|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken skole vil DU ha?http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.Uh5RgIcaySM Sist redigert av Hyacinth : 28-08-13 kl 22:44. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Men altså, det jeg så på som negativt med den finske modellen, er at de var veldig opptatt av at "alle var like," for det er jo ikke slik at alle er det. Jeg vet ikke om jeg synes det er så fryktelig om Ole og Per blir tatt ut av klasserommet noen timer hvis de bråker så mye at de forstyrrer alle andre, eller om man deler klassen opp i tre dynamiske grupper i basisfagene. Den finske skolen har stor lærertetthet og da er det mulighet for flere slike løsninger. Jeg tror vi må innse at det ikke alltid funker å ha mange barn samlet i ett rom med ett opplegg bare fordi de tilfeldigvis er født samme år, men jeg vil mye heller at deler i dynamiske grupper på en og samme skole enn at man skaper "eliteskoler" og "taperskoler" som man har i Sverige. Som den ene rektoren i reportasjen sa; "Skole blir noe man flasher, som en ny jakke, eller en ny mobil." (Hun sa ikke akkurat det, men noe i den gaten.) Uansett: Sånt er jeg veldig negativ til. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Eg skulle inn og slenge frå meg ein kommentar om ein skule kor lærarane veit korleis nabolanda våre stavest, men eg såg at det var peika på, allereie.
|
|
|
|
#24 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg er veldig negativ til at det brer om seg med privatskoler og alt for fritt skolevalg. Finland gjør mye bra, men jeg tror ikke at den finske skolen er direkte overførbar til norske forhold. F.eks. så er det få innvandrere i finsk skole. Jeg syns også at en skole som har plass til alle er en god ting - utstrakt bruk av spesialskoler er jeg i mot. Mulig at bruken bør økes i Norge sammenlignet med dagens nivå, men jeg ønsker meg ikke opp på finsk nivå. Jeg syns heller ikke at elever i grunnskolen skal kunne dumpe slik som de kan i Finland. Sist redigert av Darth : 28-08-13 kl 23:30. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Halloen!
Sv: Hvilken skole vil DU ha?
Je, je, je. Sist redigert av rine : 28-08-13 kl 23:11. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg ønsker meg en skole der det er lov, til og med for læreren, å ta feil innimellom.
|
|
|
|
#27 |
|
Shake it out!
|
I USA (= der vi bodde ) hadde de lærer i ulike fag fra 3. klasse. Lærerne fulgte årstrinnet, og hadde samme klasserom år etter år. Som gjorde klasserommene til lærerens kontor, der de hadde alle læremidler tilgjengelig, tavler og veggoppheng som angikk faget. Man kunne selvfølgelig bytte årstrinn også, men mange valgte å spesialisere seg der de var. To eller flere lærere (etter trinn) delte like mange klasser mellom seg. Feks i femte klasse, hvor fire klasser hadde fire lærere som delte fagområdene mellom seg (en med matematikk og naturfag, engelsk, en med samfunnsfag osv). Klassene lå vegg i vegg, og ungene sirkulerete. Veldig fornøyd med opplegget.
|
|
|
#28 |
|
Shake it out!
|
Det er jeg enig i. Men da må de være i stand til å ta selvkritikk om og når de blir korrigert.
|
|
|
#29 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
What? Jeg mener å ha hørt på kurs nå nylig at kommunen jeg jobber i har 6 eller 10 %.
|
|
|
#30 |
|
Kontrollfrik
Og det er jeg helt enig i. Men jeg får ikke helt tak på hva du egentlig mener i denne tråden, Rine. :grubler: |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Kontrollfrik
Jeg snakket om spesialskoler. Ikke spesialundervisning! |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Hm, ja. Det kan være det jeg blander. Men kommunen min har endel elever borte fra skolen og.
|
|
|
#33 |
|
Halloen!
Jeg også.
Jada, men jeg gidder ikke rette opp feilene, de får stå der til skrekk og advarsel- mest for meg selv.
Jeg mener at jeg vil ha større lærertetthet, tidlig inn med tiltak, mer fleksibilitet innad i skolen, men ikke plassere barn på forskjellige skoler. Kort oppsummert. Ganske likt som i Finland, men uten spesialskolene. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Librocubicularist
|
Eg har det slik med aliminium. Eller aluminium? Og institusjon eller instutisjon, der må eg tenke om institutt for å få det riktig. Dette med kroniske skrivefeil fortener eigentleg ein eigen tråd. Eg har ei venninne som samler på ulike måter å feilstave "interressant" på.
Eg er eigentleg heilt einig. Eg måtte bare, sidan rine alltid er først ute med rødblyanten. Eg trur det er første gong eg har kommentert ein skrivefeil på dette forumet.
|
|
|
|
#35 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg vil ha norsk skole jeg. Ikke finsk, ikke amerikansk, ikke svensk.
|
|
|
|
#38 |
|
Librocubicularist
|
Det siste der har du rett i, rine.
|
|
|
|
#39 |
|
Kontrollfrik
Mnja. Eng i den første setningen. De færrste er vel uenige i det. Men finsk skole er mye mer enn det. Kollegene mine som var i Finland og så selv, sier at det var et gufs fra fortiden. Nøyaktig som vi drev skole i Norge på femtitallet. Jeg skal faktisk spørre dem litt mer i morgen. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Halloen!
Sv: Hvilken skole vil DU ha?Jeg kan aldri tenke meg at vi hadde spesialpedagoger inne i klassen på femtitallet. |
|
|
|
![]() |
|
|