Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Livets mange valg. Denne gangen: Innbundet eller pocket?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-13, 01:34   #21
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livets mange valg. Denne gangen: Innbundet eller pocket?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi seifer med Aftenposten. Vi må dog kanskje slutte med det, etter at samme avis i dag hevdet eksistensen av et humanetisk fakultet ved UiO.

Herlig! Ein er rimeleg safe med Aftenposten, med den mengda reklamebilag bør naboane reagere rimeleg kjapt.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 01:39   #22
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg synest også at det kan være fint å ha innbunde bøker i hyllen, men jeg hadde heller valgt noen bøker til det og ikke et helt bibliotek. Bøker på nettbrett har jeg ikke testet enda, jeg tror ikke det er noe for meg, men det vet jeg jo så klart ikke før jeg har forsøkt.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 01:42   #23
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Jeg synest også at det kan være fint å ha innbunde bøker i hyllen, men jeg hadde heller valgt noen bøker til det og ikke et helt bibliotek. Bøker på nettbrett har jeg ikke testet enda, jeg tror ikke det er noe for meg, men det vet jeg jo så klart ikke før jeg har forsøkt.

Det er stor forskjell på nettbrett og lesebrett, sånn comfortmessig, for augene. Eg synest i alle fall det. Nettbrett har opplyst skjerm og det blir eg litt sliten av å lese. Men lesebrett utan opplyst skjerm fungerer omtrent som bok.

The glass is refillable.
Gammel 03-02-13, 01:42   #24
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lesebrett har minst like god lesekomfort som bøker, synes jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 02:12   #25
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nokon, her.

Det er stor forskjell på nettbrett og lesebrett, sånn comfortmessig, for augene. Eg synest i alle fall det. Nettbrett har opplyst skjerm og det blir eg litt sliten av å lese. Men lesebrett utan opplyst skjerm fungerer omtrent som bok.

Det er helt sikkert veldig bra, men jeg har ikke kastet meg på den trenden enda. Fordelen med en pocket tenker jeg er at den kan en hive med seg over alt uten å være redd for at den blir ødelagt, sånn stort sett da.
Om jeg leser nå for tiden, så er det mest lydbok på vei til og fra jobb.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 02:17   #26
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det spørs litt type bok faktisk. Er det en knallgod som jeg aner blir lest oppigjen kjøper jeg helst innbundet. Eller om det er en klassiker. Om ikke kjøper jeg liksågodt pocket. Til barna gjør jeg det samme..selv om flesteparten av bøkene deres er innbundet, iallefall hittil.

Gammel 03-02-13, 11:15   #27
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vi seifer med Aftenposten. Vi må dog kanskje slutte med det, etter at samme avis i dag hevdet eksistensen av et humanetisk fakultet ved UiO.

Men kanskje man skulle frisket opp disse fakultets- og instituttnavnene litt?

I en omorganiseringsrunde for noen år siden foreslo en frisk sjel og slå sammen institutt for industriell økonomi og institutt for religionsvitenskap til institutt for børs og katedral.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 12:46   #28
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker å lese pocket, men det gjør seg helt klart bedre med innbundne i bokhylla.
Brorparten av bøkene jeg kjøper er pocket.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 13:34   #29
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Jeg liker også bøker, og får meg ikke til å kaste dem for eksempel, men jeg syns pocketbøker er fine på sitt vis. En slitt pocketbok med eseleører her og der er jo ganske sjarmerende syns jegl

Ellers syns jeg godt man kan ha både lesebrett og innbundne bøker/pocket. De passer jo til forskjellig bruk. På lesebrett kan man markere ting og søke opp bestemte ord for eksempel. Veldig praktisk når det er snakk om faktabøker tenker jeg.

Ja takk, begge deler! :Ole Brum:

Gammel 03-02-13, 23:18   #30
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av TwinFusion, her.

Jeg liker også bøker, og får meg ikke til å kaste dem for eksempel, men jeg syns pocketbøker er fine på sitt vis. En slitt pocketbok med eseleører her og der er jo ganske sjarmerende

Eselører? Brette i bøkene? Det er så ulovlig i mine bøker, at jeg har ikke ord for det.

Gammel 03-02-13, 23:44   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg jo gått fullstendig e, og nekter nesten å lese papirbøker. Det virker liksom så uoverkommelig upraktisk.

Jeg skaffer elektroniske utgaver av bøker jeg allerede har i hyllen, for jeg vet at jeg kommer ikke til å fullføre ellers. (Jeg bruker papirbøkene til å se på og bla i og til å ha stående for å la Poden vokse opp omgitt av bøker, slik jeg selv gjorde.)

Av papirbøker foretrekker jeg paperback soleklart. Innbundne bøker er altfor store og tunge og vonde å håndtere.

Dobbelt-

De eneste bøkene jeg kjøper i hardcover er dem som ikke finnes i paperback (enda). Og, siden jeg fikk Kindle, dem som heller ikke finnes elektronisk.

Gammel 03-02-13, 23:55   #32
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja takk, begge deler.

Handymannen min har bygd ei svær bokhylla til loftstova, og den er smikkfull av eit salig rot av innbundne og pocket om kvarandre. Nokon knapt opna, andre lest i filler med eselører, manglane rygg og knekk både her og der. Bøker er for meg ein bruksting, og ikkje pynt.
Eg planlegger dog ei hylla i stova med "finare" bøker til å bla i, naturbøker, lokalhistorie osv.
Her i huset ligg det bøker og flyter i omtrent alle rom, inkl. på "litledoen" i første etasje siden samboar leser på do.

Eg har ikkje kasta meg på e- bøker endå, det er noko spesielt med det å bla i bøkene føler eg. Gjer eg husarbeid eller noko, er det lydbøker på iPod'n.

Gammel 04-02-13, 00:11   #33
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men, med tanke på overskriften så kommer jeg jo ikke noe nærmere å vite hva jeg vil. Jada, jeg kan lese bøker på lesebrett. Jeg kan også låne dem på biblioteket. Men da kan jeg ikke ha dem til "pynt" og utstilling i hylla.
Jeg kommer nok til å kjøpe meg et lesebrett. Og det er stor sannsynlighet for at det blir en Kindle Paper White. Selv om den delen av meg som er i mot det Amazon driver med kommer til å ha problemer med å svelge den kamelen.
Et av argumentene som taler for et lesebrett, er at jeg ofte leser på senga. Og da er det greit å ikke måtte ha på lys og forstyrre han som prøver å sove. Og så er det noe med å kunne ta med seg et lite lesebrett når jeg drar bort, istedenfor å måtte ha med meg 4-5 bøker, enda jeg egentlig vet at jeg ikke kommer til å rekke å lese mer enn halvparten, fordi jeg ikke får bestemt meg for hva jeg kommer til å ha lyst til å lese når jeg skal begynne på neste bok.

Men som Devine skriver, så er det noe med det å holde en bok i hendene. Innbundne bøker er tyngre, tar mye mer plass og vekt i veska. Men jeg tror at senebetennelsen min tåler bedre å lese innbundne bøker. Kanskje på grunn av vekta? En innbunden bok hviler jeg ofte på magen eller i fanget, mens en pocketbok som ikke veier noe lar jeg meg friste til å holde med bare en hånd mens jeg varmer den andre hånda under dyna. Nevnte jeg at jeg er en frossenpinn av dimensjoner?

Men pocket er billigere, da. Mye billigere. Da kan jeg få råd til flere bøker! Og engelske bøker er vanskelig å få tak i i innbundet, bokhandlene tar stort sett bare inn engelske bøker i pocket. Jeg kan selvfølgelig bestille dem, men jeg synes egentlig at det er litt viktig å handle i fysiske bokhandler også, så ikke de blir borte alle sammen. Det er sjarmerende og koselig å gå og vimse rundt i en bokhandel, jeg vil gjerne at det skal fortsette å finnes bokhandler. Men det går jo ikke å drive butikk hvis mange slutter å handle i dem fordi det er enklere og billigere å handle hjemme fra pc-en som dumper ned i postkassa etter få dager.
Og den problemstillingen gjelder jo i stor grad dette med lesebrett og e-bøker også. Da blir bokhandlene overflødige, de mister store kundemasser, og det blir rett og slett ikke økonomisk mulig å fortsette.

Og til de som måtte lure: Ja, jeg har tenkt dette ihjel. Ja, jeg blir sliten av meg selv. Ja, jeg tenderer nok mot tvangsnevrotisk på noen punkter.

Gammel 04-02-13, 00:14   #34
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde også jeg hadde et sentimentalt forhold til å holde og bla i bøker. Det gikk fort over, gitt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 00:18   #35
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Eselører? Brette i bøkene? Det er så ulovlig i mine bøker, at jeg har ikke ord for det.

Nå gjør jeg altså ikke det lengre, men det hendte nok i barndommen. Men altså, jeg mente vel helst det at pocketbøker blir fort litt slitt og hjørnene bretter seg litt liksom.

Altså!

Gammel 04-02-13, 00:21   #36
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville kjøpt de bøkene du vil ta vare på innbundet og resten i pocket.

Jeg foretrekker innbundne bølker i bokhyllen, men "pene" og "solide" pockets går an. Jeg har enda ikke prøvd lesebrett, så der er det vanskelig å råde. Det er litt slitsomt å dra tre uker på ferie og ha med 10 bøker i bagasjen. Foreløbig løser jeg det med å ha med pocketbøker som jeg setter igjen/gir bort når jeg er ferdig slik at jeg slipper å ta de med hjem igjen. Et tips til slike reisepockets er å kjøpe de på loppis (om du finner de du vil ha selvsagt).

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 00:35   #37
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eseløyrer, notater i bøker og understrekningar er noko eg har eit veldig ambivalent forhold til, når det gjeld papirbøker. Eg liker å lese "reine" bøker, så eg har brukt haugar og lass med post-it-lapper for å markere ting eg skal hugse på i bøker, særleg då eg studerte og hadde mykje skjønnlitteratur på pensum (faglitteratur tar eg ikkje fem øre for å skrible i). Ei av dei største fordelane med lesebrettet mitt, er at eg kan notere og lage eseløyrer for så å lese ei "rein" utgåve, neste gong, dersom eg vil det.

The glass is refillable.
Gammel 04-02-13, 09:35   #38
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker begge deler og liker at bokhyllene er en god blanding.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.