Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bursdagskake: Kan dette fungere?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-13, 22:27   #1
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bursdagskake: Kan dette fungere?

Eldste blir åtte år, og jeg har lyst til å lage en fancy, men enkel kake til henne av denne typen:

Jeg har en hjerteformet kakeform, og tenkte å lage vaniljekakerøre som jeg deler i tre, blander i farge i tre nyanser, og steker hver for seg. Så stabler jeg dem oppå hverandre med et lag vaniljekrem og litt jordbærsyltetøy mellom lagene, og krem utenpå.

Jeg hadde antagelig fått prisen som årets mor av Snuppa dersom jeg hadde fått til noe sånt.

Gammel 29-01-13, 22:28   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdagskake: Kan dette fungere?

Det går helt sikkert fint.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 23:21   #3
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det klarer du nok. Slike kaker ser mye mer komplisert ut enn det som er tilfellet.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 23:29   #4
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Det går helt supert jeg lagde regnbuekake med wiltonfarger til yngste i fjor .Kaken ligger i et galleri her .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 23:47   #5
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg liker at dere har trua. Jeg skal ut og handle farge på torsdag, og bake på fredag mens eldste er i en annen bursdag.

Gammel 29-01-13, 23:52   #6
Ciela
Erfaren

Standard

Tror du egentlig klarer deg med en rød evt en rosa og tilsetter litt mer for hvert lag . Når jeg lagde regnbuekaken laget jeg den kun med hvitter , ikke eggeplomme for å få den mest mulig hvit .

Gammel 29-01-13, 23:53   #7
Ciela
Erfaren

Standard

Gammel 29-01-13, 23:54   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den var fin. Jeg ville brukt friske jordbær eller rørte frosne, ikke syltetøy. Blir mye friskere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 00:26   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det er enkelt penkelt.
Jeg skal lage regnbuekake til snuppa mi sin bursdag.

Jeg var ingen baker når jeg begynte med litt mer fancy kaker. Det var mye lettere enn jeg trodde.

Gammel 30-01-13, 00:29   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss. Enkelt? Hvilken deig (som iPhone oversatte til drit (hva feiler denne telefonen!)) passer best til dette?

Hvor mange lag, og hvor mye fyll mellom? Og hva slags fyll?

Hva er det utenpå? Pisket krem? Ostekrem? Royal icing? Sånn marengsmasse?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 00:30   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deig og deig. Røre heter det vel...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 00:35   #12
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns denne kakebunnen er god. Den passer fint å farge siden den er veldig hvit i utgangspunktet. Kjempegod med friske bringebær og krem mellom lagene. Litt tyngre enn vanlig sukkerbrød, og smaker mere også.

http://www.passionforbaking.com/blog...feather-icing/

Gammel 30-01-13, 00:37   #13
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Frostingen i oppskriften har jeg ikke prøvd, men den skal visst være god. Veldig søt, og bør lages samme dag.

Vanilla bean frosting har jeg laget en del ganger. Den er også veldig søt og må lages samme dag, men har ikke så mange spesielle ingredienser.

Ostekrem med hvit sjokolade gjør seg nok også tenker jeg.

Gammel 30-01-13, 00:52   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget denne til eldste sin bursdag et år. Stor suksess, og alle lurte å hvordan jeg hadde klart å få det til. Sorry stort bilde.

Det er såre enkelt, du bare lager lys kakerøre og fordeler i så mange skåler som du vil ha antall farger. Farg hver røre med forskjellige Wiltonfarger (konditorfarge funker ikke her altså) og hell først den ene skåla midt i kakeformen, så heller du neste skål oppi den forrige røra, altså bare heller den midt på. Og så den neste oppå der igjen and so on. Den ytterste røra vil bre seg utover og lagene oppå vil følge etter. Resultatet blir som på bildet. Jeg har også laget muffins på samme måte. Dødskult.

Gammel 30-01-13, 01:12   #15
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Jeg er ikke sikker på om all den kunstige fargen burde være lovlig

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:45   #16
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Stilig kake. Jeg har sånne Wiltonfarger, så det må jeg se litt mer på.

Gammel 30-01-13, 09:50   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Jeg er ikke sikker på om all den kunstige fargen burde være lovlig

Jøss, er du på krigsstien mot konditorfarger for tida, eller? De gelefargene fra wilton bruker jeg med den beste samvittighet, man bruker jo så utrolig lite, og spiser det så sjelden, at det spiller ingen rolle.

Gammel 30-01-13, 10:19   #18
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jøss, er du på krigsstien mot konditorfarger for tida, eller

Nei, ikke helt krig mot dem, men jeg liker ikke helt trenden med utrolig mye kunstige farger. Det er morsomt med farger, men noen av dem er direkte tvilsomme som mattilsetning. Jeg må innrømme jeg reagerer mer enn litt på regnbuekaker

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:27   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Nei, ikke helt krig mot dem, men jeg liker ikke helt trenden med utrolig mye kunstige farger. Det er morsomt med farger, men noen av dem er direkte tvilsomme som mattilsetning. Jeg må innrømme jeg reagerer mer enn litt på regnbuekaker

Jeg er ikke noe fan av unødvendige tilsetninger sjøl, men mikroskopiske mengder i en matvare som spises et par-tre ggr i året, nei det greier jeg ikke å hisse meg opp over.

Gammel 30-01-13, 10:34   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo det som er genialt med Wiltonfargene. Man bruker så ørlite av dem. Jeg lager denne til barneselskap to ganger i året helt uten noen som helst frykt for at barna skal dø av kreft.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.