Sv: Hvilken skole vil DU ha?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Ja, men hvor går grensen for finske barn når det gjelder å bli tatt ut av skolen? Det blir jo et spørsmål om hvem som skal vinne og tape på det også, for det blir ganske mange tapere når det er store utfordringer i en klasse. Det er ikke alltid det hjelper med ekstra ressurser heller er vår erfaring. Kanskje hvis det blir nok ekstra ressurser, jeg vet ikke.
Dette blir bare personlig synsing fra min side - men her kommer den i alle fall. Jeg opplever at de av barna mine som har hatt elever med ulike typer funksjonshemninger i klassen har tjent på det på alle måter. Sosialt, definitivt, men også faglig. Voksentettheten er mye tettere i klasser med elever som har spesielle behov enn klasser uten. Sånn som det har vært i barna mine sine klasser så har omfanget og kvalifikasjonene på ekstraressursen vært større og bedre jo mer alvorlig funksjonshemningen er. Og selv om denne personen er øremerket det ene barnet, så drypper det på de andre likevel når det er flere kvalifiserte voksne i klasserommet. Sånn sett er det mer utfordrende med elever som har adferdsvansker som ikke kvalifiserer til ekstra personell, evt. bare en assistent som de deler med flere - og de hører uansett ikke hjemme på spesialskoler etter min mening. Foreldrene deres har all grunn til å være misfornøyde - og fordi barna ikke får god nok hjelp så har de andre elevene i klassen gjerne også grunn til å være misfornøyde.
|