Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Finnes det noen fiskeboller som er bedre enn andre?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-13, 13:39   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det noen fiskeboller som er bedre enn andre?

Hiawata vil ha fiskeboller. Det er noe av det beste han vet, og som han sier selv; "Jeg har prøvd å spise mye av det når vi fikk det i barnehagen og nå på AKS, siden vi aldri har det hjemme".

Så nå har jeg gått med på å lage skikkelig fiskebollemiddag, og han skal lage det sammen med meg. "Jeg vet hvordan jeg gjør alt mamma, bortsett fra den hvite sausen".

Så for en som ikke har spist fiskeboller på godt over 20 år, er det Bjellands som er greia? Eller finnes det andre, bedre? Jeg skal ikke lage fiskebollene selv, altså. Det får evt. bli en annen gang.

Sist redigert av Tallulah : 31-01-13 kl 14:19.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 13:41   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnes det noen fiskeboller som er bedre enn andre?

Tror ikke jeg ville smakt forskjell på Bjellands og Vesterålen, det er vel de to valgene vi har i butikken hos oss. Det eneste jeg bruker å se på er hvilken som inneholder mest fisk (og om jeg husker rett, er ikke forskjellen så stor).

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 13:41   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper kun fiskeboller fra Volda fiskemat. Da vi bodde i Oslo kjøpte vi dem på OBS.

Gammel 31-01-13, 13:42   #4
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker best de fra Vesterålen.

Gammel 31-01-13, 13:43   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser tidvis fiskeboller. Ikke fordi jeg synes det er så godt, men fordi ungene elsker det samtidig som jeg får det ned (i motsetning til fiskepinner som jeg synes er helt avskyelig). Jeg kjøper den første jeg finner på butikken. Det er godt mulig at det er forskjell, men jeg har ikke tenkt over det.

Gammel 31-01-13, 13:43   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid likt Bjelland sine. Og kom plutselig på at vi ikke har hatt fiskeboller siden mannen og jeg flyttet sammen - for 12 år siden.

Kanskje det er noe for den kresne pøbelrpinsessen min?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 13:44   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper de som har høyest andel fisk, de vi kjøper er ikke på boks og har i hvert fall 60 % fisk.

Bjellands hermetikkboks er for trang.

Gammel 31-01-13, 13:44   #8
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Bjellands hermetikkboks er for trang.

Får du ikke hodet nedi?

Ville (nov. 07)
Gammel 31-01-13, 13:46   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo karrisausen som smaker noe! Har prøvd mange varianter av fiskeboller, og alt smaker karri.

Ta de med mest fisk.

Gammel 31-01-13, 13:46   #10
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker heller ikke på boks, jeg ser etter de vaakumpakkede og dem som har mest fisk (evt fisk med et navn jeg faktisk kjenner igjen).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 13:46   #11
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg aner ikke hva slags fiskebolleprodusent vi bruker her i huset.
Men jeg er så utrolig dårlig på å lage hvit saus, at det som oftest blir fiskeboller i brun saus i stedet for.

Kan noen lære meg å lage fiskbollesaus uten en sinnsyk fiskekraftsmak?

Gammel 31-01-13, 13:46   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg kjøper Bjellands eller Vesterålen, men tippar at andelen fisk ikkje er heilt optimal. Eg burde ikkje, men må likevel innrømme: eg likar fiskeboller. Ungane likar fiskeboller. Mannen hatar det.

Eg lagar kvit saus basert på mjøl, smør, melk og ca. halvparten av krafta i boksen. Det er godt med karri i også, men ungane vil ha minst mulig av det.

Gammel 31-01-13, 13:47   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De sjeldne gangene jeg har kjøpt det så har jeg ikke valgt fra boks, men de som ligger i lake og finnes i disken med Fiskemannen-produkter og den slags. Husker ikke hva de heter, men jeg har tatt de med høyest andel fisk.

Syns fiskeboller i karrisaus er skikkelig godt, jeg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 13:47   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Vi kjøper kun fiskeboller fra Volda fiskemat. Da vi bodde i Oslo kjøpte vi dem på OBS.

Åh, er det små små? Min farmor i Ålesund pleide å lage terteskjell andre juledag med noen sånne bittesmå fiskeboller som vi dro til fabrikken for å kjøpe i medbragt spann.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

(i motsetning til fiskepinner som jeg synes er helt avskyelig)

Ikke sant. Men det er omtrent det eneste Hiawata spiser av fisk, det og fiskegrateng, så vi har det relativt ofte. Jeg prøver å få laget om en batch selv og fryser ned, men det er ikke alltid jeg rekker det. Jeg pleier å spise ovnsbakt laks når han spiser fiskepinner.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har alltid likt Bjelland sine. Og kom plutselig på at vi ikke har hatt fiskeboller siden mannen og jeg flyttet sammen - for 12 år siden.

Kanskje det er noe for den kresne pøbelrpinsessen min?

Jeg tror jeg kjøpte fiskeboller og lagde en gang etter jeg flyttet hjemmeifra for 20 år siden, men jeg har aldri laget det etter at Høvdingen og jeg ble sammen. Siden jeg ikke tåler melk så er det i grunn ikke så rart.

Gammel 31-01-13, 13:47   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg aner ikke hva slags fiskebolleprodusent vi bruker her i huset.
Men jeg er så utrolig dårlig på å lage hvit saus, at det som oftest blir fiskeboller i brun saus i stedet for.

Da brukar du berre melk i staden for kraft kanskje?

Gammel 31-01-13, 13:47   #16
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Får du ikke hodet nedi?

Gammel 31-01-13, 13:48   #17
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Standard

De hadde forresten små fiskeboller i ferdig saus, så jeg i går.
Vi har fiskeboller fra tid til annen - alle liker det, og det er enkelt å lage. Ville tar gjerne restene til aftensmat.

Ville (nov. 07)
Gammel 31-01-13, 13:49   #18
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Da brukar du berre melk i staden for kraft kanskje?

Tja, kansje det? Har egentlig ikke tenkt på at det var et alternativ.

Gammel 31-01-13, 13:49   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Kan du ikke bare spe med mindre av krafta?

Jeg lager hvit saus ved å smelte smør, røre inn mel, spe med melk (og da sikkert også fiskebollekraft i fiskebolletilfeller) og smake til med salt, hvit pepper og muskat. Jeg syns av og til hvit saus kan bli litt emmen i smaken, og liker å balansere den med litt syre i form av saft fra en sitron eller lime.

Gammel 31-01-13, 13:50   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper den boksen som er hvit og grønn. Jeg er usikker på hvilket merke det er.

Jeg elsker fiskeboller. En gang når jeg var liten spiste jeg 12 stykker til middag. Det var visst litt i overkant.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.