|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Ingen, selvsagt. Da må lønnen opp for å sikre rekrutteringen. Jeg tror da heller ikke folk velger å bli hjelpepleier fordi de tenker at "noen må tross alt gjøre det." |
|
|
|
|
|
#122 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Lønninger kan ikke stige på alle felt. Det jeg synes er veldig synd er at svært mange har alt for høye lønninger her til lands. Det er også et problem for norsk konkurransedyktighet. Når svært mange har høye lønninger endres samfunnet. I et samfunn med en relativt liten lønnselite vil ikke folk flest merke slikt. I Norge er lønnseliten stor og i enkelte geografiske områder veldig stor. Det blir lett å falle utenfor. Det er helt nødvendig at folk velger yrker som ikke har lønn på over 500k. Slike yrker kan ikke bare lønnes høyere uten store konsekvenser. Mennesker med vanlige jobber bør også kunne føde barn. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?rine mener vel at hvis ingen velger disse yrkene, må lønnen opp for å få folk til å velge dem.
|
|
|
#125 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg vil da tro at de fleste velger yrke ut fra en blanding av interesse, lyst, hva det krever av utdanning og økonomi. Ulikt vektet. Jeg tror veldig få velger ut av plikt og tanke på at "Norge trenger jo at noen....
|
|
|
#127 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Et et globalt perspektiv vil det jo alltid være flust av arbeidskraft til å fylle disse jobbene ikke sant? I store deler av "vår" verden fylles jo disse jobbene med en nærmest underklasse av mennesker som jobber fryktelig lange dager for lite lønn. Tror det eller ei men for mange mennekser er det å ha en "drittjobb" i Europa sosial mobiliet oppover stigen, ikke nedover.
|
|
|
#128 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg har en bror som er hjelpepleier. Han jobber for tiden med vanskeligstilt ungdom, og brenner virkelig for jobben sin. Han valgte nok med hjertet fremfor fornuften, men det er vanskelig å se for seg at han hadde vært spesiellt lykkelig som økonom, selvom han nok hadde tjent en god del mer. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Folk i lågtlønnsyrker er ikkje dumme, men nå er det ikkje det som er caset her, Floksa. Caset i HI er eit eksempel kor det å velje å vere utanfor arbeidslivet får ein til å passe inn i fattigdomsdefinisjonen. Er det riktig å bli definert som fattig, når ein prioriterer at ein av foreldra er frivillig heimeverande og den andre har ei inntekt på nesten 700K?
|
|
|
|
#130 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det er veldig mange som vel hjelpepleiar og andre lågtlønnsyrker som har utgangspunkt i Helse- og sosialfag eller Salg, service og sikkerheit på VG1, fordi dei er skuleleie og ikkje orker tanken på studiespesialisering. For ein del er dette eit kortsiktig val. Ein del har ressurser til å likevel komme seg over i arbeid som er betre betalt. Andre har ikkje det. Og det er nok ikkje bare-bare å begynne å ta VG3 Påbygg når ein er tretti og har tre barn og rekkehus, altså.
|
|
|
|
#131 |
|
Halloen!
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Hvis dum = ikke skoleflink (noe jeg mener ikke stemmer) kan det jo hevdes at mange ender i lavtlønnsyrker fordi det ikke krever utdannelse, eller fordi de-hvis de krever høyerer utdannelse-krever et karaktersnitt som "alle" kan klare å komme inn på. Og som Floksa sier, vi trenger disse yrkene, så jeg er sjeleglad for at folk velger dem (gladere blir jeg vel når jeg ligger lallende på et sykehjem om en førti års tid...) så jeg skulle ønske lønnen var høyere. Alle yrker bør tilby en lønn det gå an å leve av- ikke fett- men helt greit. Er også enig med Guava at en stor del av problemet er at vi (som i mange av oss) tjener så forbaska godt her i landet. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg har valgt et lavtlønnsyrke, eller faktisk en lavtlønnssektor, nesten. Fordi det er dette jeg brenner for, jeg elsker jobben min og feltet mitt. Jeg har også valgt å bo trangt, dyrt og sentralt fordi jeg hadde dødd litt innvendig om jeg skulle bodd mindre sentralt.
Sist redigert av Tallulah : 14-10-13 kl 20:26. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Rockesøster
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg blir litt overrasket over at det snurtes over at noen våger å si at 4 barn i en familie med utsikter til et lavt lønnsnivå kanskje er for mye. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er en av de som blir overrasket, men jeg snurter ikke. Jeg skjønner ikke hva man ønsker å oppnå med den slags moralisering all den tid det ikke er mulig å dytte unger opp igjen der de kom fra. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Halloen!
Det er da ikke moralisering hvis man håper at det man sier kan få noen andre til å tenke seg om før de produserer unge nr. fire mens de enda ikke har fullført vg. For å sette det litt på spissen. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Rockesøster
|
Dette er en diskusjon der HI legger frem casen i generelle vendinger, altså ikke "jeg har 4 barn og er fattig, hva skal jeg gjøre"? |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Halloen!
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Ja, jeg skjønner jo at Skremmern blir oppgitt hvis hun tolker det som at vi mener at alle med mer enn 1,9 barn og under 685000 i årslønn snarest må stappe dem opp igjen der de kom fra. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Flere nevner hjelpepleiere her, men ligger ikke de på ca 400 000kr etter 10 års ansiennitet nå da? Er det spesielt dårlig?
|
|
|
#139 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#140 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror vi er ganske uenige i hva som kan få folk til å faktisk tenke seg om. Jeg mener jo at din holdning og dermed dine utsagn til dette vekker skammen i folk, og meg bekjent, får ikke det folk til å "ta seg sammen".
|
|
|
|
![]() |
|
|