|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigration
Det er ingen som taler for å nekte folk å snakke morsmål. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
|
Ressurssterke i forhold til majoriteten der de kommer fra ja. Ikke i forhold til majoriteten her.
|
|
|
|
#83 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationMen Input. Ingen har de i denne tråden sagt at man ikke skal få bruke morsmålet sitt. For vi er da alle enige om at innvandrere også må lære seg norsk?
|
|
|
|
#84 |
|
|
Når det gjelder ressurser i forhold til å tilegne seg språk og kunnskap skal man virkelig ikke undervurdere dem som kommer til Norge som flyktninger eller innvandrere. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
|
Ja, men jeg synes ikke det primært skal være foreldrenes ansvar. Norske barn går på skolen i 10 år, vi får sette inn ressurser så de kan lære norsk der.
|
|
|
|
#86 |
|
Shake it out!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationHer starter jeg en tråd og så har jeg ikke tid til følge opp.
|
|
|
#87 |
|
Shake it out!
|
Man kan få store hull i mange fag om man må lære seg språket det undervises i på skolen, med mindre det settes inn store ekstraressurser.
|
|
|
#88 |
|
|
Ja, og nettopp derfor må vi sette inn disse ressursene.
|
|
|
|
#89 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Da er vi ganske uenige. Det er ikke bare foreldrenes ansvar alene, men jeg synes definitivt de har en stor del av ansvaret. Om de ikke står for opplæringen selv, så må det finnes andre måter å gjøre det på. Som f.eks. Å benytte seg av gratis kjernetid i barnehagen.
|
|
|
|
#90 |
|
Shake it out!
|
Ja, men ved skolestart er vel sent. Man bør sette inn tiltak mye tidligere der det er mulig. Og man må gjøre noe for å motivere foreldre og få dem til å forstå nødvendigheten av at barna snakker norsk.
|
|
|
#91 |
|
Glamorøs
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationBare en kommentar til det: det er faktisk en viss forskjell på hvilke flyktninger USA tar inn og hvilke Norge tar inn. USA shopper ressurssterke flyktninger i mye større grad enn Norge, med intervjuer og siling i flyktningeleire.
|
|
|
#92 |
|
Shake it out!
|
Shopper USA i like stor grad som Australia og Canada? For jeg vet de shopper.
|
|
|
#93 |
|
Glamorøs
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationI hvor stor grad USA shopper i forhold til andre land vet jeg ikke, men de er kjent for å gjøre det. Alle vestlige land gjør det.
|
|
|
#94 |
|
Shake it out!
|
Enkelt og enkelt. Jeg tror at om man ikke får alt opp i hendene så må man jo gjøre noe for å få disse tingene. Om man ikke stiller krav, så oppnår man ingenting. Og når man har en gruppe hvor så stor andel er utenfor arbeidslivet og de i tillegg er overrepresentert mht trygdemisbruk, og da særlig svindel med aleneforsørgerbidrag så kan man ikke bare lukke øynene og si at det er prisen å betale for at man tar i mot de mindre ressurssterke flyktningene.
|
|
|
#95 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationAkkurat dette med somaliere er ganske interessant så det har jeg lest en del om. For det er på det rene at dette har en gruppe med innvandrere det har vist seg vanskelig å integrere i Norge. Men det i USA har lykkes mye bedre med integrering av somaliere. De har der langt høyere tilbøyelighet til å være i jobb og ta utdannelse der enn de har i Norge. Og dette også innen grupper som emigrerte på samme tidspunkt.
|
|
|
|
#96 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationInstillingen foreldrene har til skolen er viktigere for minoritestsspråklige barn enn den er for norske barn. Jeg har hatt mange norskpakistanske elever i klassene mine opp gjennom, og så veldig tydelig at om hjemmene knyttet det meste av sin kulturelle identitet til moskeen og koranskolen og i liten grad til det norske samfunnet, så var det vanskeligere for disse elevene å prioritere skolearbeidet på den måten de måtte for å oppnå resultater det ønsket seg.
|
|
|
#97 |
|
kamerat
|
Finnes det dokumentasjon/ordentlig forskning på det?
|
|
|
#98 |
|
Shake it out!
|
Det blir litt som bestemoren som er 94 og røyker som en skorstein, vi kjenner alle noen. Jeg kjenner feks til ei somalisk dame som jobbet deltid helt til hun ble nødt til å forsørge seg selv. Nå jobber hun så mye som hun kan, siden de har kjøpt hus. Selvfølgelig finnes det de som ikke får jobb, i det hele tatt. Og de som ikke får jobb som det de kan og er utdannet til - både fordi nordmenn ikke vil ansette dem og fordi de ikke får godkjent utdannelsen her i Norge. Det er en litt trist Big Bang episode der det er tema også. Det er ikke et norsk fenomen.
|
|
|
#99 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Unni Jacobsen har dokumentert dette i boken "Snakker ikke samme språk". Og jeg mener Øzerk har en del funn på dette også.
|
|
|
#100 |
|
kamerat
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg lurer veldig på hva de i så fall mener med «halvspråklige». Det vil jo ikke være snakk om at disse barna ikke tilegner seg det grammatiske systemet og et solid ordforråd i morsmålet – det verste problemet kan vel tenkes å være at de ikke får noen ordentlig lese- og skriveopplæring på det språket de virkelig mestrer, mens de sliter med å få gode nok skrive- og leseferdigheter i andrespråket. Og det er jo ikke bra – men etter min mening snarere et argument for at de faktisk skulle hatt organisert lese- og skriveopplæring på morsmålet.
|
![]() |
|
|