|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Man trenger ikke å være dårlig for å kunne bli bedre, er slagordet vårt.
|
|
|
#42 |
|
<*(((<
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …My take på bloggposten: Anonym bloggende lærer føler seg snakket nedsettende om som yrkesgruppe av politiker, skriver bloggpost for å argumentere for at det som trengs er fremsnakking av lærere og skolen, ikke nedsettende omtale. Har tydeligvis ikke spesiell tro på fremsnakking likevel, og velger å spisse innlegget ved å bruke nedsettende og kjønnsladet kallenavn på den navngitte politikeren. Lover å vurdere å slutte med å kalle politikeren stygge ting om hun begynner å snakke positivt om skolen, fordi det er fremsnakking og positivt fokus som hjelper.
|
|
|
#43 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …
Og det at hun ikke ser det, bekymrer meg. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Solberg har generelt et problem med å uttale seg folkelig. Hennes normalspråk er av typen "høyere kvalitet i alle ledd i skolen". Det funker dårlig med Aftenposten jr.
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...
Hvis du leser linken Hobbes la ut lenger oppi her, står det en del om det. Jeg synes det var en betydelig bedre tekst, og uten personkarakteristikker som jeg også er enig i at er helt unødvendige, uavhengig av hva jeg synes om politikken.
|
|
|
|
#46 |
|
<*(((<
|
«Enda bedre lærere» hadde jo vært det fornuftige å si til en publikasjon rettet mot barn, om man følte for å si noe om å øke kvaliteten på lærere generelt. Litt googling tyder jo på at Høyre bruker den frasen i valgkampmateriellet sitt også, men også at de spisser skolebudskapet veldig på «det trengs gode lærere» og «bedre skole, bedre lærere».
|
|
|
#47 |
|
Hertuginne
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...
Jeg har lest artikkelen, og synes den var velskrevet men fortsatt ikke konkret på hva som må endres for at man skal få en bedre arbeidshverdag som lærer, med unntak av at hun mener 30 elever i klassen er for mye.
|
|
|
#48 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg. Jeg er nesten like lei av lærer-sutring som jeg er av dumme Høyre-politikere, (for Erna Solberg følger jo bare i f.eks Kristin Clemets fotspor der det gjelder å rakke mest mulig ned på lærerne) og har absolutt noen tanker om hva som skal til for å gjøre skolen bedre. Sist redigert av rine : 06-09-13 kl 12:02. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg er enig med rine, i mye. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
ctrl+z
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Det er jeg dypt uenig med deg i, Darth. Hva er bakgrunnen for at du mener at man i videregående skole har det så mye enklere i arbeidshverdagen?
|
|
|
#51 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Vel, jeg jobber der selv. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
ctrl+z
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Og hva er bakgrunnen for påstandene dine? Jeg er også tilknyttet videregående skole, har undervisningsrett ned til 8. trinn. Hvorfor mener du at vgs-lærere har det lettere? Tenker du faglig? Aldersgruppe? Krav?
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 06-09-13 kl 11:49. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Shake it out!
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Det finnes mange gode lærere. Det finnes noen dårlige lærere. Problemet (i tillegg til de tingene Rine nevner - og vi hadde jo egen vaktmester på skolene før, i alle fall den han jeg var ung (som ikke er lenge siden altså!!). Problemet er vel også måten lærere ansettes på (skyt meg om det er endret nå). Men min søster, læreren, har aldri vært på et intervju. Kun ansatt på ansiennitet og fagkrets. Det burde virkelig vært intervjuer av lærerne, slik at man kan sile ut de som virkelig ikke egner seg. Og sted på de beste. Eller i alle fall de som absolutt er gode nok.
|
|
|
#54 |
|
Hertuginne
|
Konstruktivt, det liker jeg.
|
|
|
#55 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Blondie: jeg har jobbet i barneskole og nå jobber jeg i videregående, og jeg er ikke i tvil om hvilken jobb som er mest krevende: Den i grunnskolen! Nå har jeg gigantiske rettebunker og større krav til faglig kunnskap, men det er likevel noe helt annet å ha med barn og yngre ungdom og foreldrene deres og ppt og barnevernet og flere instanser å gjøre, og å skulle tilrettelegge til du brekker nakken, enn å undervise nesten voksne mennesker som har valgt en utdanningsvei.
|
|
|
|
#56 |
|
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg synes rine har strålende forslag, og er veldig enig med Adrienne. (Ingen bombe det, så klart.) |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har jobbet begge steder (litt på barnetrinnet, mye på ungdomstrinnet og mye i vg.skole) og jeg vil gi Darth delvis rett. Arbeidsmengden (som i antall timer man bruker på jobben) er like stor begge steder, men jeg vil påstå at det som skiller er stressnivået. (I mangel av et bedre ord.) I vg. skole har man mindre undervisning, dvs. at man disponerer en større del av arbeidsdagen sin selv. Man tilbringer mindre tid ute i "felten" (selvsagt fordi man trenger mer tid til forberedelse for en time i videregående og iallfall mye lenger tid til etterarbeid) og det gjør arbeidsdagen roligere på mange måter. I tillegg er elevene eldre, noe som gjør at man har mindre kontakt med foresatte og det er også roligere i klasserommet. Vg.skole har andre utfordringer, f.eks fravær, rus og utstrakt PC-sløving, men elevene har falt mer til ro når de er tenåringer enn de ofte er som åtteåringer. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
ctrl+z
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Men det går på aldersgruppen, Nolo. Det i seg selv er jo grunnen til at jeg har valgt å jobbe med høyere trinn. Jeg er helt enig i at det er stor forskjell, men jeg vil ikke være med på at det ene er mye lettere enn det andre. Jeg synes vel ikke alltid 16-åringene er så voksne (og ikke alltid har de valgt vei heller, men morsomme og flotte å jobbe med er de selvsagt likevel.
|
|
|
#60 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Her intervjues lærere og det har vært praksis de siste 15 årene, tenker jeg. Nytt de siste årene er at de må ha en "prøvetime" der en erfaren lærer er til stede for å vurdere egnethet.
|
![]() |
|
|