|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Er det kanskje blitt et for stort krav til aktivitet også? Altså hvor mange treninger og forskjellige aktiviteter det er i løpet av uken? Er dette med på å påvirke stresset i henhold til skole og lekse både for barn og voksne?
|
|
|
#102 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Med fare for å høre ultragammeldags ut: Jeg syns det er synd at all aktivitet må være organisert. Jeg er sikker på at det hadde vært like moro om ungene spilte fotball uorganisert seks dager uka, og trente bare en dag. Ikke så stressende for verken store eller små, ingen kjøring, bare å spenne ungene ut hjemme. Men, det er jo knapt noen å leke med hjemme en vanlig hverdagsettermiddag rett etter middag - en dag er det fotball, så er det speider, svømming, piano og gitar... |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Leser
|
Jeg er enig med deg.
|
|
|
#104 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg syns i alle fall at det er galskap at fotballen i tredjeklasse legger beslag på tre ettermiddager i uka, og at treningene varer halvannen time. Helsprøtt rett og slett. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Borte
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg mener at mange familier hadde hatt mye tidsklemme å spare på å la ungene frakte seg selv mer. Når de er så store at de må trene tre ganger i uken så er de store nok til å sykle/busse/gå også.
|
|
|
#106 |
|
Leser
|
Men det er jo ofte ikke den enkelte foreldre som bestemmer hvor ofte et lag skal trene.
|
|
|
#107 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det er jeg enig i. Her trener fjerdeklassingen én gang i uka. Jeg synes det er ok, men mannen synes det er for lite. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Borte
|
Selvsagt ikke, men jeg ser jo selv at veldig mange kjører ungene selv om de fint hadde greid å komme seg til trening selv.
|
|
|
#109 |
|
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg synes selv det har tippet fullstendig over med mengden fritidsaktiviteter, og legger merke til at det er mine gutter, noen svært få av de andre etnisk norske blokkbarna, pluss innvandrerbarna i nabolaget som fortsatt er ute og leker rundt omkring i nærområdet på ettermiddagene, spiller fotball "uorganisert" og så videre. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Fullstendig enig med deg. I alt. Barnefotball, og de fullstendig gale amatørtrenerforeldrene som regjerer der, er djevelens verk.
Mine får ha maks to aktiviteter om ettermiddagene, men jeg vet om mange i nabolaget som mener at det iallfall bør være tre, og "slutter du med svømming, er du nødt til å begynne på hockey." Nei, jeg tuller ikke, jeg har selv hørt en nabomamma si dette til gutten sin. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Nå ble jeg veldig glad for de to fantastiske trenerne til guttungens guttelag, kjente jeg. Veldig langt unna det du beskriver her. De sprer spilleglede blant alle guttene, alle får like mye spilletid, alle blir sett for det de gjør som er bra, det er glede og moro. Jeg har 3 barn, og har aldri opplevd maken før på alle disse årene. Så det går an, heldigvis, men det krever masse bevisstgjøring i fotballforbundene, og klare meldinger på hva det forventes av trenerne.
|
|
|
#112 |
|
Halloen!
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Misforstå meg rett. Jeg er glad og takknemlig for at foreldre trener egne og andres unger gratis på fritida, men jeg synes virkelig det har tatt helt av i enkelte miljøer. Hvorfor skal gutter på 10 år trene 3-4 ganger i uke + kamper nesten hver helg? Joda, det er frivillig å komme på treningene, men alle vet at de som nøyer seg med to ganger (mer enn nok, spør du meg) blir sett på som "en som egentlig ikke er så interessert", noe jeg mener vi ser resultatet av når lagoppsettet til kampene kommer. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
maler
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Synes dere virkelig at man lager korte ettermiddager selv? Når man kommer hjem fra jobb/SFO nærmere kl 17 og ungen legger seg kl 19? Jeg synes også man skal se på fritidsaktivitetene til de små, men ikke for å få mer tid til lekser egentlig. De er slitne når de kommer hjem. De skal spise, slappe av og legge seg. Og innimellom der er det kanskje en time lekser fordi de ikke greier å konsentrere seg. Derfor er jeg tilhenger av minst mulig lekser til de minste. Fra mellomtrinnet mener jeg stikk motsatt.
|
|
|
#114 |
|
Leser
|
OK, det opplever jeg som helt anderledes hos oss. Fra mellomtrinnet på vår skole slutter de med daglekser og bruker ukeslekser, da får man helt andre sjongleringsmuligheter med dagene + at på vår skole har de fått gjort leksene i timene hvis de ble ferdig. I småtrinnet virker det som det er mye mer tavleundervisning, mer eksempler, mer gjennomgang. (NB! Mine barn har byttet lærere, så det kan like gjerne være lærerne som har gjort det slik som at det er en generell regel)
|
|
|
#115 |
|
maler
|
Nå må jeg ha uttrykt meg uklart. For jeg er jo enig med deg her, og det i kombinasjon med at man ikke lenger har SFO og et barn som både er eldre og er litt lenger oppe om kvelden. Hvilket gir bedre tid og mer flex, ergo er ikke lekser lenger et problem, og det er fint for dem å lære seg egenarbeid etterhvert. Derfor mener jeg at lekser er fornuftig når de er blitt så store.
|
|
|
#116 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er enig med rine, Oslo78, Darth, med flere her ang. lekser. Lekser er en måte å trene på og repetere lesing, skriving og regning utenfor skolen. Derimot så syns jeg det er sprøtt at en elev i 1.-4.trinn skal sitte i to timer hver kveld med leksene. Da er det for mye lekser. Det er også sprøtt at en elev fra mellomtrinnet skal sitte i to timer hver kveld, men at en 5.-7.klassing kan ha litt mer lekser enn enn fjerdeklassing det syns jeg er selvsagt. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
maler
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Noe av grunnen til at lekser kan ta lang tid med små barn er at de rett og slett er slitne så sent på dagen.
|
|
|
#118 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg jobber jo på mellomtrinnet og er enig med Katta at da er tidsklemma en helt annen enn med SFO-barn og barna kommer tidligere hjem og kan gjøre de leksene de klarer på egenhånd før foreldrene kommer hjem. Dette gjelder mine barn allerede fra tredje klasse, og i første og andre klasse har det helt ærlig talt ikke vært mer lekser enn at 20 minutter sørger for at de er skikkelig gjort og 1 time sørger for at både lekser, ekstraarbeid fra mor, ekstra lesing, prat om stoffet, osv er unnagjort fint. Det er ikke noe problem for oss SELV OM andreklassingen har tre fritidsaktiviteter i uka heldigvis.
|
|
|
|
#119 |
|
Halloen!
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Hvorfor skal ungene legge seg 19.00? |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Å se ungen sin mellom 17 og 19 synes jeg høres nokså stusselig ut, selv om det muligens er realiteten til mange. Å da presse inn en fritidsaktiviteter vil jo være helt vilt. |
|
|
|
![]() |
|
|