|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Om bursdager og selvbestemmelseI de siste dagene har historien om de to 8-åringene som opplevde at ingen kom i bursdagen deres versert i sosiale media og aviser. Jeg hadde akkurat arrangert barnebursdag for eldste da jeg leste historien og kjente at den traff som et knyttneveslag i magen - det var åpenbart hvor viktig feiringen og gjestene var for han, bare tanken på at han skulle ha måttet oppleve at ingen kom var intenst smertefull. For en avvisning. Og det på årets viktigste dag for et barn.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 10-12-13 kl 08:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseJeg lar ikke barna mine bestemme selv. Til nå har vi invitert alle av samme kjønn i klassen eller samme kjønn og alderstrinn i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
By the Sea
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseZinatra, jeg hadde hjertet litt i halsen selv da eldste slutta på fotballen og på den måten definerte seg ut av en gjeng. Nå får han fortsatt bursdagsinviasjoner, færre enn før, men jevnlig, heldigvis. Det er ingen selvfølge og det ville vært både vanskelig og leit å skulle gjøre forsøk på å forklare situasjonen om det aldri hadde dumpet en invitasjon ned i postkassa.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 10-12-13 kl 08:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelse
Her kommer også de aller fleste. Vi hadde bursdag i helgen og 12 av 15 inviterte kom. Og jeg fikk melding fra en mor dagen etterpå fordi de hadde glemt av det og jenta var kjempelei seg fordi hun ikke fikk være med i bursdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseJeg kjenner at jeg ikke har blitt spesielt mer positiv til trenden med digre og omfattende barnebursdager de siste årene. Jeg har vært på alle sider av bordet og vært den mammaen som ble skjelt ut fordi vi bare inviterte 3 av 17 jenter fra klassen et par måneder ut i 1. klasse. Til en litt usikker og introvert seksåring som ble skrekkslagen ved tanken på 17 mer eller mindre fremmede barn i huset. Vi har opplevd at bare 3 av 15 kom og at ungene ikke har blitt bedt når de selv har følt seg som en del av gruppen som ble bedt. Min konklusjon er og blir at bursdager får alt for mye fokus, at de tillegges mye større betydning enn de har og at andre arenaer for inkludering hadde fortjent langt større fokus. Hvis noen blir holdt utenfor bør det gjøres en hel masse for dem, både i klassesituasjonen, på fritiden og selvsagt også når det kommer til selskaper, men det store fokuset på bursdager som inkluderingsarena syns jeg er rett ut merkelig.
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseRøverdatter sier viktige ting, synes jeg, selv om jeg har sympati for HI. Jeg synes bursdagene i mine barns krets har tatt litt av de siste årene. Både når det gjelder antall gjester og når det gjelder formen på bursdagene. Når man både skal invitere mange og det skal skje på en attraktiv arena utenfor hjemmet (noe som fort er nødvendig når det er så mange gjester) blir det veldig krevende å arrangere bursdag. Både økonomisk og ressursmessig. Og når man selv inviterer "alle" skal man også gå i alle andre bursdager, og det koster tid for familien (skal tre familiemedlemmer legge om sine planer for en helg for at den fjerde skal kunne gå i bursdagen hin er invitert i?) og penger ifht gaver. Jeg hadde gjerne sett at hele bursdagsstyret kunne ha blitt litt dempet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseVi har også akkurat feiret bursdag. Stor barnebursdag med to bursdagsbarn (6-åringer) og litt over 30 inviterte, i et lånt lokale ti minutter å gå fra de aller fleste gjestene.
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseVi har i bunn og grunn bare akseptert at bursdager er viktige, alle skal med, og inntil de når en viss alder (ungdomsskolen?) og vi ikke er på reise eller noe, så prioriteres dette. Det er så viktig for mine egne barn, så da tenker jeg det samme om andres barn. Vi deler på kjøring når vi kan det. Vi er heldige som enda ikke har opplevd noe negativt rundt det. Det var oppe på foreldremøte i 5. trinn i høst, men flertallet ønsket at man forsøkte å holde på alle ut barneskolen. For det var ikke noe problematisk egentlig som lå til grunn for at noen ønsket å be færre, og da det var lærere også som foreldre der, så poengterte de sterkt betydningen av dette. De hadde selv måtte håndtere reaksjoner i klasser der de gikk over til kun å be 'nærmeste venner'. Som nevnt tidligere så vil noen foreldre forholde seg reflekterte og ta gode avgjørelser rundt en slik endring, mens for andre er det da 'fritt frem' og barnet bestemmer. Noen barn bør derimot ikke gis et slikt ansvar. De er ikke modne nok til å se konsekvensene det gir rett og slett. Det er disse jeg og mange andre er redde for. De som bruker det som makt. Ikke de litt mer stillferdige. Så blir det et dilemma hvem som skal legge føringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseKnerten var invitert i en bursdag i helgen som han ikke gikk i. Vi foreldrene hadde allerede en avtale og hadde ordnet barnevakt som bor et stykke unna. Vi legger ikke om alle planer på grunn av en bursdagsinvitasjon. MEN; vi ga umiddelbart beskjed om at han ikke kunne komme da vi hørte om tidspunktet.
![]() |
![]() |
#10 |
Dragedytteren
|
Det er ikke alle som er like flinke til å være ute i god tid, nei. Jeg synes man bør få invitasjonen i hvert fall en uke i forveien så man kan rekke å ordne gave og eventuelt justere litt på planer.
![]() |
#11 |
Drømmer
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseOm poden skal feire bursdag, må han pent bare finne seg i å invitere alle guttene i klassen. Det gjøres stort sett av de andre foreldrene også, bortsett fra to. Der vil barna be flere enn de få som blir bedt,men får ikke lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseVi har fått bursdagsinvitasjoner to dager før selve festen, og nei, de har ikke bitt liggende i sekken. Jeg tolker det som om at man da ikke er så interessert i at mange skal komme, ellers hadde man kanskje giddet å være ute med invitasjonen i god tid? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseJeg tenker at det viktigste er ikke at alle skal gå i alle sine bursdager, men at alle får gå i bursdag til noen, og at det er et visst system som sikrer dette. Veldig fint slik du gjorde Zoë, å sjekke at de som gutten ikke ville invitere har blitt invitert i andre bursdager.
En liten kommentar til denne. I en viss alder (mellom ca 3 og ca 8-10 år) kan det nesten ikke tillegges større betydning enn det har for det bursdagsbarnet det gjelder. Ved siden av julaften er bursdagen den største dagen i året for barna, og de gleder seg gjerne et halvt år i forveien. Det er vanskelig å få til å tone ned et barns forventninger til egen bursdag. At bursdagen til et barn blir ødelagt ved at ingen gjester kommer er jevngodt med å ødelegge julaften. Men for oss voksne har det ikke så stor betydning nei, men vi må ikke undervurdere hvor mye det betyr for ungene. Og et barns bursdag har selvsagt ikke så stor betydning for alle de andre barna, særlig ikke når det blir veldig mange selskap i løpet av et år, og det er ikke så farlig om man går glipp av ett eller to. Det er lett å glemme at ett av veldig mange bursdagsselskap i året for ditt barn er Den Ene Store Dagen for bursdagsbarnet.
![]() |
#14 |
intro
|
Man kan skrive i invitasjonen at man ønsker svar enten barna kan komme eller ikke.
![]() |
![]() |
#15 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseJeg gjorde selvsagt det, Bluen. Hvis ikke hadde jeg vel neppe hatt noen grunn til å bli irritert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det var 13 som ble bedt. Og ja, det kan være grunner til at folk ikke kommer, men det er egentlig helt uinteressant. Det er, som du sier, fortsatt INGEN unnskyldning for å ikke si fra. Dersom det er kollisjon med arrangemeneter, fritidsaktiviteter o.l. som gjelder mange så sier man SELVSAGT fra, slik at man får en mulighet til å finne et annet tidspunkt for bursdagen.
![]() |
#17 |
intro
|
Nei, jeg bare svarte ettersom du spurte "hva kan man gjøre?".
![]() |
![]() |
#18 |
By the Sea
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseJeg liker å ha oversikt, så jeg ber alltid om at det skal gies beskjed enten gjesten kommer eller ikke - også sender jeg sms og høflig etterlyser svar dagen etter fristen Det har vært flere takknemlige foreldre i den andre enden som enten har glemt det eller som har funnet sammenkrøllede invitasjoner nederst i sekken.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseJeg vurderer å gå tilbake til barndommens sekt for å slippe mer bursdagsstyr. Herregud, for et drama, alle veier, hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Om bursdager og selvbestemmelseEnn så lenge er det alle jentene i klassen som er den jevne standarden hos oss. Selv om noen også har praktisert noe annet, i form av halve gjengen med jenter, når de feks har feiring i bassenget eller noe sånt.
![]() |
|
|