Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken skole vil DU ha?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-13, 19:52   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken skole vil DU ha?

Jeg synes det finske opplegget har mye bra ved seg slik det fremstår. Og jeg vet ikke om integrering av alle er verdt dårligere prestasjoner og trivsel hvis det er noen sammenheng der. Foreldre til barn med spesielle behov er ikke sjelden veldig fornøyd hvis de får plass i spesiell klasse eller skole for barnet sitt, jeg synes ikke det å ha Spesialskoler for flere enn her er et tegn på at det ikke er bra. Integrering krever mer ressurser enn man har og da går der ut over alle. Jeg liker at man vil ha mest mulig like skoler. De sa ingenting om mest mulig like elever, det var skolene de snakket om. Men jeg er glad for at det finnes noe valgfrihet, jeg har akkurat byttet skole på mine unger. Det var helt nødvendig etter massivt stress, og jeg er glad man ikke er helt låst.

Gammel 29-08-13, 20:02   #62
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De sa vel noe om mest mulig like elever også?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 20:58   #63
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det finske opplegget har mye bra ved seg slik det fremstår. Og jeg vet ikke om integrering av alle er verdt dårligere prestasjoner og trivsel hvis det er noen sammenheng der. Foreldre til barn med spesielle behov er ikke sjelden veldig fornøyd hvis de får plass i spesiell klasse eller skole for barnet sitt, jeg synes ikke det å ha Spesialskoler for flere enn her er et tegn på at det ikke er bra. Integrering krever mer ressurser enn man har og da går der ut over alle. Jeg liker at man vil ha mest mulig like skoler. De sa ingenting om mest mulig like elever, det var skolene de snakket om. Men jeg er glad for at det finnes noe valgfrihet, jeg har akkurat byttet skole på mine unger. Det var helt nødvendig etter massivt stress, og jeg er glad man ikke er helt låst.

Foreldre til barn med store spesielle behov er ofte glad for en spesialskole, det er jeg enig med deg i - men de som har ekstra behov, som ikke nødvendigvis er kjempestore, lettere psykisk utviklingshemmede f.eks., de mister jo en god del også, når de ikke får gå i vanlig skole. Det er min mening i alle fall.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 21:03   #64
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Foreldre til barn med store spesielle behov er ofte glad for en spesialskole, det er jeg enig med deg i - men de som har ekstra behov, som ikke nødvendigvis er kjempestore, lettere psykisk utviklingshemmede f.eks., de mister jo en god del også, når de ikke får gå i vanlig skole. Det er min mening i alle fall.

Ja, men hvor går grensen for finske barn når det gjelder å bli tatt ut av skolen? Det blir jo et spørsmål om hvem som skal vinne og tape på det også, for det blir ganske mange tapere når det er store utfordringer i en klasse. Det er ikke alltid det hjelper med ekstra ressurser heller er vår erfaring. Kanskje hvis det blir nok ekstra ressurser, jeg vet ikke.

Gammel 29-08-13, 21:09   #65
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Ja, men hvor går grensen for finske barn når det gjelder å bli tatt ut av skolen? Det blir jo et spørsmål om hvem som skal vinne og tape på det også, for det blir ganske mange tapere når det er store utfordringer i en klasse. Det er ikke alltid det hjelper med ekstra ressurser heller er vår erfaring. Kanskje hvis det blir nok ekstra ressurser, jeg vet ikke.

Dette blir bare personlig synsing fra min side - men her kommer den i alle fall. Jeg opplever at de av barna mine som har hatt elever med ulike typer funksjonshemninger i klassen har tjent på det på alle måter. Sosialt, definitivt, men også faglig. Voksentettheten er mye tettere i klasser med elever som har spesielle behov enn klasser uten. Sånn som det har vært i barna mine sine klasser så har omfanget og kvalifikasjonene på ekstraressursen vært større og bedre jo mer alvorlig funksjonshemningen er. Og selv om denne personen er øremerket det ene barnet, så drypper det på de andre likevel når det er flere kvalifiserte voksne i klasserommet. Sånn sett er det mer utfordrende med elever som har adferdsvansker som ikke kvalifiserer til ekstra personell, evt. bare en assistent som de deler med flere - og de hører uansett ikke hjemme på spesialskoler etter min mening. Foreldrene deres har all grunn til å være misfornøyde - og fordi barna ikke får god nok hjelp så har de andre elevene i klassen gjerne også grunn til å være misfornøyde.

Gammel 29-08-13, 21:33   #66
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Dette blir bare personlig synsing fra min side - men her kommer den i alle fall. Jeg opplever at de av barna mine som har hatt elever med ulike typer funksjonshemninger i klassen har tjent på det på alle måter. Sosialt, definitivt, men også faglig. Voksentettheten er mye tettere i klasser med elever som har spesielle behov enn klasser uten. Sånn som det har vært i barna mine sine klasser så har omfanget og kvalifikasjonene på ekstraressursen vært større og bedre jo mer alvorlig funksjonshemningen er. Og selv om denne personen er øremerket det ene barnet, så drypper det på de andre likevel når det er flere kvalifiserte voksne i klasserommet. Sånn sett er det mer utfordrende med elever som har adferdsvansker som ikke kvalifiserer til ekstra personell, evt. bare en assistent som de deler med flere - og de hører uansett ikke hjemme på spesialskoler etter min mening. Foreldrene deres har all grunn til å være misfornøyde - og fordi barna ikke får god nok hjelp så har de andre elevene i klassen gjerne også grunn til å være misfornøyde.

Signerer.

Gammel 29-08-13, 21:43   #67
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blir osloskolens modell presset på oss så kommer det ikke til å øke min motivasjon i alle fall.

Samme her. Skrekk og gru.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 23:18   #68
m|nken

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Og finnene har et veldig behavioristisk læringssyn.

Tenker du at dette er negativt? I såfall, hvorfor?

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 23:56   #69
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Hvorfor er Oslomodellen så feil. Som forelder vil jeg mye heller ha den enn det vi har på vår skole rett ved siden av. For vi har
- ikke små dynamiske grupper
- ikke differensierte lekser
- ingen tilbakemelding på lekser
- ingen tilbakemelding på innleveringer
- nasjonale prøver er uviktig for man fokuserer på det hele mennesket

Oslomodellen må være mye bedre enn dette.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 23:57   #70
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg vil ha norsk skole jeg. Ikke finsk, ikke amerikansk, ikke svensk.

Jeg vil ha spesialskoler til de barna som virkelig ønsker det, men at de fleste skal integreres.
Jeg vil ha tidlig innsats.
Jeg vil ha tid til å oppdage de elevene som ikke har det bra.
Jeg vil ha lærere på team som sammen har ansvar for ett trinn, men som underviser i ulike fag. Det har vi og det fungerer utmerket.
Jeg vil ha profesjonelt handlingsrom til å utforme undervisning jeg mener er best for mine elever.
Og ikke minst vil jeg ha reformpause. Leeeenge.

Enig med deg!

Den finske skolen blir veldig glorifisert for tiden, og det er sikkert en del vi kan lære av finnene. Spesielt mangelen på byråkrati, tidlig innsats og lærerens status. Men jeg fikk en gang i fjor presentert en undersøkelse som gikk på elevers trivsel og psykiske helse. Der rangeres Norge helt i toppen og Finland i bunnen. Det er et lite tankekors, syns jeg. Matte og lesing er vel og bra, men ungene må jo ha det bra i læringssituasjonen også! De må glede seg til å gå på skolen, glede seg til å lære, ikke grue seg og frykte å dumpe! Vi må klare å ha to tanker i hodet samtidig. Norske elever er også best i verden når det kommer til demokratiforståelse, og helt i toppen på andre områder, men det snakkes det lite om. At PISA-resultatene også i matematikk stadig blir bedre, snakkes det heller ikke mye om. Det virker som om politikerne tror at resultatene skal ses umiddelbart, men man høster vel egentlig ikke fruktene av en endring før de som startet på skolen da endringen ble gjort, blir målt. mange år seinere.

Jeg syns det skjer mye bra i skolen for tiden. Det er, i hvert fall i denne kommunen, stort fokus på bedre læringsmiljø, klasseldelse, vurdering for læring og på å implementere gode undervisningsmetoder - alt grundig forankret i bred forskning.

Gammel 30-08-13, 00:02   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du peker på viktige ting, Ming. (Det rimte!)

Norsk skole er bedre enn noensinne. Samtidig klages det mer på den enn noensinne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 00:19   #72
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du peker på viktige ting, Ming. (Det rimte!)

Norsk skole er bedre enn noensinne. Samtidig klages det mer på den enn noensinne.

Det gjelder jo det meste her i landet. Helsevesenet, eldreomsorgen, veiene, kollektivtrafikken og TV-lisensen og vinmonopolet. Jævle bortskjemte folk, det er det vi er.

:sporer av:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 09:28   #73
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det gjelder jo det meste her i landet. Helsevesenet, eldreomsorgen, veiene, kollektivtrafikken og TV-lisensen og vinmonopolet. Jævle bortskjemte folk, det er det vi er.

:sporer av:

JA!

Vi klager og klager, til tross for at vi har det bedre enn noen gang. Skolen er bra, vi scorer bedre enn før. Ja, vi har helsekøer, men antall pasienter som behandles er høyere enn noen gang. Når skal vi innse at vi ikke kan fortsette i dette tempoet? Noen må snart trykke på stoppknappen og realitere oss.

:valgkamplei:

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 10:42   #74
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Enig med deg!

Den finske skolen blir veldig glorifisert for tiden, og det er sikkert en del vi kan lære av finnene. Spesielt mangelen på byråkrati, tidlig innsats og lærerens status. Men jeg fikk en gang i fjor presentert en undersøkelse som gikk på elevers trivsel og psykiske helse. Der rangeres Norge helt i toppen og Finland i bunnen. Det er et lite tankekors, syns jeg. Matte og lesing er vel og bra, men ungene må jo ha det bra i læringssituasjonen også! De må glede seg til å gå på skolen, glede seg til å lære, ikke grue seg og frykte å dumpe! Vi må klare å ha to tanker i hodet samtidig. Norske elever er også best i verden når det kommer til demokratiforståelse, og helt i toppen på andre områder, men det snakkes det lite om. At PISA-resultatene også i matematikk stadig blir bedre, snakkes det heller ikke mye om. Det virker som om politikerne tror at resultatene skal ses umiddelbart, men man høster vel egentlig ikke fruktene av en endring før de som startet på skolen da endringen ble gjort, blir målt. mange år seinere.

Jeg syns det skjer mye bra i skolen for tiden. Det er, i hvert fall i denne kommunen, stort fokus på bedre læringsmiljø, klasseldelse, vurdering for læring og på å implementere gode undervisningsmetoder - alt grundig forankret i bred forskning.

Enig. Men den finske modellen har vel vært glorifisert ganske lenge? Jeg syns jeg har hørt "se på Finland, de gjør det så bra" i evigheter.

Litt på siden, men likevel:
Jeg har en skoleforsker i familien, og i forbindelse med et prosjekt hadde de besøk av en gjeng pedagoger fra England. De var på besøk i barnehager og grunnskole, jeg er usikker på om vgs var inkludert.

Det de sa de var mest overrasket over var hvor trygge og selvsikre norske barn var. De mente dette var stor forskjell fra England, helt fra de var små, og de mente at norske barn jevnt over var mye gladere.

Dette er jo kjempeviktig, og jeg vet at vår skole er veldig flinke til å jobbe med at barna skal stå for sine egne meninger, tørre å være seg selv, og ikke minst tørre å ta feil. Hvis man skal kunne lære må man kunne si fra når man ikke forstår, og ikke være redd for å gjøre feil, så dette legger absolutt grunnlag for godt læringsmiljø.

Sånn ellers syns jeg norsk skole må bli mye flinkere til å ta vare på de "flinke" barna, men jevnt over syns jeg de gjør veldig mye bra.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 16:09   #75
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Hvorfor er Oslomodellen så feil. Som forelder vil jeg mye heller ha den enn det vi har på vår skole rett ved siden av. For vi har
- ikke små dynamiske grupper
- ikke differensierte lekser
- ingen tilbakemelding på lekser
- ingen tilbakemelding på innleveringer
- nasjonale prøver er uviktig for man fokuserer på det hele mennesket

Oslomodellen må være mye bedre enn dette.

Men er det du ønsker bare noe de har i Oslo?
Jeg har en 3. klassing i Bergenskolen og vi har alt det du nevner du savner. Untatt all denne testingen de har i Osloskolen.
De har dog hatt ukesjekker helt siden etter høstferien i 1. klasse hver fredag. Som vi får i retur til signering i uken etterpå. Så vi har relativ god kontroll som foreldre på det faglige.

Gammel 30-08-13, 16:12   #76
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hvis finske barn gjør det bra, men trives dårlig og norske barn trives godt, men gjør det dårlig så slår det i hvertfall beina under teorier om at trivsel fremmer læring. *sporer av*

Jeg er ikke uenig i at trivsel er viktig altså. Men det er ikke alt.

Gammel 30-08-13, 18:55   #77
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Det viktigste jeg ønsker at vi adopterer fra finnene er null innblanding politisk. Nye læreplaner ved hvert regjeringsskifte fremmer ikke læring. Den gjør bare at lærebokforfattere og forlag tjener penger.

Gammel 30-08-13, 20:05   #78
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Hvis finske barn gjør det bra, men trives dårlig og norske barn trives godt, men gjør det dårlig så slår det i hvertfall beina under teorier om at trivsel fremmer læring. *sporer av*

Jeg er ikke uenig i at trivsel er viktig altså. Men det er ikke alt.

Gjør norske barn det dårlig? Jeg trodde vi hadde fin stigning på all verdens testing. Norske tiåringer scoret best av de nordiske landene på den siste TIMSS-testen i matematikk, hårfint foran finnene. Framgangen i norsk skole er tydelig og målbar - best framgang på barneskolen, men det er etter mitt syn all grunn til å tro at dette også vil vises bedre oppover i ungdomsskolen etterhvert.

Gammel 30-08-13, 20:43   #79
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men det har vært sånn.

Men jeg er enig i at når vi har en åpenbar fremgang så bør man fortsette med det man gjør og ikke endre kurs nok en gang fordi det var dårlige resultater for endel år siden.

Gammel 30-08-13, 20:56   #80
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Men det har vært sånn.

Men jeg er enig i at når vi har en åpenbar fremgang så bør man fortsette med det man gjør og ikke endre kurs nok en gang fordi det var dårlige resultater for endel år siden.

Der er vi helt enige. Testing viser stor fremgang i norsk også, engelsk vet jeg ikke.

Det er det som er så skummelt med politikere, de ser en dokumentar fra Finland, og vips så må vi gjøre det sånn vi også, fordi man husker at elever gjorde det svært dårlig for ti-tolv år siden. Norsk skole er på rett vei, det er ingen grunn til at vi skal stå med lua i hånda overfor våre naboer lenger.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.