|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Hvilket begrep kan man bruke i stedet? Hva ville du kalt det hvis din leder gav deg beskjed om å jobbe to timer hver kveld 4 dager i uka? Med innlevering neste dag. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg synes godt at ungene kan få litt lekser jeg - ikke av typen "fire timer hver kveld", men litt - kanskje mest fordi jeg som foreldre ønsker å vite hva barnet mitt driver med/hvordan han jobber. Nå skal det sies at jeg er på mitt 3. år som skolemor og har en sønn som får relativt få lekser - gjør de ferdig på 20 minutter.
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Nei, ikke et overgrep. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Ok så da kan man omdefinere til at barn med lekser har behagelige arbeidsuker? For dette er ikke i perioder der det er mer å gjøre, det er barns arbeidshverdag gjennom hele skoleåret. Og der et barn bruker 20 minutter på leksene sine kan et annet bruke mye mer. Sist redigert av Perhonen : 04-09-13 kl 17:10. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Leser
|
Lekser skal være tilpasset barna sitt nivå, jeg er helt sikker på at det ikke blir overholdt bestandig, men dette gjelder jo også arbeidsmiljøvernloven. Det er nok slettes ikke all overtid som er like lovlig.
|
|
|
#28 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg tror en av de største faktorene som skaper ulikheter er lekser og behovet og kravet om å gjør skolearbeide hjemme. Forskningen er vel ganske enig? Min 7.klassing kom faktisk her om dagen hjem og ønsket at alt skolearbeide foregikk på skolen, mot at de var der lengre. For, som hun sa med et sukk, ikke alle har mammaer som synes matte er kjempegøy
|
|
|
#29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Sjetteklassingen begynner å få en del lekser, men til gjengjeld er hun hjemme før 14.00 hver dag. Og skoledagen er bare fem timer. Da synes jeg det er verre med de små som kanskje er lenge på SFO og også legger seg ganske tidlig enda. Da blir tiden knapp. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Her går det to timer hver dag til lekser, av og til mer også. Og den tiden på ettermiddagen er ikke stort mer enn de to timene. Da skal det også spises middag og diverse annet. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Nei. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er heller ikke noe for heldagsskole. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg skal ikke definere dette begrepet, men jeg synes at systemet lekser er helt på trynet. Hilsen lærer. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Kontrollfrik
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Vi har forresten hatt offentlige læreplaner siden 1939, og lekser er ikke nevnt i en eneste av dem. Lekser henger igjen fra den gangen man hadde omangsskole. Lekser er en kultur-greie og gis primært fordi samfunnet (foreldre?) forventer det. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Så det betyr, at det i teorien er den enkelte lærer som avgjør om elevene skal ha lekser eller ikke? Eller er hele systemet lagt opp på en måte som likevel krever det for å få til måloppnåelse?
|
|
|
#37 |
|
Men først, kaffe!
Jeg mistenker at noe ligger her ja, uten at jeg skal bli helt konspiratorisk. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Kontrollfrik
Nja, det er jo ikke slik at en lærer bestemmer alt alene i undervisningen. Som regel vil det være slik at systemet er slik på en skole, og at slike avgjørelser tas på trinnet, for eksempel. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
søt
Dette er også mitt synspunkt.