|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...g-7337434.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det høres veldig rart ut. En familie på fire med den inntekten bor sikkert ikke i et digert palass, men at de kan bo helt greit, bli mette hver dag og dra på ferie av og til, det tror jeg absolutt. Da er man ikke fattig.
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Vi har bare to barn, men har levd mange år på omtrent den inntekten uten å føle oss fattige på noen måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det kommer helt an på hvor man bor og boutgifter, tenker jeg. Man kan selvfølgelig flytte til billigere områder, og når økonomi tvinger en bort fra bo- og oppvekstmiljø er en kanskje fattig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Tja. De bør ikke ha 2 mill i gjeld, eller gammel moro å betale på.
![]() |
#8 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Men er i alle fall ikke rik med den inntekten og fire barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Utgangspunktet var jo at den ene var hjemmeværende og den andre i arbeid, altså trenger de ikke barnehage og det er ganske mange tusenlapper spart.
![]() |
#10 |
© All rights reserved
|
2 mill med 25 års nedbetaling er ca 11000,- pr mnd med dagens rente. Og med 4 barn kan mat, bleier og husholdningsartikler fort komme over 8000,- |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passe aktiv
Takk, det leste jeg ikke. Da må kanskje barnehage, SFO, aktiviteter og ferier utgå. Men igjen det avhenger av den største utgiften, bolig. Jeg vil neppe si folk er fattige om de velger å ha en inntekt. Sett i EU øyne er kanskje en inntekt normalen for småbarnsforeldre.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har ikke lest artikkelen, men jeg tenker at det du sier kommer helt anpå hvorfor den ene parten er hjemmeværende. Og personlig ser jeg på barnehage som så viktig for barn at jeg villig til å sette det på nødvendig-listen uavhengig av hvor mange voksne som er hjemme.
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Ikke "fattig" som i faktisk fattig, da har det begrepet blitt svært utvannet her i luksusNorge, men må nok snu en del mer på kronen enn det man kan få inntrykk av at gjennomsnittet må nutildags. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Hvorfor i all verden skal man være hjemmeværende på fulltid og ha barna i barnehage? De som velger å være hjemmeværende gjør jo det fordi de ønsker å passe pårna sine selv. Det må være helt naturlig å anta at denne familien ikke har barnehage og SFO-utgifter.
![]() |
#15 |
Passe aktiv
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Fattige barn skal hjelpes. Årsakene til lav inntekt og eller høye utgifter kan være mange. Foreldre bør stimuleres til å hjelpe seg selv, særlig nå som både rente og arbeidsledighet er historisk lav. Syke foreldre bør få bedre økonomi og flere aktiviteter for barn kunne vært gratis.
![]() |
#16 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Vi har vel hatt omtrent den inntekten et par år nå, to i jobb (jeg ikke fulltid, og i et lavtlønte yrke), med fem barn og mye gjeld og utgifter. Det går greit, og jeg tenker vel ikke akkurat at vi er fattige. Men det er lite rom for opplevelser som koster noe, og ferier drar vi ikke på.
![]() |
#17 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Nei, jeg er ikke enig i EU's fattigdomsdefinisjon.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Hvis den hjemmeværende er arbeidsfør og er selvvalgt hjemme mener jeg at det ikke faller inn under det jeg kaller fattig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Normalt vil jeg si at denne familien ikke er fattig. Det er selvsagt avhengig av hvor en bor, gjeld osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|