|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
How to have a sensible conversation about immigrationhttp://www.newstatesman.com/global-i.../11/new-exodus
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er unektelig vanskelig å diskutere innvandring og integrering.
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigration
Dette er det jo ikke alle foreldre som har forutsetninger for, ikke alle norske foreldre engang. Og det er det største problemet i norsk skole; elevenes prestasjoner er i alt for stor grad avhengig av forholdene de kommer fra og foreldrenes forutsetninger.
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg mener nok heller ikke at man som foreldre skal slutte å snakke morsmål med barna sine, men at man da må finne andre måter å lære barna norsk. I en god del bydeler i Oslo, og særlig i de innvandringstunge bydelene, så er det et tilbud om gratis kjernetid i barnehagen de to siste årene før skolestart. Dette bør man benytte seg av hvis man ikke kan godt norsk selv.
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg har bodd i utlandet i flere å og er helt ening i a Mb må få prate morsmålet sitt med barna. Men spørsmålet blir fremdeles: hva gjør man med problemet?
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Jeg er enig i dette, men ikke enig med Bøhler. Om det skal hjelpe at foreldrene snakker norsk med barna, så må de snakke relativt godt norsk. Det må være utrolig slitsomt for foreldre å skulle oppdra og forholde seg til barna sine, uten å kunne bruke sitt eget språk.
|
|
|
#7 |
|
Dragedytteren
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDa jeg tok spes.ped. lærte vi at det var bedre om barna at de lærte morsmålet godt hjemme enn at de lærte dårlig norsk av foreldrene. Grunnen er at når man lærer sitt første språk lærer man også en del generelt om for eksempel kategorisering av ord, setninger og bruk av språk. Når man lærer fler språk senere, kan man bruke den samme kunnskapen og i stor grad "oversette" fra det språket man allerede kan. Hvis man ikke kan ett språk ordentlig, mangler man en del av denne grunnleggende kunnskapen.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationSpråkutfordringer er vel i stor grad et ghettoproblem. Det med ghettoisering er viktig å ha med i debatten når man snakker om utfordringer. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDette med språk blir vel egentlig en digresjon i forhold til temaet i HI.
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er vel ikke på siden, det tar jo opp de aspektene som gjør, eller motvirker, at immigrasjon blir positivt for samfunnet.
|
|
|
#11 |
|
villende
|
Jeg syns Jan Bøler var utrolig tøff som kalte en spade for en spade. Og jeg tror han har et utrolig viktig poeng. Ja, det er viktig at barna lærer seg morsmålet, fordi mormålet er "hjertespråket" til foreldrene. Men det må ikke gå på bekostning av opplæring i det språket som er hovedspråket i landet man faktisk er bosatt i. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
villende
|
Jeg er faktisk ikke helt enig med deg. En av de beste barnehagekompisene til Snupp er av indisk avstamning (begge foreldrene kom til Norge som voksne) og foreldrene hans snakker konsekvent norsk med barna når de er ute blant andre. Moren hans forklarte meg at det både handlet om at barna skulle venne seg til å snakke norsk i hverdagssituasjoner, men også om at det var viktig at de voksne vennet seg til å snakke norsk, siden de tross alt var blitt norske, selv om de hadde et annet opprinnelsesland. Denne kompisen er nå like god i norsk som alle sine andre jevnaldrene. Selvfølgelig har det litt med at han har gått i barnehage siden han var to år, men jeg tror også det handler om foreldrenes bevissthet rundt tilegning av språkkunnskaper. Jeg har også sett morens norskkunnskapet utvikle seg voldsomt i løpet av samme periode. Hun gikk fra å snakke lite og ganske dårlig norsk, til å kunne skravle i vei om det meste. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationGaia, selvsagt vil det ikke være sånn i alle tilfeller. Familien du snakker om virker jo temmelig ressursterke, og sønn sett ikke et godt eksempel på gruppene man snakker om. Språkproblemer, både blant foreldre og barn, er nok et mye større problem i mer ressursvake familier.
|
|
|
#14 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg prøver heller å tenke etter hva jeg hadde syntes var rimelig at jeg skulle bidra med om vi flyttet til et annet land.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg setter ikke lavere krav til noen fordi de er fra et ikke-vestlig land, men jeg ser at ressursvake folk, uansett opprinnelsesland, kan ha større hjelp til å nå målet på andre måter enn meg selv.
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg bor i et område med veldig mange ressurssterke (ikke nødvendigvis økonomisk) og utenlandske foreldre som oppdrar barna sine bilingualt. Det trenger altså slett ikke være noe problem.
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Det er jo helt spot on på artikkelen, som handler om hvor ekstremt viktig integrasjon er. Tesen hans er jo nettopp at å ha undergrupper i samfunnet, der man i stor grad beholder en egen kultur på siden av den som eksisterer, og også har veldig tette bånd til hjemlandet, ikke er bærekraftig, av mange grunner. (Det øker ytterligere migrasjon og det atomiserer samfunnsstrukturer vi er avhengige av).
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationInensivert norskopplæring, du.
|
|
|
#19 |
|
villende
|
Nei, det eksempelet jeg kom med var typisk den familien som du ikke forventer det av. De er en typisk arbeiderklassefamilie, med foreldre uten høyere utdannelse, hvor mor er "hentekone". Hun jobber, da. Og har en jobb hvor hun får praktisert norsken sin. Det skiller henne fra en del andre familier. Men det er vel så mye fordi de som familie er opptatte av å bli integrerte, og de ser at det at hun jobber er en viktig del av denne integreringen. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg ser også et veldig klart skille mellom de tilfellene hvor mor jobber og hvor hun ikke gjør det. Ungene snakker helt utrolig mye bedre norsk når mor jobber. Kanskje fordi de har blitt levert i barnehagen mye tidligere?
|
|
![]() |
|
|