|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevognvalg
Det kan jeg ikke skjønne. Poden her er nå 7 mnd og 75cm lang, og har fortsatt godt med plass i baggen.
|
|
|
|
#42 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevognvalgBaggen er ikke liten. Mellomste brukte den til hun var 10 mnd. Hun var en ganske så stor baby. Om man tilpasser med pose i rett størrelse så er det ikke vanskelig.
|
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: BarnevognvalgJeg synes nesten du må ta bagstørrelse med i betraktningen, i hvert fall når du får julibarn og velger vogn der sportsdelen er vendt fra deg Velger du en med bitteliten bag, risikerer du å måtte bytte til sportsdel når ungen er knappe halvåret fordi du ikke får plass til barn og vognposen. Jeg hadde slitt veldig med å måtte ha babyen vendt fra meg så tidlig og jeg synes en baby på seks mnd er alt for liten.
|
|
|
|
#44 |
|
Tobarnsmor :)
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevognvalgJeg var også veldig skeptisk til bagen, men var veldig fornøyd. Den holdt til hun var ca 7 måneder og nektet å ligge mer, og jeg syns også sittestillingen i vognen var helt suveren. Selene var aldri noe problem, hadde en AM-enfant pose (eller hva den nå heter) som hadde borrelås i ryggen så innfesting av selene var enkelt. Hadde aldri vurdert en annen vogn heller, legges sammen med ett klikk, litt lang ja, men så sant du har plass (i stasjonsvognen) er det ikke problem. Og enda enklere å ta ut av bilen. Løft ut og slipp hjulene ned og vognen er klar til bruk, du slipper ta av bagen også (igjen så fremt du har plass i bilen).
|
|
|
#45 |
|
|
Sv: BarnevognvalgJeg skjønner heller ikke helt at MB skal være så fantastisk, uten at jeg har hatt den selv. Jeg synes det er fint å ha sportsdel som kan snus begge veier, så jeg ville sett på Brio Go som Input nevner. Vi har hatt en trehjuling (Quinny 3xl) som var treig i sessen og stor å legge sammen, men fin å ligge i, og nå har vi hatt Donkey både som enkel- og søskenvogn en stund, og den er en drøm på alle vis. Det er jo en søskenvogn strengt tatt, men jeg kjenner flere som har den selv om de bare har en baby også. Men klart, den er dyr. Bugaboo Cameleon er vel også finfin? Jeg liker litt smale, smekre vogner med fire hjul, så jeg er tydeligvis motstrøms her.
|
|
|
|
#46 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: BarnevognvalgJeg har Brio Go, og har hatt denne fra nyfødtalder av. Det er en super vogn, men jeg savner lufthjul veldig siden vi går mye turer på turstier og savner dempingen lufthjul gir (selv om det er god demping i vogna likevel blir det mye risting på grusvei). Jeg savner også håndbrems da jeg sliter med bekkenet og da spesielt i nedoverbakker. I tillegg blir den for kort for min 2 1/2-åring så dersom noen av disse tingene er viktig for deg anbefaler jeg ikke denne vogna. Fordelene er at det er ei god og stødig vogn å trille, bra å kunne snu sittedelen (selv med barnet oppi), tar liten plass både sammenlagt og ellers og veier lite. Bagen har vært stor nok for mine (men jeg får ikke akkurat verdens største barn og de passer fint i bag til 8-9 måneders alder). |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevognvalgHadde Go og MB sammen. Utfyller hverandre. Hadde også Cam og MB. Ok kombi det også. På slutten hadde vi MB og Bee. Veldig grei kombo.
|
|
|
|
#48 |
|
Borte
|
Sv: BarnevognvalgJeg ville ikke valgt Mountain Buggy til baby. Jeg brukte den gamle Brio-vogna fra 2002 frem til lillesøster var rundet året, og gikk da over til MB. Bagen er knøttliten og jeg syns sidene er så lave at babyen ble liggende for langt opp i lufta, dessuten syns jeg det var koselig å ha henne vendt mot meg da hun var fem-seks måneder og begynte å sitte oppe. Jeg syns også at den har ganske dårlig demping om man går på skogsvei og stier, og at den ikke er særlig god på snøføre. Sammenligningen er fortsatt med gode, gamle Brio-vogna som er stor, stø og triller nesten av seg selv. Jeg brukte begge vognene i løpet av lillesøsters babytid og fikk godt sammenligningsgrunnlag.
|
|
|
#49 |
|
Tobarnsmor :)
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevognvalgHelt uenig i at MB er dårlig på snøføre! Kan sammenligne med min venninne på barselgruppa som hadde Emmaljunga. Kavet seg frem og over snøkanter, mens jeg bare fløt frem
|
|
|
#50 |
|
Klar
|
Og så er den så lett at den bare er å løfte over høye snøkanter! |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Borte
|
Sv: BarnevognvalgDet var ekstremt mye snø den januaren jeg brukte MB da, så mulig det hadde vært like kjipt uansett vogn. Jeg følte meg som en brøytebil til slutt.
|
|
|
#52 |
|
Drømmer
|
Det er jeg også uenig i, ikke hadde vi problemer i skogen heller å vi var mye på skogsturer da poden var liten. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: BarnevognvalgMin yngste hatet MB med bag! Han likte den heller ikke godt som sportsvogn. Eldste brukte den kun som sportsvogn og likte den godt.
|
|
|
#54 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|
|
#55 |
|
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevognvalgJeg har ingen erfaringer med Easywalker Quattro, men har hatt Easywalker Sky til begge mine, 2008-modell og 2011-modell. Veldig fornøyd med begge to. Syns bagen ser lunere og større ut enn MB-bagen. Minstemann brukte bagen til han var vel 7-8 måneder gammel, og da byttet vi fordi han ville sitte og se mer. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
|
Jeg for min del synes den kommunikasjonen som er mellom foreldre og barn på trilletur er utrolig viktig. Det å snakke til barnet, om hva vi ser og opplever, er viktig. I tillegg vil barn lære om hva som er utrygt og hva som er trygt ved å se på ansiktstutrykkene til den voksne de stoler på, barn som trilles fremovervendt går glipp av dette, og det synes jeg helt ærlig er trist. Jeg så det veldig godt på min sønn, at han søkte etter meg når han hørte ukjente lyder, ble snakket til av fremmede mennesker osv, og dette gjør helt garantert barn som trilles fremovervendt også, men foreldrene ser det ikke. Jeg leste en gang en studie som sa at babyer/småbarn som trilles fremovervendt har høyere puls og bruker lenger tid på å sovne på trilletur enn barn som sitter mot mor eller far. Kan finne igjen link når jeg er hjemme hos min egen laptop, nå sitter jeg på iPad.
|
|
|
|
#57 |
|
Drømmer
|
Sv: BarnevognvalgVi hadde to vogner da poden begynte å sitte oppreist, i den ene hvor han satt vendt mot meg så hylte han hele tiden , i den andre som da var mb så storkoste han seg, han elsket når folk snakket til han, så alle barn har ikke det behovet hvertfall. Snakke kunne vi gjøre uansett gjennom titteluken om vi hadde behov. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
|
Sv: BarnevognvalgVi har likt å ha begge muligheter vi, da. Noen ganger er det kjekt for henne å sitte forover og se på ting, andre ganger liker hun og vi at hun er vendt mot oss. Hun sovner f.eks. mye lettere hvis hun er vendt mot den som triller. Derfor ville jeg ikke hatt en vogn som ikke hadde mulighet for å snu setet. Fleksibilitet er fine greier.
|
|
|
|
#59 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Ehh, du kan umulig snakke om den samme city elite som jeg har hatt i alle fall, den kunne ikke snu sportsvogna (det var derfor jeg kvittet meg med den, det passet ikke for meg/min sønn at han satt fremovervent) og søskensete?
|
|
|
#60 |
|
maler
|
Sv: BarnevognvalgSiden jeg er lokalkjent i GydaG sin vognpark kan jeg melde om at hun blander, det er city select hun beskriver. Hun har riktignok city elite også, men den er bare fremover og singel.
|
![]() |
|
|