|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken skole vil DU ha?
Jeg får helt spader av "ingridienser". Ingrid-hva-for-noe? Eller enda verre: Indegrienser! |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Og finnene har et veldig behavioristisk læringssyn. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Tåler regn
|
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Vi skal heller ikke glemme at i en del andre land, f.eks Frankrike så har de en helt annen kultur. Læreren er mye mer autoritær og kanskje fører det til færre diskusjoner og demokrati i klasserommet (?). Jeg synes at vi først og fremst i Norge skal sette oss et mål for hva og hvordan vi vil at den norske skolen skal fungere. Hva er det vi ønsker å måle, er det kun resultater eller er det andre verdier som en får med seg i skolen som kanskje ikke er så målbart, men likevel svært viktig. hva med trivsel på skolen? Ang trivsel så skårer Norge faktisk veldig høyt (ifølge ped-lærer) |
|
|
|
|
|
#46 |
|
awesom
|
Samme på førskolelærerutdanningen. Vi startet med en klasse på 23, nå går vi sisteåret og klassen er slanket ned til 12, hvorav 4-5 overhode ikke har planer å bli i barnehagen.
|
|
|
#47 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg vil ha en skole hvor man har små dynamiske grupper i klassen hvor læreren virkelig kan se barna ved at de ser en gruppe av gangen. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg ønsker meg den heldagsskolen SoriaMoria erklæringen og SV lovet for 8 år siden!
|
|
|
#49 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
En sånn skole ønsker jeg meg også. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg ønsker en skole der lærerene blir tatt så godt vare på, slik at det ble et yrke der det var rift om jobbene omtrent uansett hvor i landet man befant seg. Etterutdanning, faglig påfyll og gjerne frynsegoder også. Og så vil jeg de skulle være faglærere fra ganske tidlig av. Om dette og gode "friske" skolebygg var på plass, så tror jeg mye av det andre ville ordne seg helt av seg selv. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Det er tydligvis mye å lære av den finske skolemodellen men hvorfor spør ingen om det finske samfunnet er noe vi bør streve etter? Herregud, selvmordsraten blandt unge mennesker og mentale lidelser er ganske så utbredt, de har stygge tall på vodsstatisikken osv. Alt er ikke bare idyll i Finland og noen forskere har pekt på at den grad av enhetsskole og "one size fits all" modell skaper mange skoletapere senere i livet.
|
|
|
#52 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg tviler sterkt på at de har flere skoletapere enn vi har i Norge, Lisa. Det skal mye til å matche vårt frafall fra vg.skole, altså. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Ikke skoletapere, men jeg snakker om folkehelsa senere i livet. Finland har veldig stygge tall på vold og selvmord for eksempel, og flere forskere har pekt på et skolesystem som en "maskin". Det stod mye om dette tema og lidelser blandt unge folk i Finland rundt den skoleskytingen der for noen år tilbake (hvorfor det ikke var tilfeldig at dette skjedde i Finland). Om de ikke er skoletapere blir de tapere på mange andre områder.
|
|
|
#54 |
|
villende
|
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg ønsker meg en videreutvikling av Osloskolen, med fokus på grunnleggende ferdigheter, tidlig innsats og mulighet for særskilt tilpasning av grupper (ikke nødvendigvis enkelttilpasning). Jeg ønsker med skoler som har økonomi til å ha nok lærere til en hver tid og rom til å la lærere spesialisere seg enten på fag eller trinn. Og så ønsker jeg en skole som gir de flinke lærerene lyst til å fortsette og som har rom til å utvikle både elever og lærere. Å være lærer skal oppfattes som et "statusyrke" - utdanning er tross alt nøkkelen til en vellykket samfunnsutvikling. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
En, av to-tre
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Blir osloskolens modell presset på oss så kommer det ikke til å øke min motivasjon i alle fall. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg ønsker meg en skole hvor man blir ferdig med skolearbeid og gjerne fritidsaktiviteter innen man drar hjem. Sånn at familien kan ha mer tid til disposisjon på ettermiddag/kveld. Jeg synes at alle skal møtes på det nivået de er, men hvordan man best gjøre det har jeg ikke peiling på.
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08 "Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli Sist redigert av sindrome : 29-08-13 kl 12:08. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hva innebærer osloskolens modell?
|
|
|
|
#58 |
|
villende
|
Og dette sier du fordi...? Jeg syns det er et pussig standpunkt tatt i betraktning at det virker som om elevene har godt læringsutbytte at Oslomodellen. Nå er "vår" skole av den typen som bruker kartleggingsprøvene til å vurdere utvikling på trinnet (man sammenligner ikke fjorårets og årets klasse). Og jeg opplever det som en helt annen og mye bedre skole enn den jeg var innom i sin tid - mye likere det internasjonale systemet jeg har vært i. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
En, av to-tre
Jeg syns det er for mye fokus på kartlegging og måling i Osloskolen - og mange saker som handler om elever som ikke tar prøver for å ikke trekke ned skolens snitt gjør smaken enda surere. Rektorer som får lønn etter målte kartleggingsresultater, det er ikke en skole jeg ønsker meg. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg ønsker meg en skole der jeg kan bruke tida mi på undervisning, fag og elevene og ha en sekretær som tar seg av all rapportering og papirarbeid. |
|
|
|
![]() |
|
|