngår allerede et tonn av andre potensielt skadelige ting i kosten så dette har jeg ingen skrupler med.

Jeg har ikke trålet Wilton ingredienser, men rødfargene i dette merke inneholder ofte E129, som er petroleumderivert.

Gammel 30-01-13, 11:05   #24
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Så få ganger i året det er aktuelt å bruke slike farger, så kan jeg ikke si det bekymrer meg.
Jeg orker heller ikke å bruke all energi på å bekymre meg over alt i vårt miljø som kan påvirke oss negativt. Da ville jeg blitt mentalt syk tror jeg.
Jeg velger å fokusere på sunt kosthold i hverdagene, og så får fest være fest.

Gammel 30-01-13, 11:05   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Nei, ikke helt krig mot dem, men jeg liker ikke helt trenden med utrolig mye kunstige farger. Det er morsomt med farger, men noen av dem er direkte tvilsomme som mattilsetning. Jeg må innrømme jeg reagerer mer enn litt på regnbuekaker

Det er vel heller en trend at man begynner å lage fler og fler naturlige farger. Jeg syns det er å begynne i feil ende å reagere på regnbuekaker, i stedet for unødvendig tilsetning av farge i hverdagsmat. Man kan selvsagt gjøre begge deler parallellt, jeg ser det, men alt i alt tror jeg folk er mye mer bevisst dette enn for 10 år siden, det forskes mer på det, og det mange tar mer bevisste valg.

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg er ikke noe fan av unødvendige tilsetninger sjøl, men mikroskopiske mengder i en matvare som spises et par-tre ggr i året, nei det greier jeg ikke å hisse meg opp over.

Nettopp.

Er man interessert er det bare å google "natural food dyes" og man får opp både leverandører og oppskrifter til hvordan man kan gjøre det selv. Som her for eksempel. India Tree er en leverandør av naturlige farger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 11:07   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Jeg har ikke trålet Wilton ingredienser, men rødfargene i dette merke inneholder ofte E129, som er petroleumderivert.

Jeg har mailet Wilton for lenge siden, alle fargene er helt veganske. Gulfargen er visst til og med naturlig, men den er da litt svakere.

Gammel 30-01-13, 11:32   #27
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

[quote=Tallulah;3596686]Jeg syns det er å begynne i feil ende å reagere på regnbuekaker, i stedet for unødvendig tilsetning av farge i hverdagsmat.

Det jeg reagerer på er at det ikke er noe sammenhenge mellom farge, smak og ingredienser, den natrulige logikken mellom rødfargen som eventuelt ville vært bringebær-, jordbærsmak eller noe slikt er helt borte. Og når det gjelder blåfargen spesielt tenker med en gang på forskningen som indikerer på at vi helst burde slippe å få det i oss. Det virker kunstig og falsk. Det er noen få alternativer til naturlig blåfarge (uttrekk fra kamille bland annet), men de er nesten aldri brukt på grunn av holdbarheten. Ikke at jeg aldri bruker fargestoffene selv, jeg lager av og til rosamarsipan roser med grønne blader, men ellers er det ingrediensene selv som setter smak og farge på maten jeg lager.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.