Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 23:11   #141
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Enda et bidrag, dette er livretten vår! Sambo blir alltid like vill når vi skal ha dette, og ber ofte om å få det. Vi har dette et par ganger i mnd faktisk.

Meksikansk rekegryte

Forberedelse: 15 min
Koketid: 30 min
4 porsjoner

2 løk
1 grønn paprika (jeg bruker to)
1 boks sjampinjong i skiver (200 g)
1 ss smør eller margarin
1 ss hvetemel
1 dl chilisaus (jeg bruker halvt Heinz chilisaus og halvt en sterk en)
2 dl husholdningsfløte (jeg bruker 3)
1 ts salt
1 krm hvit-eller svart pepper
1 krm kajennepepper (jeg smaker til, og har sikkert 1 ts)
2 1/2 dl langkornet ris (jeg koker 3-4 porsjoner ris til to stk)
4 ts presset limesaft
300-400 g pillede reker
3 ss appelsinjuice
1 dl vann
1 lime til pynt
1 pose nachos
revet ost

1. Skrell og hak løken. Skyll og rens paprikaen, og skjær den i strimler. La soppen renne av (jeg bruker av og til fersk sopp).

2. Smelt smør eller margarin i en lav, vid kjele. Tilsett løk og sopp. Fres blandingen i ca 3 min. Dryss mel over, og rør om. Rør inn paprika, chilisaus, fløte, salt og krydder. La retten koke uten lokk i 8-10 min.

3. Kok opp vann i en kjele. Tilsett ris og presset limesaft. La risen koke til den er ferdig.

4. Tilsett reker, appelsinjuice og vann i gryten. Kok opp. Ha i rekene helt på slutten, la dem bli gjennomvarme. Ikke kok for lenge, de blir fort seige.

5. Legg nachos utover et stekebrett, dryss over revet ost, og hiv inn i ovnen på ca 250 grader, da tar det bare et par minutter før osten er smeltet.

6. Legg rekeretten på et serveringsfat med risen ved siden av. Pynt med lime, og server straks.

Gammel 18-05-07, 15:18   #142
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig lekker rett LilleLeo. Den må prøves!

I dag har vi bakt litt igjen. Et litt annerledes brød, minner litt om scones - men har en annerledes mer saftig konsistens, og inneholder ikke bakepulver. Den skal ikke heves.

Brød med poteter og chévre

100 g chévre
170 g hvetemel
1 pose tørrgjær
1 potet, skrelt og finrevet
½ rødløk, finhakket
1 ts salt
evt 1 ts sennepspulver
1 egg
2 ss melk
frisk timian

Begynn med en skarp kniv og osten. Skjær vekk det tykke hvite ”skallet” og finhakke 2/3 av osten. Bland den sammen med mel, gjær, potet, løk, salt og eventuelt sennepspulver i en bakebolle eller en matprosessor, før du pisker egg og melk og har i, sammen med osten og et par grener finhakket timian. Spar litt timian til pynt på brødet. Den siste tredelen av osten skjærer du i små terninger og stikker inn i deigens overflate til slutt. Dette blir en litt løs deig, og den skal ikke forhåndsheve. Legg den derfor direkte på en smurt stekeplate eller et bakepapir, og form et rundt brød, om lag 15-20 cm i diameter. Bak brødet midt i ovnen i 30-40 minutter på 200 grader. Legg det på rist til avkjøling. Dette brødet smaker aller best nystekt, fortsatt lunkent. Du kan naturligvis servere det dagen etter, men da bør du varme det litt opp. Brødet egner seg også godt til frysing.

Gammel 18-05-07, 16:23   #143
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne ukens suppe ble:

Mulligatawnysuppe

2 løk, skrelt
2 epler, Granny smith, skrelt og uten kjerner
2 ss mild madrasskarri
2 ss sterk madrasskarri
4 ss mel
7 dl kyllingkraft
kyllingkjøtt (vi brukte 1 stor kyllingfilét, lett stekt i småbiter)
3 dl fløte (vi brukte matfløte)
salt og pepper
saften av en sitron
evt bladpersille
smør til steking

• Hakk løk og epler, og stek det på høy varme i en kasserolle. Ha i karri, fres alt på sterk varme til det nesten svir seg. Ha i mel og la det frese i ytterligere 2 min. Tilsett kyllingkraften og bland godt.
  • La suppen koke i ca 20 minutter. Kjør alt i foodprosessor, eller bruk en stavmikser i kasserollen.
  • Kok så alt opp med fløte, og la det småkoke i 10 minutter. Ha i oppskåret kyllingkjøtt. Smak til med salt, sitron og pepper. Suppen kan evt serveres med ris. Strø hakket bladpersille på toppen.

Gammel 27-05-07, 21:20   #144
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Tusen hjertlig takk.
utallige sider med oppskriftene dine er klare for å skrives ut.

Sist redigert av Nelly : 22-06-07 kl 18:01.
Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-07, 22:04   #145
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Å, denne suppen åt me mykje på suppe-bar i Trondheim for nokre år tilbake. Veldig god. Kanskje eg skal teste ut oppskrifta. Blir veldig inspirert av å lese desse oppskriftstrådane. Kjempeflott

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

7 dl kyllingkraft

kvar får ein kjøpt det? Eller må det lagast? Eg ser at Rachel Ray( )flittig brukar kyllingkraft frå sånne juice-kartongar, men eg har aldri sett det i butikken

Gammel 29-05-07, 18:29   #146
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Å, denne suppen åt me mykje på suppe-bar i Trondheim for nokre år tilbake. Veldig god. Kanskje eg skal teste ut oppskrifta. Blir veldig inspirert av å lese desse oppskriftstrådane. Kjempeflott

kvar får ein kjøpt det? Eller må det lagast? Eg ser at Rachel Ray( )flittig brukar kyllingkraft frå sånne juice-kartongar, men eg har aldri sett det i butikken

Vi bruker ikke kyllingkraft Bergensis, bruker hønsebuljongterninger istedenfor. Aner ikke hvor man får kjøpt kraft. Noen som vet?

Har vært fraværende en stund i denne tråden på grunn av ferietur, håper jeg kommer sterkere tilbake snart.

Gammel 04-06-07, 21:03   #147
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Nok en tomatsuppe i denne tråden. Vi er glade i tomatsuppe, og denne smakte veldig tomat. Bruk gjerne ordentlig modne og søte tomater, da smaker det best.

Tomatsuppe med rosmarin

700 g solmodne røde tomater
1 stor rød løk
50 g smør
6 dl hønsebuljong
3 rosmarinkvister
salt og pepper
en klype sukker

Skåld, rens og grovhakk tomatene. Finhakk løken. Smelt smøret i en kjele, tilsett løken og laden bli myk uten at den tar farge. Kok opp buljongen. Ha den i kjelen sammen med tomatene og rosmarinkvistene. La det småkoke i ca 20 min. Smak til med slat, pepper og en klype sukker. Ta opp rosmarinkvistene. Visp suppen kraftig for hånd, eller i noen minutter i en mikser. Smak til og dryss evt over rosmarinblomster. Server.

Her om dagen lagde vi ordentlig hjemmelaget lasagne. Serverte den med en lettvint blandet salat, og hjemmelaget brød. Fersk morzarella oppå lasagnen
var en helt ny opplevelse, men veldig god.

Hjemmelaget lasagne

1 form, eller til 6 porsjoner
Lasagneplater av 300 gram hvetemel (se ”Pasta”) eller en pakke kjøpte plater
2 pakker fersk mozzarella

Kjøttsaus:
4oo gram kjøttdeig
1 stk løk
2 fedd hvitløk
Friske urter, f. eks basilikum, timian, rosmarin
4 ss Tomatpuré
Olivenolje
1 klype Sukker
Salt
pepper

He olje i en panne og stek hakket løk, hvitløk, urter og kjøttdeig. Ha på tomatpuré, sukker og 3 dl vann. Smak til med salt, pepper og sukker.

Ostesaus:
7 dl Helmelk
40 gram meierismør
40 gram hvetemel
150 gram revet jarlsberg
150 gram revet mozzarella
Salt
Pepper

Fres smør i en kjele og ha på hvetemelet. Skal ikke bli brunt.
Spe med melk under kraftig omrøring.
La sause få et oppkok.
Ha i osten og rør kraftig for å løse opp ostetrådene.
Smak til med salt og pepper.

Fin frem en ildfast smurt form. Begynn med ostesaus, deretter lasagneplater og kjøttsaus. Gjenta til formen er nesten full. Legg fersk mozzarella i skiver på toppen og sett inn i ovnen i 15-20 minutter på 180°c hvis du bruker ferske pastaplater eller følg stekeanvisningen på pakken. Server med baguette, salat og smør.

Sist redigert av Irma : 03-07-12 kl 21:08.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 19:37   #148
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Imponerende!

Her er det masse som skal testes ut.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 15:21   #149
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte jeg skulle bidra med å legge inn linker til hver oppskrift siden jeg ikke har så mange oppskrifter å bidra med, men da må jeg visst dele det opp i to innlegg for at det ikke skal bli for mye tekst.

Jeg vet ikke hvor nyttig det er, men her er det i alle fall:

SUPPER
Lettvint tomatsuppe med tortellini, innlegg 1
Blomkålsuppe, innlegg 2
Smakfull tomatsuppe, innlegg 36
Ostesuppe med ruccola og pinjekjerner, innlegg 59
Italiensk potet- og squashsuppe med mynte, innlegg 83
Tomatsuppe (Jamie Oliver), innlegg 98
Fransk løksuppe, innlegg 122
Mulligatawnysuppe, innlegg 143
Tomatsuppe med rosmarin, innlegg 147

BRØDMAT
Ost- og urtebrød, innlegg 2
Mektig loff, innlegg 28
5-kornbrød (med lite gjær), innlegg 40
Brød fylt med urter, mozarella og tomat, innlegg 53
Luftig kneipp (med lite gjær), innlegg 55
Kuvertbrød med gulrøtter og timian, innlegg 78
Brød med soltørkede tomater, innlegg 98
Focaccia med urte- og kaperskrem, innlegg 110
Brød med poteter og chévre, innlegg 142

INDISK
Chicken tikka, innlegg 1
Yoghurt- og mynteraita, innlegg 2
Gohbi alu (blomkål og poteter), innlegg 1
Løkbhaji, innlegg 2
Kylling i tandoorisaus (Tosse), innlegg 18
Batada wada (potetboller), innlegg 57
Nanbrød med bukkehornkløver, innlegg 57
Murga curry, innlegg 57
Mynte-korianderchutney, innlegg 57
Stekte poteter med krydder, innlegg 77
Keema matar (kjøttdeig og erter), innlegg 77
Raita med tomater, løk og frisk koriander, innlegg 77
Nanbrød, innlegg 77
Stekt gul blomkål, innlegg 85
Frukt og nøttepilaff, innlegg 109

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 18-06-07 kl 20:58.
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 15:22   #150
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MIDDAGER OG TILBEHØR
Irmas potet- og squashpanne, innlegg 1
Pasta med pølse og pesto, innlegg 1
Pitabrød med makaronistuing og hvitløksdressing, innlegg 2
Verdens beste pizza (er grillet), innlegg 15
Kyllingfajitas med rotgrønnsaker, innlegg 19
Påskesnadder (eggerøre, potetsalat, spekeskinke), innlegg 28
Barnas favoritt, innlegg 28
Grillet pizza med bunn av durumhvete, innlegg 37
Pølser med stiv frakk (uten gjær), innlegg 40
Kast ikke brokkolistilkene!, innlegg 42
Teriyakimarinert roastbeef med frisk ingefær, innlegg 53
Potetsalat, innlegg 53
Røkt kalkunbryst med olivenrøre, innlegg 53
Gulrotsalat med kardemomme, ingefær og sitron, innlegg 75
Ris med smør og sitron, innlegg 75
Kylling, kokos og cashewnøttcurry, innlegg 75
Krydret pølsesaus med talgiatelle, innlegg 91
Fisk i form (Liven), innlegg 94
Kamskjell, 4 ulike oppskrifter (Ole Brumm), innlegg 97
Kylling i leirgryte (-ea-), innlegg 105
Thaifiskekarri (Tinetoff), innlegg 106
Panzanella, italiens brødsalat (Tinetoff), innlegg 107
Poteter med sesamfrø og basilikum, innlegg 110
Tomatsalsa med parmesan, innlegg 110
Kyllingfileter med middelhavsfyll, innlegg 110
Kyllingsalat med mangochutney- og karridressing, innlegg 127
Krydret potetmos, innlegg 131
Meksikansk rekegryte (LilleLeo), innlegg 141
Kylling med røde pesto-rullader (LilleLeo), innlegg 133
Appelsinmarinert kylling (uten bilde/petra), innlegg 135
Hjemmelaget lasagne, innlegg 147

ANNET
Simpel smoothie, innlegg 34
Arme riddere, innlegg 39
Heftig rullekake, innlegg 49
Rislapper, innlegg 129

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 18:28   #151
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Så flott oversikt du har laget. Imponert over både oppskrifter og oversikt.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 18:37   #152
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Kjempefint Kie!

Jeg oppdaterer ikke så mye for tiden, men har et par bilder og oppskrifter på lur. Er så kvalm om dagen, at jeg orker ikke tenke på mat eller det å skrive ned oppskrifter. Kommer nok i løpet av uka.

Gammel 23-06-07, 16:21   #153
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Indisk kylling med løk

4 personer

3 dl olje
4 middels store løk
1 1/2 ts frisk ingefærrot, finhakket
1 1/2 ts gaaram masala
1 1/2 ts frisk hvitløk, presset
1 ts chilipulver
ts malt koriander
3 hele kardemommekapsler
3 pepperkorn
3 ss tomatpuré
8 kyllinglår, uten skinn (vi bruker kyllingfilét)
3 dl vann
2 ss sitronsaft
1 grønn chili
friske koriander blad
strimler av grønn chili til garnityr (kan sløyfes)

1. Varm opp oljen i en stor stekepanne. Tilsett løken, og fres den til den blir gyllenbrun, mens du rører av og til.
2. Skru ned varmen og tilsett ingefær, garam masala, hvitløk, chilipulver, malt koriander, hele kardemommekapsler og pepperkorn. Rør godt om for å blande alt.
3. Hell tomatpureen i blandingen i stekepannen. Surr den i 5-7 min sammen med krydderne, mens du hele tiden rører.
4. Legg kylingstykkene i pannen, og vend dem i krydderblandingen til de er helt dekket.
5. Hell vannet i pannen, legg på lokk, og la retten småkoke i 20-25 minutter.
6. Tilsett sitronsaft, grønn chili og koriander, og bland alt.
7. Andrett kyllingen og løken på oppvarmede tallerkener, dryss over garnityren og server retten varm.

Denne retten kan gjerne serveres dagen derpå, smaken får utvikle seg og blir fyldigere.

Vi serverte retten med raita (innlegg 77), basmatiris og nanbrød. (Sorry bildekvalitet, hadde fryktelig dårlig tid da jeg tok bildet.)

Gammel 23-06-07, 16:58   #154
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Disse variantene hadde vi med oss på navnfest til nevøen vår. Lever godisfritt for tiden, har faktisk ikke smakt på dem selv. ( ) Bolleoppskriften er imidlertid utprøvd tidligere, og de blir kjempesaftige og gode.

Hveteboller (grunnoppskrift til alle oppskriftene)

20 stk

100 g smør (helst meierismør)
ca 9 dl hvetemel
1 dl sukker
1/2 ts bakepulver
1/4 ts salt
3 1/2 dl melk
50 g gjær
1 egg til pensling
(For kardemummeboller, 1 ts kardemumme. Brukes IKKE i de andre oppskriftene som følger)

Smuldre smøret i 3/4 av melet. Bland resten av det tørre. Varm melken til 37 grader og rør ut gjæren i den. Bland alt godt. Søt gjærdeig skal ikke eltes for lenge, da risikerer du seigt resultat. Tilsett nok mel til at deigen akkurat løsner fra bollen. Ha i bare litt mel av gangen, slik at deigen ikke blir for fast.

Dekk bollen med et klede. Hev deigen til dobbel størrelse, ca 30-40 min. Deigen skal stå lunt.

Ha litt mel på bakebordet og slå ut deigen. Elt den litt. Tilsett rosiner om du liker det. Del deigen i to, rul. hver del ut til en pølse og del den i 10 emner. Rull ut boller og legg dem på bakepapir på stekeplate. Etterhev bollene ca 20 min under klede. Pensle med sammenpisket egg og stek dem i ovnen på 225 grader i 10-12 min. Avkjøles på rist.

Solskinnsboller med hjemmelaget mandelfyll

1 porsjon bolledeig

Fyll:
100 g mandler
75 g melis
3 ss kokende vann
rosiner
vaniljekrem
1 egg til pensling

Bruk gjerne ferdiglaget vaniljekrem. Mal mandlene til mel i mandelkvern eller matprosessor. Sikt melisen og rør det godt sammen. Ha i vannet. Pass på at du ikke tar i for mye vann slik at massen blir rennende. (Kan også kjøpes ferdig.)

Etter første heving ruller du deigen ut til en lang pølse og kjevler den ut til et rektangel på 60x35 cm. Smør på fyllet og spre litt rosiner oppå. Rull deigen sammen fra langsiden og skjær rullen i 3 cm tykke skiver. Sett dem på bakepapir på stekeplate.

Bruk to skjeer til å lage en grop i midten av bollene, og fyll gropen med vaniljekrem. La bollene etterheve i ca. 20 min. Pensle bollene med sammenpisket egg og stek dem midt i ovnen på 225 grader i 10-12 min. Avkjøl på rist.

Flettet kringle med mandel -og nugattifyll

1 porsjon bolledeig

Fyll:

1 porsjon mandelfyll (se solskinnsboller)
150 g nugatti

Etter første heving deler du deigen i to. Kjevle ut hverbit til et rektangel på ca 60x35 cm. Smør på et lag med mandelfyll. Smør et lag nugatti oppå. Del rektangelet i fire remser på langs, men la dem sitte sammen i den ene enden. Flett remsene med fyllet opp.

Løft kringlene forsiktig over på bakepapir på stekeplate og la dem etterheve i 20 min. Stekes på nederste rille på 200 grader i ca 20 min. For å forsikre deg om at kringlene er gjennomstekt, kan du ta ut en og kakke den på undersiden. Er lyden hul, er kringlene ferdig. Avkjøles på rist.

Nugattisnurrer

1 porsjon bolledeig

Fyll:
150 g nugatti (passe tykt lag)
50 g hakkede mandler eller nøtter.

Etter første heving ruller du deigen ut til en lang pølse. Kjevle den ut til et rektangel på ca 50x20 cm. Smør på nugatti og hakkede mandler/nøtter og rull deigen sammen. Skjær rullen i ca 3 cm tykke skiver. Du skal ende opp med 16-17 stk. Sett dem over på bakepapir på stekeplate og la dem etterheve i ca 20 min.

Pensle nugattisnurrene med sammenpisket egg og stek dem i ovnen på 225 grader i 10-12 min. Avkjøl på rist. For holde dem myke leger du bakeklede over dem i 5-6 min etter at du tok dem ut av ovnen.

Sist redigert av Irma : 23-06-07 kl 17:09.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 16:45   #155
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Den rekegryten til LilleLeo ser vanvittig god ut. Gubben så også bilde og ble imponert så denne skal prøves snart.....

Gammel 24-06-07, 19:04   #156
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Den rekegryten til LilleLeo ser vanvittig god ut. Gubben så også bilde og ble imponert så denne skal prøves snart.....

Samme her!
Gubben ble rar i fjeset da jeg viste ham bildet. Denne skal snart prøves.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 18:44   #157
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Etter for første gang ha prøvd middag med raspeballer på restaurant i Bergen, ville jeg prøve det hjemme også. Mann og barn hadde ikke smakt det før, og for å være helt ærlig var det ikke så veldig populært med raspeballer. Smaken var nok litt fremmed. Jeg halverte oppskriften, og brukte litt mer mel enn det som sto i oppskriften, da røra ble veldig sausete. Serverte magre kjøttpølser og hjemmelaget rotmos til.

Raspeballer

4 porsjoner
ca. 750 g rå potet
ca. 300 g kokt potet
ca. 3 dl byggmel
2 ss hvetemel
1 ts salt

Slik gjør du:

1. Skrell og riv de rå potetene på råkostjern eller i en foodprocessor. Riv eller mos de kokte potetene og bland sammen med rå poteter, mel og salt.

2. Kok opp kraft fra salt kjøtt, buljong eller lettsaltet vann.

3. Lag raspeballer med en skje og ha i den kokende kraften. Kok en prøve for å se om deigen er fast nok. Dypp skjeen i kaldt vann mellom hver raspeball, og prøv å få dem så glatte som mulig. Kraften må koke når du legger raspeballene i.

4. Når alle raspeballene er lagt i skal de småkoke i ca. 30-40 minutter. Del en raspeball for å se om den er ferdig. Den skal ha jevn konsistens og farge helt igjennom.

(Sorry fet skrift, jeg får av en eller annen snodig grunn ikke til å fjerne den fete skriften.)

Rotmos

1 kålrot
2 gulrøtter
ca ½-1 dl melk
2-3 ss flytende smør
salt og pepper

Hakk opp grønnsakene i terninger. Kok dem i ca 15-20 min. Mos grønnsaker med stavmikser eller lignende, samtidig som du heller opp i melk til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper.

Gammel 04-07-07, 18:48   #158
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Raspeballer (eller komper som de heter på mine kanter) er muligens sånn man må ha vokst opp med for å like? Jeg elsket det som liten, og syns fortsatt det kan være ganske godt. Mannen min fikk det aldri som barn, og syns det er helt skrekkelig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 18:34   #159
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Du har nok rett Maximillia.

I følge mannen min er det latterlig enkelt å lage pitabrød. Her er oppskriften han bruker:

Pitabrød

ca 15 stk

5 dl vann
25 g gjær
½ ss salt
13 dl hvetemel

Rør ut gjær i lunkent vann. Hell i mel og salt. Deigen skal bli smidig og glatt. Skal heve i 10 minutter. Del opp og kjevle ut til 1 cm tykke leiver, rett før de stekes. (Hvis du må steke i flere omganger, vent med å kjevle ut til ovnene er klar.) Stek på 275 grader i ca 8-10 minutter.

Pitabrødene blåser seg opp bak møkkete stekeovnsvinduer:

Ferdig!

Gammel 08-07-07, 18:50   #160
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Pitabrød med grillet og marinert kylling + chilisaus

500 g kyllingfilet i 2,5 cm store biter
3 ss yoghurt naturell
1 ts chilipulver
3 ss presset limesaft
1 ss hakket frisk koriander
1 frisk grønn chili, finhakket
1 ss solsikkeolje
salt

4 pitabrød
½ issalat i strimler
2 tomater i tynne skiver
8 vårløk, hakket (vi byttet med rødløk)
1 ss nypresset sitronsaft
syltede jalapenos

2 ss solsikkeolje
1 hakket løk
2 knuste fedd hvitløk
4 store tomater, flådd, uten frø, hakket
2 friske røde chili uten frø, hakket (vi brukte 1 – det var hot allikevel)
1 klype malt spisskummen
salt og pepper

• Ha kyllingbiter i stor glassbolle. Bland yoghurt chilipulver, limesaft, frisk koriander, grønn chili og solsikkeolje i en liten mugge – smak til med salt. Hell blandingen over kyllingbitene, vend alt sammen til kyllingen er godt dekket. Dekk med plastfolie, og la kyllingen marinere i kjøleskapet i to timer.
  • Forvarm grillen, lag chilisausen: Varm oljen i en liten kjele, ha i løk og hvitløk – la det surre over svak varme i 10 min – eller til løken er myk og gyllen. Rør om av og til underveis. Tilsett tomat, chili og spisskummen, smak til med salt og pepper. La det småkoke forsiktig i 15 min eller til sausen er redusert og tyknet. Kjør evt blandingen med stavmikser.
  • Plasser kjelen med chilisausen på ytterste del av grillen slik at den holder seg varm. La kyllingen renne av, men ta vare på marinaden. Tre kyllingen på bløtlagte trespyd, grill dem over middels varme kull i 6-10 min, eller til kyllingen er gjennomstekt. Snu og pensle ofte med marinaden under grilling. Snitt i mellomtiden opp pitabrødene i mellomtiden. Ta kyllingterningene av spiddene, og fyll pitabrødene med grønnsaker, kylling. Drypp med sitronsaft og topp med jalapenos. Server med en gang, sammen med chilisausen.

Maten smakte ikke hos minsten, så han fikk gårsdagens fiskekakerest i pitabrød istedenfor.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58.