Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hopper de over lilla/advent

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-13, 17:55   #101
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hopper de over lilla/advent

Det er vel ingen som krangler her? Syns bare det er interessant å høre hva folk tenker om dette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 18:06   #102
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Men ikke i november.

Sikkert for noen, men jeg foretrekker å vente til desember, ja. Forøvrig har jeg ikke så sterke meninger om det, folk må pynte akkurat når de vil for meg. :kumbayah:

Gammel 30-11-13, 18:10   #103
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I USA blir gjerne gatene julepyntet til Thanksgiving, også pynter folk til jul hjemme litt etter thanksgiving. Det med lilla til advent, er det en skandinavisk eller nordeuropeisk greie?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 18:21   #104
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er vel ingen som krangler her? Syns bare det er interessant å høre hva folk tenker om dette.

For mange skal det være svært lite meninsytringer i ulike retninger før det blir sett på som krangling. Jeg synes også det er interessant å høre andres meninger, hvilket forhold de har til egne og andres tradisjoner, hva de enkelte synes er riktig for seg, og hva de reagerer på eller undrer seg over at andre gjør.

Mannen og jeg har jo en evigvarende "krangel" om hva det er "riktig" å spise til middag på julaften, selv om jeg for lengst har gitt meg, og vi har pinnekjøtt hvert år. Jeg erter med at det ikke lukter helt ordentlig jul før svineribba står i ovnen andre juledag.

De kjedeligste diskusjonene av alle er jo de der alle er enige om at "alle gjør det de selv føler er rett for seg og sine barn, jeg gjør det på min måte og bryr meg ikke om hva andre gjør, så lenge alle er lykkelige og gode venner og det er fred på jord". Det blir som disse aller kjedeligste vennene man hadde da man var barn, som alltid svarte "jeg vet ikke, samme for meg, bestem du ... "

Gammel 30-11-13, 18:22   #105
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I USA blir gjerne gatene julepyntet til Thanksgiving, også pynter folk til jul hjemme litt etter thanksgiving. Det med lilla til advent, er det en skandinavisk eller nordeuropeisk greie?

Kanskje det er en Luthersk greie? Tror det har noe med kirka å gjøre i alle fall.

Gammel 30-11-13, 18:25   #106
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Kanskje det er en Luthersk greie? Tror det har noe med kirka å gjøre i alle fall.

Ja, advent er fiolett i den norske kirke.

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=2036

Gammel 30-11-13, 18:25   #107
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For mange skal det være svært lite meninsytringer i ulike retninger før det blir sett på som krangling. Jeg synes også det er interessant å høre andres meninger, hvilket forhold de har til egne og andres tradisjoner, hva de enkelte synes er riktig for seg, og hva de reagerer på eller undrer seg over at andre gjør.

Det er jo naturlig å ha litt forskjellige meninger på et diskusjonsforum, det er nærmest noe av poenget.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 18:26   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Men ikke i november.

Åjo, ofte havner jo 1. søndag i advent i slutten av november.
Jeg julepyntet i går, MAGISK!

Gammel 30-11-13, 18:27   #109
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er den liturgiske fargen for advent.

Sitat:

Fiolett er botens farge, og er knyttet til faste- og adventstiden, og til andre botshandlinger.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 18:40   #110
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Lilla er en av de styggeste fargene jeg veit om, så jeg pynter med rødt, hvit, og grått.

Jepp.

Jeg pynter riktignok ikke masse før rundt 20. desember. Men Jesus på døra, og noen røde og hvite hjerter ungene har laget henger jeg ved trappen. Så har jeg hvite lys, og jeg har også hengt opp en lyslenke. Pluss tre ugler ungene har sydd. Og stjerner i vinduet. Det er mer enn nok pynt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 18:41   #111
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor kom Jesus fra? Det skulle stå krans!

Gammel 30-11-13, 18:44   #112
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Åjo, ofte havner jo 1. søndag i advent i slutten av november.
Jeg julepyntet i går, MAGISK!

du er egentlig ganske magisk, hele du.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 18:48   #113
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jesus på døra, ja! Ser det for meg!

Vi skal ha oppe ei julerot, pyntet til jul (uten nisser da, men ei rødmalt grankongle bl.a, og hasselnøtter som jeg er har blitt fortalt er ekorn. Den lå nemlig i hylla til eldstemann i går, førskoleungene har pyntet julerot, den var pakket i cellofan og merket med kort til mamma, pappa og lillesøster fra storebror, så absolutt, den skal få plass fra vi pynter i kveld. Men ellers går det i lilla de første ukene, og så pynter vi til jul siste ula før jul, tenker jeg.

Gammel 30-11-13, 19:00   #114
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Julerot, ja. Det tror jeg vi satser på i år. Kanskje ikke samme type rot som dere, da.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 19:05   #115
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pynter med lilla, men det er ikke sånn bugnende pynting som jeg gjør til jul. Lilla er vel fra kirken tror jeg, men jeg har tatt det med hjemmefra, jeg. Elsker lilla og benytter sjansen til å ta frem lilla i stuen. Og så har vi stjerner i vinduene og lysestake i et annet vindu.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 19:08   #116
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Moren min pyntet heller aldri med lilla. Hun liker ikke lilla. Det ermulogjes arvelig.

Gammel 30-11-13, 19:09   #117
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvor kom Jesus fra? Det skulle stå krans!

Lurte litt på det ja, om det var snakk om et krusifiks av noe slag, eller om det var jesusbarnet i en eller annen form, men tenkte at det nok sikkert var en tradisjon dere hadde, med Jesus hengende på døra i jula.

Gammel 30-11-13, 19:09   #118
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Julerot, ja. Det tror jeg vi satser på i år. Kanskje ikke samme type rot som dere, da.

Mannen kommenterte at da får vi en pyntet julerot til alt julerotet vårt...

Gammel 30-11-13, 19:15   #119
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Lurte litt på det ja, om det var snakk om et krusifiks av noe slag, eller om det var jesusbarnet i en eller annen form, men tenkte at det nok sikkert var en tradisjon dere hadde, med Jesus hengende på døra i jula.

Haha, ja Jesus pleier å henge på korset på døra vår.

Nei, Jesus er sørgelig fraværende i vårt hus.

Gammel 30-11-13, 19:20   #120
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Haha, ja Jesus pleier å henge på korset på døra vår.

Nei, Jesus er sørgelig fraværende i vårt hus.

Jesusbarnet på korset Hadde vel skremt noen fra å ringe på tenker jeg.

Jeg har nå funnet fram og lagt klar krans til døra, stjerne til vinduet (som jeg husket å kjøpe lyspære til i dag), nissestigen med 24 trinn, kalenderen, og satt lys i adventsstaken. Så kjøpte jeg et mørk lilla og et lys lilla kubbelys i dag, som skal stå på et fat på stuebordet, og noen fine lilla servietter. Jeg spiste årets første hjemmebakte pepperkake i går, da minstejenta kom hjem fra venninnebesøk hvor de hadde bakt. Har smakt sånne ferdigkjøpte litt tidligere da, der det står framme på butikkdisker o.l, og på foreldrekaffen på SFO sist torsdag. Så gikk jeg på en Mahalia Jackson-sprekk her om dagen, og da kom julefølelsen sigende momentant. Åh, nå gleder jeg meg virkelig!

Hadde det bare ikke vært for den hersens eksamen 12 desember som ødelegger stemninga for meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.