Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er lekser overgrep mot barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-13, 13:22   #21
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er lekser overgrep mot barn?

Hvilket begrep kan man bruke i stedet? Hva ville du kalt det hvis din leder gav deg beskjed om å jobbe to timer hver kveld 4 dager i uka? Med innlevering neste dag.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 13:24   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hvilket begrep kan man bruke i stedet? Hva ville du kalt det hvis din leder gav deg beskjed om å jobbe to timer hver kveld 4 dager i uka? Med innlevering neste dag.

En behagelig arbeidsuke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 13:25   #23
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

En behagelig arbeidsuke.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 13:27   #24
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes godt at ungene kan få litt lekser jeg - ikke av typen "fire timer hver kveld", men litt - kanskje mest fordi jeg som foreldre ønsker å vite hva barnet mitt driver med/hvordan han jobber. Nå skal det sies at jeg er på mitt 3. år som skolemor og har en sønn som får relativt få lekser - gjør de ferdig på 20 minutter.

Gammel 04-09-13, 13:45   #25
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Nei, ikke et overgrep.
Men jeg er mer for en heldagsskole.
Også er det jo dessverre slik at det er veldig ulik praksis ang lekser og mengde rundt omkring, og det hjelper jo ikke akkurat på motivasjonen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 13:52   #26
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

En behagelig arbeidsuke.

Ok så da kan man omdefinere til at barn med lekser har behagelige arbeidsuker? For dette er ikke i perioder der det er mer å gjøre, det er barns arbeidshverdag gjennom hele skoleåret. Og der et barn bruker 20 minutter på leksene sine kan et annet bruke mye mer.

Jeg har også hjemmearbeid både med og uten lønn. Jeg syns ikke det er et overgrep, men føler noen ganger på begrepet utnyttelse. Noen andre skal enten tjene eller spare penger. Men jeg kan si nei. Dette orker jeg ikke, kan jeg ikke prioritere, eller har jeg ikke tid til. Jeg må få lov å jobbe med dette i morgen eller neste dag. Kan barn si det? Hvorfor må åttende klassingen forberede seg på arbeidslivet, gjennom masse lekser? Og litt på siden, men som lærere og ledelse på mine barns skole sa, forberede seg på arbeidslivet også ved å tolerere å bli mobbet.

Sist redigert av Perhonen : 04-09-13 kl 17:10.
Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 13:53   #27
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lekser skal være tilpasset barna sitt nivå, jeg er helt sikker på at det ikke blir overholdt bestandig, men dette gjelder jo også arbeidsmiljøvernloven. Det er nok slettes ikke all overtid som er like lovlig.

Når det er sagt så synes jeg to timer hver kveld 4 dager i uka er ALT for mye tid budnet opp i lekser. Vår eldste går i 7 og her ser jeg et vannskille med tanke på lekser, de har nå rimelig mye tid på skolen til å arbeide med "leksene" (blir litt vanskelig å kalle det lekser når det gjøres både på skole og hjemme, men i mangel av noe bedre ord). Dette gjør jo at noen barn får mye lekser, mens andre får ingen.

Gammel 04-09-13, 13:53   #28
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror en av de største faktorene som skaper ulikheter er lekser og behovet og kravet om å gjør skolearbeide hjemme. Forskningen er vel ganske enig? Min 7.klassing kom faktisk her om dagen hjem og ønsket at alt skolearbeide foregikk på skolen, mot at de var der lengre. For, som hun sa med et sukk, ikke alle har mammaer som synes matte er kjempegøy

Gammel 04-09-13, 13:56   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok så da kan man omdefinere til at barn med lekser har behagelige arbeidsuker? For dette er ikke i perioder der det er mer å gjøre, det er barns arbeidshverdag gjennom hele skoleåret. Og der et barn bruker 20 minutter på leksene sine kan et annet bruke mye mer.

Jeg har også hjemmearbeid både med og uten lønn. Jeg syns ikke det er et overgrep, men føler noen ganger på begrepet utnyttelse. Noen andre skal enten tjene eller spare penger. Men jeg kan si nei. Dette orker jeg ikke, kan jeg ikke prioritere, eller har jeg ikke tid til. Jeg må få lov å jobbe med dette i morgen eller neste dag. Kan barn si det? Hvorfor må åttende klassingen forberede seg på arbeidslivet, gjennom masse lekser? Og litt på siden, men som lærere og ledelse på min skole sa, forberede seg på arbeidslivet også ved å tolerere å bli mobbet.

Nei, man kan ikke omdefinere til det, men jeg synes det blir et teit argument. I min verden er det vidunderlig om jeg har to kvelder i uken (hele uken, mandag/søndag), jeg ikke trenger å jobbe.

Barn, skole og lekser er en annen verden. Barn skal i tillegg til pensum også lære seg studieteknikk, der er lekser et poeng. Jeg synes det er mye underlig som skjer i skoleverdenen, men jeg synes ikke at det er et spesielt stort problem at unger må jobbe med skolestoff en time et par ettermiddager i uken.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 14:07   #30
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sjetteklassingen begynner å få en del lekser, men til gjengjeld er hun hjemme før 14.00 hver dag. Og skoledagen er bare fem timer. Da synes jeg det er verre med de små som kanskje er lenge på SFO og også legger seg ganske tidlig enda. Da blir tiden knapp.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 14:39   #31
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Her går det to timer hver dag til lekser, av og til mer også. Og den tiden på ettermiddagen er ikke stort mer enn de to timene. Da skal det også spises middag og diverse annet.
Eldste går i 4.klasse og er skoleflink. Så det er kun mengden som er problemet her.

Hadde veldig gjerne sett at de hadde en time lengre skoledag og så mye mindre lekser å gjøre hjemme.

Leksehjelpen er en vits her. Det er en assistent som skal hjelpe dem. Eller hjelpe og hjelpe. Vedkommende bare sitter der og kan ikke hjelpe. H*n forstår ikke oppgavene, og om vedkommende prøver så blir det heeelt feil. Skulle ikke tro noen av disse har gått på skole selv. Allerede i 1.klasse var dette et problem. Og det ungene lærer da er jo rimelig simpelt. Såpass at jeg forventer at denne assistenten kan hjelpe om de står fast. Men der tok jeg feil.

Mitt barn går ikke på leksehjelp mer. Men flere barn jeg kjenner gjør det. Og det er ikke akkurat blitt bedre med årene.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 14:40   #32
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 14:42   #33
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ikke noe for heldagsskole.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 14:42   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ikke definere dette begrepet, men jeg synes at systemet lekser er helt på trynet. Hilsen lærer.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 14:43   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forresten hatt offentlige læreplaner siden 1939, og lekser er ikke nevnt i en eneste av dem. Lekser henger igjen fra den gangen man hadde omangsskole. Lekser er en kultur-greie og gis primært fordi samfunnet (foreldre?) forventer det.

Gammel 04-09-13, 15:11   #36
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi har forresten hatt offentlige læreplaner siden 1939, og lekser er ikke nevnt i en eneste av dem. Lekser henger igjen fra den gangen man hadde omangsskole. Lekser er en kultur-greie og gis primært fordi samfunnet (foreldre?) forventer det.

Så det betyr, at det i teorien er den enkelte lærer som avgjør om elevene skal ha lekser eller ikke? Eller er hele systemet lagt opp på en måte som likevel krever det for å få til måloppnåelse?

Gammel 04-09-13, 15:17   #37
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Så det betyr, at det i teorien er den enkelte lærer som avgjør om elevene skal ha lekser eller ikke? Eller er hele systemet lagt opp på en måte som likevel krever det for å få til måloppnåelse?

Jeg mistenker at noe ligger her ja, uten at jeg skal bli helt konspiratorisk.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:20   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Nja, det er jo ikke slik at en lærer bestemmer alt alene i undervisningen. Som regel vil det være slik at systemet er slik på en skole, og at slike avgjørelser tas på trinnet, for eksempel.

Gammel 04-09-13, 15:59   #39
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nei, det synes jeg virkelig ikke.

Men jeg hadde gjerne sett at man hadde heltdagsskole, og da ville lekser vært unødvendig.

Dette er også mitt synspunkt.

Gammel 04-09-13, 17:34   #40
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, selvsagt ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.