|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg tror ikke noen i denne tråden mener det var spesielt lurt eller anstendig, eller i det hele tatt greit, å kalle Erna ei ku. Tvert i mot mener jeg det tåkelegger debatten og ødelegger for budskapet. Hun oppnådde mange klikk på den måten, men metoden hun valgte var ufin.
|
|
|
#102 |
|
Make it count!
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...
Hvis man skal se på internasjonal testing av skoleprestasjoner i sammenheng med landets regjering, er det interessant å merke seg at både PISA- og TIMSS-resultatene har hatt en markant framgang fra midten av 2000-tallet til i dag, mens i perioden 2000-2005 hadde elevene tydelig tilbakegang sammenlignet med OECD-snittet.
|
|
|
#103 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …
Aldri vært på inervju?
|
|
|
#104 |
|
Make it count!
Det der er, med all respekt, anekdotisk forurensning i debatten. Klart de aller, aller fleste lærere intervjues før de ansettes, som alle andre yrkesgrupper. At det finnes en og annen desperat arbeidsgiver som tar det han får, i alle bransjer, er irrelevant.
2006 og 2009 Sist redigert av Zulu : 06-09-13 kl 19:26. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Det er snart 20 år siden jeg fikk min første lærerjobb. Jeg har vært på intervju alle gangene jeg har fått/søkt ny jobb som lærer. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
koko
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg har søkt jobb fire runder, den ene kommunen praktiserte ikke intervju. Det var dumt, for hadde jeg møtt rektor før ville jeg aldri takket ja til jobb der.
|
|
|
#107 |
|
Shake it out!
|
Beklager. Jeg skrev ut fra den kunnskapen jeg har, etter en kommentar fra min lærersøster nå som jeg er jobbsøker og går på intervjuer. Jeg synes det er storveis om den praksisen har endret seg fra den gangen man ansette folk utelukkende etter ansiennitet. Jeg innser at det er 15 år siden mine lærevenner søkte jobber og var frustrerte fordi jobbene på de kjekkeste skolene gikk til den med lang erfaring. Akkurat det var jo ofte et problem i mange offentlige jobber, også utenfor skolen.
|
|
|
#108 |
|
Make it count!
Hvorfor skulle jeg være fornærmet? Jeg sa bare at din søsters opplevelse på ingen måte er representativ for hvordan lærere ansettes, og jeg er sant å si litt overrasket hvis du trodde det.
|
|
|
#109 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …En ting som jeg har stusset på når jeg har søkt, og fått, lærerjobber - det er at jeg aldri har vist fram vitnemål/karakterer før etter at jeg har fått jobben. Særlig som fersk lærer syns jeg at karakterer bør være mer relevant, ikke bare fagkombinasjon og magefølelsen på intervjuet. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg har jobbet for en rektor som bevisst tilsatte bare nyutdannede. De er jo billigere.
|
|
|
#111 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg prøvde, men klarte ikke å se hverken sjarme eller humor i dette innelegget.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 06-09-13 kl 20:43. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Shake it out!
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Vel. Det var på den måten lærere ble ansatt på i Norges fjerde største by for en ikke så lang stund siden i alle fall. Det var ikke ikke ment anekdokisk. Men som sagt, jeg er glad for at det ikke er sånn lengre.
|
|
|
#113 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...
Det er jo ikke rart at resultatene øker når alle med en eller annen lærevanske fritas fra Nasjonale prøver og slikt for å få best resultat.
|
|
|
#114 |
|
maler
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg synes egentlig det er bra at man snakker om å stille krav til faglig bakgrunn og videreutdanne lærere. Og jeg blir i grunnen ganske skremt av lærere som sier at de ikke trenger videreutdanning. Hva ville dere sagt hvis leger sa det samme? Det hjelper på en måte ikke at man er en god lærer dersom man underviser i et fag man ikke kan. Jeg skjønner at man som lærer synes det hadde vært mer behagelig med færre elever og mindre klasser, men det gjør ikke krav om fagbakgrunn mindre viktig.
|
|
|
#115 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Mer behagelig? Det handler vel mer om å klare å gi elevene det de har krav på, og når halvparten av klassen sitter med hånda i været og man ikke klarer å nå alle før det ringer, da er ikke det særlig tilfredsstillende.
|
|
|
|
#116 |
|
Sviiisj!!
|
Det er ikke slik at lærere mener de ikke trenger å lære noe mer. Det er det ingen som har sagt. Men det er plasseringen av "skylden" hos lærerstanden for at norske elever gjør det dårligere på internasjonale sammenligninger som provoserer, når Høyre tabloidiserer og glatt hopper over organisatoriske og bemanningsmessige faktorer. Jeg blir også litt provosert på vegne av alle barn med behov for ekstra oppfølging. Hadde Høyre ropt ut om høyere kompetanse hos de som skal hjelpe lett utviklingshemmede barn med å lære, hadde jeg gjerne ropt sammen med henne, men der er det visst greit å plassere mye av jobben hos ufaglærte assistenter. Som skolene dessuten ikke får noen ekstra bevilgninger for å skaffe, slik at disse barnas læringsmuligheter må konkurrere med alle andre poster på skolebudsjettene, og resultatet er klasselærere som må holde et pedagogisk nivå tilpasset både et høyt antall elever med varierende nivå, samt barn som trenger særlig oppfølging og kanskje også har atferdsproblemer.
|
|
|
#117 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Det er usaklig å kalle Erna ei ku, og enig i at det spiller på kjønn og utseende/størrelse- ikke bra! |
|
|
|
|
|
#118 |
|
maler
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Det er ikke noe motsetning mellom at lærere gjør en så god jobb de har i et for stressende miljø og det at de i endel tilfeller underviser i fag de ikke har forutsetning for å undervise i. Det siste er det mange foreldre som erfarer. Det må også gjøres noe med. Jeg synes ikke høyre indikerer at det er bare lærernes feil at det ikke har vært bedre resultater, men de har valgt å fokusere mer på kunnskapsnivå hos lærere enn på rammevilkår i skolen. Jeg synes begge deler er viktig.
|
|
|
#119 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Videreutdanningsordningen for lærere er jo ganske bra da. Jeg har frikjøp i 37,5 prosent av stillinga mi dette skoleåret. Jobber med andre ord 62,5 prosent og studerer 50% i tillegg. Det er en bra deal det syns jeg. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg er også enig i at begge deler er viktig (og dessuten at det å sette matte-ukyndige til å undervise matte er et organisatorisk problem først og fremst), men at rammevilkårene er helt klart viktigst. En lærer som ikke har tid til å undervise i alt det han kan pga samtidig oppfølging av jenta som følger et nivå tislvarenre to klassetrinn over, og jenta som ligger et år etter i utvikling, hjelper ikke så mye.
|
![]() |
|
|