|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Epikur
|
Sv: Presset ut av arbeidslivet - har dyrking av de unge gått for langt?
Da kan du også si at det er dyrt å la noen menn bli enkemenn, siden en del menn sliter med å ivareta venner og slekt på egenhånd.
|
|
|
#22 |
|
geskjeftig
|
Sv: Presset ut av arbeidslivet - har dyrking av de unge gått for langt?Jeg jobber i en bransje der det er helt vanlig for seniorer å fortsette frilans etter de går av med pensjon. Det virker helt uproblematisk, vi har en sånn en på min arbeidsplass også. Vi har en å spørre til råds i saker hvor vi trenger erfaringen eller nettverket, og pensjonisten kan si nei når vedkommende ikke har lyst eller kapasitet.
Drøssevis av de unge, spreke pensjonistene driver frivillig arbeid. Det er en sosial arena god som noen, og av enorm samfunnsnytte. Mange frivillige, f.eks. besøksvenner gjennom Røde kors, motvirker både egen ensomhet og ensomheten til den de besøker, så det er jo vinn-vinn.
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Presset ut av arbeidslivet - har dyrking av de unge gått for langt?Ser jeg for mitt yrke og erfaringer, er det kanskje at en del av de eldre ikke blir like gode på omstillinger og endringer, i et fagfelt og marked som endrer seg, som yngre.
|
|
|
#24 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Presset ut av arbeidslivet - har dyrking av de unge gått for langt?Mitt inntrykk fra offentlig sektor er at eldre ledere stort sett "pensjoneres" inn i såkalte rådgiverstillinger. Der de fortsetter å heve den samme lønnen som da de faktisk var ledere og hadde arbeidspress og personalansvar, men gjør en brøkdel av jobben. Egentlig synes jeg at det er en litt frustrerende situasjon og det er ingen tvil om at de "sperrer veien" og binder fast en del av lønnsmidlene for karrierevekst for de som er yngre og faktisk har lyst til å bidra med noe. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
intro
|
Sv: Presset ut av arbeidslivet - har dyrking av de unge gått for langt?
Det er veldig sant. Moren min har en del faste oppdrag via Frivilligsentralen, og opplever det som veldig meningsfylt. (Og så tar hun gjerne oppdrag for barn og barnebarn også.
|
|
![]() |
|
|