|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
flisespikker
|
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg er veldig enig i at det er trist å surmulende kalle det for skryt og tillegge folk kjipe hensikter når de forteller om eller viser frem ting de er glade for å ha fått til eller gjort - eller fått, for den del.
|
|
|
#22 |
|
flisespikker
|
Sv: Skryter du eller deler du?
Synes du ordet alltid er negativt, eller bare når man skryter av seg selv? Jeg bruker jo f.eks. det samme ordet når jeg skal fortelle andre hvor flinke jeg synes de har vært, og det kan da ikke være negativt?
|
|
|
#23 |
|
intro
|
Da heter det ros.
|
|
|
|
#24 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg legger en annen mening i ordet "skryt" enn det som står i ordboken. Det høres egentlig ut som en definisjon fra jantelovens tid?
|
|
|
#25 |
|
By the Sea
|
Nemlig! My point exactly!
|
|
|
#26 |
|
flisespikker
|
Ja, det kan det også hete, men jeg bruker ofte ordet "skryte" om det. (Eller om at andre har sagt noe pent om meg eller en jobb jeg har gjort, for den del.) Så da lurte jeg på om det også i den sammenhengen blir oppfattet negativt.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skryter du eller deler du?Synonymordboka er ikke bare negativ, syns jeg:
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skryter du eller deler du?Man roste jo ikke seg selv før i tiden, jeg tror det er derfor ordene er definert og brukt som de er. Interessant, i grunnen.
|
|
|
#29 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg vet ikke hvor mye som er skryt og hvor mye som er deling, men jeg synes det er flott og inspirerende både å dele/skryte og at andre deler/skryter. Jeg liker å være en del av et samfunn hvor vi er åpne, byr på oss selv og inspirerer hverandre.
|
|
|
#30 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, jeg signerer dette.
|
|
|
|
#31 |
|
By the Sea
|
Sv: Skryter du eller deler du?Vi har ikke lange tradsijoner for å skryte av oss selv i dette landet - ikke av andre heller. Svigerforeldrene mine synes at å rose barna er en uting og vil føre til at de blir selvgode. Selv er jeg oppvokst med ros i hverdagen og har slett ikke noe anstrengt forhold til å skryte av både meg selv og andre.
|
|
|
#32 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Skryter du eller deler du?For meg er hva jeg oppfatter som skryt og hva jeg oppfatter som deling veldig sak- og personavhengig. Det er det vel egentlig utenfor sosiale medier også, i det såkalte RL. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg må ha usedvanlig jordnære tenåringer på FB, for de fremstår både som ekte, sunne, hverdagslige og fornuftige. Og godt gjenkjennelige for oss som kjenner dem i RL.
|
|
|
|
#34 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Jepp, godt sagt.
|
|
|
#35 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg deler mest, siden jeg ikke er så veldig personlig av meg på FB, men har jeg en god grunn til å skryte av noe konkret, så gjør jeg det også
|
|
|
|
#36 |
|
By the Sea
|
Sv: Skryter du eller deler du?Niobe
Jeg tenker ikke at tenåringer flest forstiller seg til det ugjenkjennelige på FB.Men noe som kjennetegner tenåringer generelt, og ikke bare denne generasjonen, er at man har veldig lett for å føle seg alene med problemer og annerledeshet. Man er i en usikker periode og er gjerne ikke der at man står trygt nok i seg selv til å selvironisk dele sin egen uglamme side. Da blir sosiale medier et forstørrelsesglass i så måte og jeg tenker at det er naturlig effekten av det er at "alle andre er penere/tynnere" og "Ingen andre strever med xxxx" er tanker som får mer næring. Så når så mange voksne mennesker gir uttrykk for at sosiale medier gir dem mindreverdighetsfølelse, kan man jo lett forestille seg at dette i enda større grad preger tenåringer.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 17-12-13 kl 16:27. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg tenker at selvskryt er et problem først og fremst hvis det er jug. Hvis jeg later som pepperkakedeigen min ble kjempebra når den ble fantastisk latterlig mislykket, så vil jeg a) skape et uriktig positivt bilde av mine husmoregenskaper (ikke så farlig), b) åpenbart ha et behov for å fremstå annerledes enn jeg er (ikke særlig bra) og c) frarøve mine medborgere gleden av å le hjertelig av og med meg (livsfarlig, siden en god latter forlenger livet).
|
|
|
#38 |
|
intro
|
Ja, det var jo det jeg svarte på her - det Padda skrev om andre.
|
|
|
|
#40 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg blir nok oppfattet som skrytete av mange. Det får så være. Jeg er bare så innmari stolt når jeg får til ting at jeg har lyst til å dele med alle! |
|
|
|
![]() |
|
|