|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Shake it out!
|
Sv: Innvandrer og bunad
|
|
|
#42 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er ikke riktig så enkelt. Min lillesøster har f. eks. bodd ganske mange år i et annet land før hun kom til Norge, så hvor går grensen? Om man har minner? Mange minner? Om man har gått på skole i et annet land? Om man har kontakt med familie i et annet land?
|
|
|
#43 |
|
Shake it out!
|
Jeg kan ikke for det, jeg blir kanonirritert over sånne bakstreberske holdninger, og hønemoren i meg blir ekstra irritert
|
|
|
#44 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg signerer denne eg, og forstår kva Trulte meiner, men er enig med glitterchick at det er eit vanskelig skilje å sette. Eit barn som er adoptert før det begynner å få minner vil jo ikkje føle spesiell tilknytting til landet det blei født i (med mindre foreldra gjer ein aktiv innsats for at barnet skal føle ei slik tilknytting). Ein person som flyttar frå eit land når han er 20 vil alltid ha barndomsminner frå landet vedkommande var født i. Barndomsminner ligg veldig sterkt i oss alle og har mykje å seie for vår identitet og oppfatning av oss sjølv. Kor gammal ein er når ein flyttar frå eit land til eit anna, og kva utfall det vil ha for kva identitet ein vi ha, anar eg ikkje. Det vil sikkert vere individuelt, og ein psykolog eller antroplog vil sikkert kunne svare langt betre enn meg (til tross for mitt grunnfag i antropologi |
|
|
|
|
|
#45 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Innvandrer og bunadDet er som jeg alltid har følt det: Bunad bringer frem de verste sidene i folk.
|
|
|
#46 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Innvandrer og bunadOg la meg legge til, før nokon misforstår, at sjølv om du flyttar frå eit land når du er 20, så kan du få ein annan identitet, altså føle deg "norsk" eller kva no det er, likevel altså. Meiner på ingen måte at dei som har hatt oppveksten i eit anna land ikkje er norske. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
WF: Sausnebbet
|
Signerer |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
:noia: Ekstremt god observatør eller kjenner du meg? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Innvandrer og bunadJeg synes at alle som har lyst til å ha en norsk bunad skal få ha det :enkel:. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med en som kom som turist til landet og likte Norge og bunader tok en med seg hjem som suvenir heller. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Les alle innleggene mine du Valentina så har jeg forklart det du spør etter før du skrev dette innlegget. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Shake it out!
|
Hvis du hadde uttrykt deg slik som du gjorde nå, og ikke slik du gjorde i det første innlegget ditt, så hadde kanskje mitt svar vært annerledes også
|
|
|
#53 |
|
Ustabil
|
Sv: Innvandrer og bunadDette er litt av problemet med bunad, mener jeg. Opprinnelig så hadde bunadene geografisk tilknytning, og viste hvor man kom i fra. Så prøver noen å lage "regler" for at nei fysjom, vil du ha Telemarksbunad, du som bor i Oslo? Og så er det noen som mener at bunader er fritt vilt, de kan gjerne produseres i Thailand hvis det gjør dem billigere, og alle kan bruke dem. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Protonterapeut
|
Greit nok det, men det er det da ingen som ser!
|
|
|
#56 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#57 |
|
Ustabil
|
I hovedsak familiebånd. Jeg mener å ha hørt (vagt, ja...) at "fra gammelt" av var det "regler" for hvilke bunader man skulle velge, og det gikk på familiebånd. Man kunne velge bunad for eksempel fra det stedet der ens mor eller bestemor hadde vokst opp. Noe i den dur. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Shake it out!
|
Så du mener på ramme alvor at adopterte barn ikke bør bruke bunad, fordi de ikke har tilknytning til landet?!
|
|
|
#59 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Adopterte er da ikke innvandrere i den forstand. Jeg tror du misforstår litt med vrangvilje her.
|
|
|
#60 |
|
Pauset
|
Sv: Innvandrer og bunadJeg syns at enhver som føler at de vil bære en norsk bunad skal få lov til det. Man bærer det når det føles riktig. Det er skremmende mange nordmenn som ikke vil ta innover seg at vi er blitt et flerkulturelt land. Jeg syns det er flott å se en "ny nordmann" i bunad. Da tolker jeg det som at den personen er stolt av landet den bor i. |
|
|
|
![]() |
|
|