|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om småbarn og klær
|
|
|
#82 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Om småbarn og klærMen det er greit for en femåring å få en Bergans ski-jakke til 3000kr men ikke fin Burberry kåpe i julegave fra bestemor og bestefar? Det er helt legitimt å himle med øynene over kåpa men ikke "nyttig" ski-jakke?
|
|
|
#83 |
|
Er frisk!
|
Jeg hadde ikke himlet av noen av delene - bare tenkt at det var da vanvittig med penger å bruke på ei jakke til en femåring - både i Bergans- og Burberrytilfellet. Men vær så god - det bidrar til arbeidsplasser.
|
|
|
|
#84 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Om småbarn og klærJeg kan innrømme at når jeg hadde ett barn, så kjøpte jeg dyrere klær enn det jeg gjør til ungene nå som de er tre. Da gikk det mye i nøstebarn og danske retroklær. Nå har vi rett og slett ikke råd til å kle opp alle ungene i sånt, selv om det hender at jeg plukker med meg noen plagg på salg. Hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde midler til dyrere klær vet jeg ikke, det er nok mulig at noe av klærne hadde blitt byttet ut med merkeklær. Jakker til 5000 hadde det ikke blitt, sånne summer får jeg meg ikke til å bruke. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Sv: Om småbarn og klærLisa: For meg så hadde heller ikke en Bergans jakke til 3000 kr vært greit. Det er ikke prisen eller merket, men det at såpass små barn legger seg til den (u)vanen med dyre klær i tidlig alder (uansett hvem som kjøper). Hvordan i all verden skal disse barna ha råd til å kjøpe så dyre klær når de flytter hjemmefra og skal studere? Det er ikke bare bare å legge vekk disse vanene da. Dette er noe vi har diskutert under dagens middag hos besteforeldre, dvs. mine foreldre. I mine øyne gjør foreldre barna en bjørnetjeneste.
|
|
|
#86 |
|
anglofil
ok, nå sa jeg vel femåring men litt samme greia. Så du mener alder er vesentlig her og jeg ser poenget, så absolutt.
|
|
|
#88 |
|
anglofil
Jeg har bare et barn og har nok kjøpt i over snitt dyre klær til henne. Veldig mye nøstebarn og katvig i "gode gamledager" da jeg kunne bestemme hva hun gikk med. Men det var ikke bare fordi jeg synes dette tøyet var mye finere men også fordi jeg visste at det ikke var masseprodusert av små barn i sørøst Asia. Heller tre gode strømpebukser fra Nøstebarn en disse pakkene fra HM.
|
|
|
#89 |
|
anglofil
Sv: Om småbarn og klærMen når det er sagt, dette handler jo ikke om Nøstebarn eller Katvig. dette handler om Chanel og Chloe til barn. Det er noe helt annet etter min mening.
|
|
|
#91 |
|
anglofil
Sv: Om småbarn og klærPå skolen vår er de også veldig opptatt av om noe er "ekte". Dette gjelder særlig for Uggs og Converse. "Ja, jeg har fått nye Converse MEN det er ikke ekte da".
|
|
|
#93 |
|
|
Sv: Om småbarn og klærDet er forskjell på dyre klær/tilbehør og hva de signaliserer og ikke minst hvilket fokus det blir på merker i ungdomsmiljøer. Det er ikke prisen som nødvendigvis sender ut signaler, men kulturen og holdningene som gjør at det blir veldig stas med enkelte merker framfor andre. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
|
Sv: Om småbarn og klærJeg er ikke så flink til å oppfatte sportsmote. Jeg ser at det er enkelte merker som er dyrere enn andre, men er det enkelte merker som skiller seg veldig ut med høy pris som ikke kan gjenspeiles i kvalitet? |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Glamorøs
|
Sv: Om småbarn og klærLangrennstøy er helt avsindig overpriset. Jeg prøvde å finne en løpejakke i fjor og likte ikke fargene på de xxl hadde, men så en helt streit, blå jakke fra Bjørn Dæhlie. Den kostet 3000! Og den innehar virkelig ikke sååå ulike egenskaper fra nike-jakka til 500 at prisen kunne forsvares.
|
|
|
#96 |
|
Epikur
|
Sv: Om småbarn og klærJeg bruker turtøy fra Bergans og Hagløf i ti år, så jeg mener det kan forsvare prisen. Pop har blitt arvet og lånt ut og hver dress har i snitt hatt fire små eiere. Dress til 12-1500 delt på fire er meget akseptabelt når vi snakker om den verste slitealderen. Vis meg gjerne den dressen til 300,- som er fleksibel nok til å kunne brukes over to størrelser og i fire år uten å miste egenskapene, da skal jeg kjøpe den i stedet.
|
|
|
#97 |
|
Du skriver akkurat det jeg mener.
|
|
|
#98 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Langrennstøy er helt absurd dyrt ja!
|
|
|
#99 |
|
Yes, we can!!
|
Vi bor relativt "fint" og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har merket noe merkepress, og barna mine sier det samme. Vi har venner og bekjente som er som oss (blanding av brukt, arvet, H&M og kvalitet i yttertøy og sko), andre som blander dyrt og billig, og noen som bare kjøper "merkeklær". Jeg og mine opplever ikke noe press rundt dette.
|
|
|
#100 |
|
Sv: Om småbarn og klærHar bror med barn på Oslo Vest, stort press der, og der er det folk med høy inntekt samt mye utdanning.
|
![]() |
|
|